– DET ER BARE Å GLEDE SEG: – Her skal det forskes og gjøres mange spennende øvelser. Det er bare å glede seg, sier lærer Linn Anette Haug fra Fløysbonn skole og prosjektleder Gro Aarskaug i Oppegård kommune.

Nyheter Nytt tilbud for elever i Nordre Follo

– DET ER BARE Å GLEDE SEG: – Her skal det forskes og gjøres mange spennende øvelser. Det er bare å glede seg, sier lærer Linn Anette Haug fra Fløysbonn skole og prosjektleder Gro Aarskaug i Oppegård kommune. ( Foto: Yana Stubberudlien)

Newton-rommet er klart!

Elever på 3., 6. og 9. trinn i Nordre Follo har fått eget Newton-rom i Kolben.

– Vi gleder oss til å ta imot de første elevene og sette i gang med undervisningen, sier lærer Linn Anette Haug (32) og prosjektleder Gro Aarskaug (55) i Oppegård kommune.

FLOTT UTSIKT: Newton-rommet ligger i fjerde etasje i Kolben, i de tidligere lokalene til prosjektkontoret, og har flott utsikt til Kolbotn stasjon og Kolbotnveien. Foto: Yana Stubberudlien

De sier alle elever på 3., 6. og 9. trinn fra Oppegård og Ski kommuner vil ha én i løpet av skoleåret i Newton-rommet. De splitter nye og moderne lokalene, som ligger i fjerde etasje i Kolben er spesielt innredet for å tilby en praktisk, variert og spennende undervisning i realfag (matematikk, naturfag og teknologi).

– Her er det plass til en skoleklasse med rundt 30 elever av gangen, men vi har også et rom til med et amfi, stort smartskjerm og høyttalere for selve skoleundervisningen, sier prosjektlederen.

PLASS TIL EN HEL KLASSE: Det er satt opp syv bord og stoler til rundt 30 elever. Foto: Yana Stubberudlien
AMFI FOR SKOLEUNDERVISNING: Her skal elevene gå gjennom teori før de kan gjøre praktiske øvelser. Foto: Yana Stubberudlien

Over 3,5 millioner kroner

Newton-rommet eies og driftes av Oppegård og Ski kommuner, men konseptet er skapt av den ideelle stiftelsen FIRST Scandinavia. Sistnevnte har bygget 37 Newton-rom over hele landet og arrangerer kunnskapskonkurransen FIRST LEGO League for barn og unge mellom 10 og 16 år for å stimulere interessen for realfag.

– Vi har jobbet med dette prosjektet i to og et halvt år siden verbalforslaget forelå, sier prosjektlederen.

MODERNE LOKALER: Her i de flotte og moderne lokalene skal elevene lære om elektrisk energi, roboter og programmering. Foto: Yana Stubberudlien

Hun sier prosjektet har holdt seg til kostnadsrammen som var på 2,7 millioner kroner, hvorav 500.000 kroner var et bidrag fra Sparebankstiftelsen, og Oppegård og Skis andel var på 1,1 millioner kroner fra hver kommune. Etableringskostnader på rundt 600.000 kroner kommer i tillegg til dette. Prosjektet fikk også støtte fra Scandec Systemer AS fra Trollåsen i form av oppgradering av lydanlegget i lokalene.

– Vi jobber mot næringslivet og håper flere lokale bedrifter kan støtte prosjektet. Tilbudet skal videreutvikles og det kan være aktuelt  å ta inn flere skoletrinn i årene fremover. Det finnes også egne Newton-opplegg for barnehager. Uansett vil en utvidelse av tilbudet i Newton-rommet være kostnadskrevende, sier Gro Aarskaug.

Settes i gang i oktober

– Vi har valgt tre ulike undervisningsopplegg hvor elevene skal lære om roboter, programmering og elektrisk energi. «Milo som utforsker vekt og friksjon» er valgt som undervisningsopplegg for 3. trinn, «Roboter og omkrets» for 6. trinn og «Elektrisk energi fra fornybare og ikke- fornybare energikilder» for 9. trinn, sier prosjektlederen.

FORSKERFRAKKER: Elevene får utdelt hvite labfrakker når de kommer inn. Foto: Yana Stubberudlien

To egne lærere i 60 prosent stilling hver er ansatt og skal ta imot elever fra alle skolene i Nordre Follo allerede fra mandag 14. oktober.

– Hver klasse på 3. og 6. trinn får et opplegg på fire timer med utforskende undervisning i Newton-rommet, og 9. trinn får fem timer her, men før elevene kommer hit skal de gjøre et forarbeid på skolen. Undervisningen henger sammen med kompetansemål i læreplanen og bidrar til dybdelæring, sier Aarskaug.

Inspirasjon fra Danmark

Tirsdag 3. september var den offisielle åpningen av Newton-rommet ved ordførerne i Oppegård og Ski, Thomas Sjøvold og Hanne Opdan. Åtte elever fra Flåtestad og Ski skoler ble invitert til å teste noen av aktivitetene, og de syntes det var kjempegøy.

– Bakgrunnen for etableringen var at vi så på fellesprosjekter for Nordre Follo, og da landet vi blant annet på dette. Vi fikk ideen av vår danske vennskapskommune Hvidovre i Danmark, og fant ut at vi hadde lyst på det samme. De har hatt svært gode erfaringer med sitt rom, og nå får elevene i våre kommuner også kunne ta del i skapergleden, sier Thomas Sjøvold.

Til toppen