Caterpillar 988H er en velvoksen hjullaster. De to nye maskinene til AF Anlegg har Gjerstad skuffe for sidetipping. Bare skuffen på 7,1 kubikkmeter veier 11,5 tonn, og maskinvekten i denne utførelsen er ca. 64 tonn.

Tunnellastere med stor kapasitet

Det er en stund siden AF Anlegg kjøpte Caterpillar hjullastere for tunnellasting. I en ny tunnel på E6 i Gudbrandsdalen gjør de en effektiv jobb.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

AF Anlegg har anskaffet to 988H hjullastere for opplasting i den påbegynte tunnelen på E6-parsellen mellom Øyer og Tretten. 988-serien så dagens lys allerede i 1963, så det ligger mange års utvikling bak dagens H-utgave. De to nyanskaffede maskinene skal gå i tunnellasting. Blant annet er de utstyrt med sidetippskuffer fra Gjerstad Mek. industri AS.

- Tunnellasting er noe av det tyngste en hjullaster kan arbeide med, sier Per Olav Listou, markedssjef for storkunder hos Pon Equipment AS. - Det er ikke noe annet enn det kraftigste som holder. Derfor veier en slik skuff på 7,1 kubikkmeter alene hele 11,5 tonn, forteller han. Da kommer maskinvekten opp i ca. 64 tonn. De to maskinene er også levert med standardskuffer og er dermed høyst anvendelige til andre oppgaver når de ikke laster i tunneler.

- H-oppgraderingen har gjort 988 til en meget moderne og avansert maskin, sier Listou. - Det går blant annet på økonomi, miljø, komfort og ikke minst sikkerhet.

Økonomi og miljø

For å ta økonomien og miljø først, så kan det nevnes at 988H er utstyrt med en Cat C18 ACERT 18-liters dieselmotor på 555 hk brutto, eller 510 hk netto i henhold til normen EEC 80/1269. Ved hjelp av Caterpillars ACERT-teknologi er effekten økt, samtidig som drivstofforbruket, og fremfor alt avgassutslippene ligger lavere enn for forgjengeren. Et integrert drivstoffstyresystem sørger for lavest mulig motorturtall i alle andre arbeidssituasjoner enn lasting. Hvis maskinoperatøren ikke gjør noen valg i løpet av en gitt periode, sørger dessuten systemet for at motoren automatisk går til tomgang. Så snart det skjer en betjening, går turtallet tilbake til sist utførte arbeidssyklus. Alt i alt gir dette en reduksjon sammenlignet med forgjengeren på hele 15 % i typiske operasjoner som inntrenging i masse og opplasting, og enda mer når det gjelder løfting og transport. Motoren tilfredsstiller utslippsstandardene EU steg III og U.S EPA Tier 3.

Den effektive motoren er koblet opp mot et hydraulikksystem som har såkalt Positive Flow Controll (PFC). En elektronisk styrt variabel stempelpumpe sørger ikke bare for raske og produktive arbeidssykluser, men også for å styre oljeflyten dit den kan gjøre best nytte for seg. Dette gir ytterligere en reduksjon i drivstofforbruket på 5 %.

Det teller også med på økonomi-siden at maskinen har såkalt Impeller Clutch Torque Converter (ICTC) som i kombinasjon med et system som kontrollerer kraftoverføringen til hjulene sørger for minst mulig hjulspinn, og derved dekkslitasje, når skuffen kjøres inn i massen. Når man vet at et fullt dekkskift på en slik maskin fort kommer opp i 400.000 kroner, er det penger å spare når dekkenes levetid kan utnyttes optimalt. Operatøren styrer systemet enkelt ved hjelp av venstre bremsepedal. De to nye hjullasterne til AF Anlegg har Bridgestone anleggsdekk, som Listou sier Pon Equipment har meget gode erfaringer med.

Sikkerhet og komfort

Maskinen er konstruert for effektiv og rimelig service. Alle servicepunkter nås enkelt fra bakkenivå eller plattformen. Dette gjør arbeidet raskere, lettere og fremfor alt sikrere for servicemekanikeren. Han kan starte og stoppe systemer fra bakkenivå. Lengre serviceintervaller på væsker og filtre, samt vedlikeholdsfrie batterier, bidrar ytterligere til rimelig service.

Caterpillar har lagt stor vekt på at maskinføreren skal trives på jobb ved H-oppgraderingen av 988. Førerkabinen har et volum på 3,18 m3, så det er ingen trangboddhet. Store vindusflater gir god sikt, mens ergonomisk utformede betjeningsorganer og et oversiktlig instrumentsystem gjør at føreren har full kontroll. Innvendig støynivå er redusert med 2 dB(A) fra forgjengeren til 72 dB(A) for H-versjonen. Da kan man også virkelig få gleden av en avansert radio med Bluetooth-mulighet. I følge representanter for AF Anlegg er selskapets førere godt fornøyd med sin nye arbeidsplass.

God sikt er selvsagt viktig for sikkerheten også. En vanlig årsak til arbeidsuhell er fall fra maskinen ved opp- og nedstigning, eller når man går rundt på den. Det meste av stigtrinnene har en komfortabel og sikker trappekonstruksjon. Plattformene har en sklisikker overflate, og det er håndtak og rekkverk alle steder hvor det er naturlig for maskinføreren å bevege seg. Trappebelysning gjør det sikkert å komme opp og ned av maskinen også i mørke.

Cat 988H har naturlig nok en meget solid konstruksjon. En akselavstand på 4,55 meter gir god stabilitet. Selv med en tung lasteskuffe holder det med en motvekt på 4 tonn og uten væskefylte dekk.

Solid prosess

Det er en meget solid prosess som ligger til grunn for anskaffelsen av de to Cat-hjullasterne. Anleggslederen i tunnelen, Roger Gården, uttrykker det slik: - Kjøpet er et resultat av en større totalvurdering når det gjelder økonomi. I totalpakken ligger det blant annet en fullserviceavtale, hvor vi venter at Pon Equipment stiller opp når vi trenger hjelp. Tunnellasterne er livsnerven i anlegget. Vi har ikke anledning eller råd til at en slik maskin blir stående på grunn av teknisk svikt. Så vil jeg også legge til at vi hadde lyst til å prøve noe nytt. Det er en stund siden vi kjøpte store hjullastere fra Pon.

- Det har vært en interessant og lærerik prosess, sier Listou. - Det er åpenbart at AF Anlegg ikke overlater noe til tilfeldighetene, og dette hjelper oss som leverandør til å bli enda dyktigere, avslutter han.

Powered by Labrador CMS