FORESLO: Jens Nordahl fra MDG ønsker busser til Oppegård syd fra Kolbotn.
Nyheter
FORESLO: Jens Nordahl fra MDG ønsker busser til Oppegård syd fra Kolbotn. (Bilde: Yana Stubberudlien)

Ønsker ny bussrute fra Kolbotn til Oppegård syd

Jens Nordahl i MDG mener dette vil løse kollektivfloken sør i kommunen.

Under formannskapsmøtet den 16. november foreslo Jens Nordahl (MDG) at rådmannen skulle kontakte Ruter med forespørsel om å etablere en ny bussrute som skulle sirkulere mellom Kolbotn, Sofiemyr, Myrvoll, Greverud og Oppegård syd, med en klimabuss som skulle være gratis for ungdom.

– Forhåpentligvis kunne den erstattet mye bilkjøring, forbedret køsituasjonen og gjort livet lettere for mange barne- og ungdomsfamilier i tidsnød, sier Nordahl.

Forslaget hans fikk kun fire stemmer (Ap, V, MDG) og falt.

PS! Saken fortsetter under bildet!

SISTE STOPP: I dag er buss-stoppet ved Greverud kirke siste stopp for lokalbussene i Oppegård.
SISTE STOPP: I dag er buss-stoppet ved Greverud kirke siste stopp for lokalbussene i Oppegård. Foto: Yana Stubberudlien

Har kontaktet Ruter

Ordfører Thomas Sjøvold har også engasjert seg i saken. Han har, sammen med varaordfører Siv Kaspersen, lagt press på Ruter for å få dem til å kikke på busstilbudet sør i kommunen.

– Hadde det vært opp til oss hadde bussene gått gjennom hele kommunen, men vi har ingen råderett over Ruters rutevalg, men kan komme med ønsker, sier Sjøvold.

HAR KONTAKTET RUTER: Ordfører Thomas Sjøvold.
HAR KONTAKTET RUTER: Ordfører Thomas Sjøvold. Foto: Anders Nordheim Dahl

Sjøvold påpeker spesielt en ønsket forlengelse av bussrute 81.

– Vi var lovet at denne ruten skulle forlenges mot Ski, i første omgang til Vevelstad. Vi hadde inntrykk av at dette skulle skje, men rett før
oppstart ombestemte Ruter seg uten at vi har fått noen god forklaring på det, sier Sjøvold.

– For Oppegård er det svært viktig at ruten i det minste strekkes gjennom hele kommunen for å sikre kollektivdekning i hele kommunen. Sett i lys av etableringen av Nordre Follo er forlengelse hele veien til Ski sentrum viktig. Selv om ruten delvis vil gå langs toget, vil den dekke områder med relativ lang avstand til stasjonene, i tillegg vil ruten sikre ennå flere muligheter for overgang til tog, sier Sjøvold

Ingen endringsplaner

Ruter har på sin side ikke et ønske om å forandre busstilbudet, og mener tog er et godt nok tilbud.

– Jeg forstår frustrasjonen og har forståelse for at beboere ønsker seg flere bussavganger, og at det ikke er bussforbindelse fra Greverud til Kolbotn, men reisende kan benytte seg av lokaltog L2 som går to ganger i timen, men på strekningen fra Oppegård syd til Kolbotn går det lokaltog hver halvtime, ekspressbusser i rushen og lokalbusser forøvrig,sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Cathrine Myhren.

Hun forklarer at der det går kapasitetsstere togvelger Ruter å ikke kjøre dobbelt med buss.

Når det gjelder etablering av en bussforbindelse mellom Oppegård og Ski, svarer Myhren følgende:

– Å forlenge busslinjen 81A til Ski har blitt vurdert, men ingenting er konkludert på dette tidspunktet, sier hun.

Nyheter Kolbotn stasjon

Pakkhuset som sykkelhotell

Bane NOR Eiendom foreslår midlertidig bruk av pakkhuset på Kolbotn stasjon som et sykkelhotell med plass til bare 20 til 30 sykler. Når Kolbotn stasjon skal bygges om, ønsker de å rive det bevaringsverdige pakkhuset. Les hele saken

Til toppen