JOBBER HARDT MED PRODUKTENE: Produktutvikler Kenneth Melsom-Johansen og kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag er fornøyde med fremgangen og ønsker å bidra til bedre folkehelse gjennom sine produkter.
Nyheter
JOBBER HARDT MED PRODUKTENE: Produktutvikler Kenneth Melsom-Johansen og kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag er fornøyde med fremgangen og ønsker å bidra til bedre folkehelse gjennom sine produkter. (Bilde: Veronica Grude Docker)

Orkla er på vei ut av Oppegård

Orkla Foods Norge gjør det svært godt, men eventyret er ikke evigvarende her lokalt, for om få år vil bedriften flytte ut av Oppegård.

Det går så det suser hos Orkla Foods Norge og på kjøkkenet på Trollåsen utvikles det hele tiden nye smaker og produkter som skal ut til folket.

Gode resultater

Orkla Foods står for 40 prosent av Orklas totale salgsinntekter og det siste året har aksjekursen gått i været.

Driftsinntektene for 2015 var 13,25 milliarder kroner, noe som tilsvarer en økning på nesten fire prosent fra 2014.

Ifølge kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag er dette et resultat av økte salgsinntekter og god kostnadskontroll.

– Vi har levert resultater som har vært bedre enn hva markedet har forventet, sier Brennskag.

KJENTE PRODUKTER: Mange av Orklas produkter er i daglig bruk i mange Oppegård-hjem.
KJENTE PRODUKTER: Mange av Orklas produkter er i daglig bruk i mange Oppegård-hjem. Foto: Veronica Grude Docker

Beholder smaken

Brennskag og produktutvikler og kokk Kenneth Melsom-Johansen forklarer at de er nødt til å følge med i tiden og fortsette å utvikle seg. Ifølge Brennskag er trenden nå at folk vil lage mat selv i større eller mindre grad og at de er opptatt av sunnhet. Hemmeligheten er å redusere det vi ikke vil ha for mye av, men fortsatt beholde smaken.

– Den største utfordringen er å ikke redusere seg bort fra god smak, særlig for eksempel saltredusering i sauser og supper. Det er vanskelig fordi folk kan velge bort produktet fordi det ikke er nok smak, sier Melsom-Johansen.

Han legger til at tiden forandrer seg og at produktene må holdes ved like hele tiden.

– Det var en kostbar og krevende prosess å fjerne palmeoljen fra Nugattien, som ble utviklet på slutten av 1960-tallet. Det er et godt eksempel på at jobben aldri er ferdig, men at produktene hele tiden utvikles, sier Melsom-Johansen.

SMAKER SEG FREM: – Det er viktig å være kritisk hele tiden og å lage gode produkter som smaker det de skal. Lager man en blomkålsuppe skal den smake blomkål og inneholde blomkål, sier Melsom-Johansen.
SMAKER SEG FREM: – Det er viktig å være kritisk hele tiden og å lage gode produkter som smaker det de skal. Lager man en blomkålsuppe skal den smake blomkål og inneholde blomkål, sier Melsom-Johansen. Foto: Veronica Grude Docker

Sunnhet

Ifølge Brennskag satser Orkla Foods Norge på å skape sunn, god og trygg mat som folk vil ha.

– Først og fremst handler dette om å treffe den gode smaken, i tillegg skal maten være sunn. For oss handler det om å bidra til bedre folkehelse gjennom å redusere mengden mettet fett, salt og tilsatt sukker. I tillegg øke antall produkter med grovt fiber og bidra til at folk spiser mer fisk, sier Brennskag.

Han legger til at mange mener de har større kontroll ved å lage maten fra bunnen av, men at det ikke er så lett å regne på innholdet hjemme.

– Vi har meget god kontroll på alt som er i maten, bedyrer Brennskag.

Melsom-Johansen trekker frem makrell i tomat som et godt eksempel på produktuviklingen som foregår på huset, og som han mener har hatt en effekt på folkehelsen.

– Det er noen produkter som overlever år etter år, makrell i tomat tuben revolusjonerte salget. Salget var flatt og på vei ned på 90-tallet, så kom de små pakkene og ikke minst tuben. Etter det har det vært en kjempevekst, sier Melsom-Johansen.

HER HOLDER DE TIL: Det blir ikke mange årene til du ikke får se Orklas logoer på veggene, og konsernets varer i gangene her på Trollåsen.
HER HOLDER DE TIL: Det blir ikke mange årene til du ikke får se Orklas logoer på veggene, og konsernets varer i gangene her på Trollåsen. Foto: Veronica Grude Docker

Flytter ut

Dessverre kan det se ut som om Orkla Foods Norge vil bevege seg ut av kommunen om ikke så altfor lenge. Da vil den lange mathistorien fra Stabburet til Orkla Foods på Trollåsen være et tilbakelagt kapittel.

– Orkla Foods Norge vil i noen år til ha sitt kontor på Kolbotn, men planen på sikt å samlokalisere oss med de andre selskapene i Orkla, sier Brennskag.

Fakta om Orkla Foods Norge

  • Holder til på Trollåsen.
  • Er en del av Orkla-konsernet.
  • Orkla-konsernet hadde en omsetning på 33,2 milliarder i 2015 mot 29,6 milliarder i 2014.
  • Driftsinntektene for 2015 var 13,25 milliarder kroner, noe som tilsvarer en økning på nesten fire prosent fra 2014.
  • Bedriften på Trollåsen står for 40 prosent av Orklas totale salgsinntekter
  • Blant de mest kjente merkevarene er «Grandiosa»..

Nyheter

Vil redusere åpningstiden for lokal daglegevakt i Oppegård

Åpningstiden for daglegevakten i Oppegård kommune foreslås redusert med fire timer per døgn. Fra klokken 16:00 til klokken 08:00 i hverdager blir du henvist til Ski kommunale legesenter. Les hele saken

Nyheter Plastisbanen på Kolbotn

Kommunen kjøpte ulovlige midler til vedlikehold av plastisbanen

Kommunen har kjøpt to typer vedlikeholdsmidler for å vaske og polerere plastisbanen med. Etter en drøy måned viser det seg at begge midler er ulovlige. Kommunen stanser nå vedlikehold av plastisbanen. Les hele saken

Til toppen