RYKKET NED 183 PLASSER: Siden 2013 har Oppegård rykket ned fra 43. til 226. plass i landet.
Nyheter
RYKKET NED 183 PLASSER: Siden 2013 har Oppegård rykket ned fra 43. til 226. plass i landet. (Bilde: Yana Stubberudlien)

Nest dårligst i Follo på service

Oppegård har rykket ned 183 plasser i kommunetesten.

Oppegård er rangert på 226. plass i landet og nest siste plass i Follo når det gjelder service og informasjon, ifølge Forbrukerrådets kommunetest.

Til sammen er de 428 kommunene i Norge testet på rundt 100.000 punkter. Det er viktig å presisere at kommunene har blitt målt på informasjon og service, og ikke kvalitet og innhold i selve tjenesten.

Det er Asker kommune som kommer best ut i kommunetesten på landsbasis.

I Follo ligger Frogn (19. plass i landet) og Ski (54. plass i landet) på toppen mens Oppegård (226. plass i landet) og Vestby (282. plass i landet) ligger på jumboplassene.

Fremgangsmåten

Metoden som ble brukt i testen er «mystery shopping» – i dette tilfelle mystery calling, mystery mailing og nettsjekk.

Testmedarbeiderne har utgitt seg for å være innbyggere eller slektninger til innbyggere, og deretter henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider.

De har sendt flere separate e-poster, og ringt til hver kommune med spørsmål som folk flest kan lure på, som prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen. I tillegg har de lett etter mer enn 100 forskjellige informasjonselement på hver kommunes nettsider.

Til toppen