Sovehytter til G-serien

Scanias hytteprogram utvides med sovehytter i G-serien

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Scania introduserte i 2016 hytteseriene R20 og S20, med sovehytter med hovedfokus på langtransport og kunder som krever optimal plass.

Nå åpner Scania for å bestille G20 med lavt, normalt eller høyt tak, til fordel for kunder som for eksempel av hensyn til vekt, høyde eller kostnadsgrunner må, eller foretrekker et allsidig førerhus lavere montert på understellet. Som dermed gir et lavere og mer praktisk innsteg.

Scania har lovet at den nye lastebilgenerasjonen vil få et hytteprogram som både med tanke på design og utvalg overgår alt annet på markedet. Målet er å tilby akkurat den rette løsningen for alle typer behov.

- Sovehytta G20 er den første ut, daghyttene kommer senere. G-hytter vil være et verdifullt tilskudd for dem som, for eksempel, vil ha en lavere innsteg sier Björn Fahlström, Vice President, Product Management, Scania.

- G-hytta er litt av et multiverktøy, som løser en rekke praktiske utfordringer. Den er anvendelig i et antall applikasjoner, og G20s ytre har naturligvis aerodynamiske egenskaper som kreves hos langtransportbiler, fortsetter han.

Større hytte innvendig

G20-hytta tilbys med tre forskjellige takhøyder; lav, normal og høy (Highline). Sammenlignet med G-varianten av PGR-serien, har takhøyden blitt justert i to tilfeller av tre; det lave taket holder samme høyde som før, til fordel for, for eksempel, biltransportører og andre påbyggtyper der det er behov for å ha last over førerhuset. Imidlertid er den indre dimensjonen av normaltaket økt med 10 cm, og i Highline er den indre ståhøyden nå 16 centimeter høyere enn før.

Interiøret på Scanias nye lastebilgenerasjon har alle til felles at de er «formet ut fra sjåførens behov, med store glassflater, god sikt og ergonomi samt høykvalitetsmaterialer».

- Uansett hvordan kundene velger å spesifisere sine G-hytter, får de et betydelig kvalitetsløft i forhold til forrige generasjon, sier Fahlström.

Oppbevaringsrom og uttak

G20-hytter kan, akkurat som de større sovehytter, velges i flere forskjellige konfigurasjoner og være utstyrt med en rekke alternativer og tilbehør i form av egenskaper som komfort, lagring og sikkerhet.

Oppbevaringsrommene er betydelig forbedret, hovedsakelig takket være ny takhøyde, som frigjør rom både i fram- og bakkant av hytta selv med normaltaket. Med G20 er det plass til en komfortabel seng med mulighet for både lagring og kjøleskap under, i ulike kombinasjoner.

Scania har også utviklet en spesiell holder for tablet/pads som kan monteres ved instrumentpanelet. Holderen er flytt- og roterbar og opplyses å være «svært stødig i alle stillinger».

Videre er det en «table top» plassert på toppen av instrumentpanelet som enkelt kan demonteres når det er nødvendig. Strømforsyning og lading kan også enkelt betjenes, og G-førerhuset har seks forskjellige tilkoblingspunkter, to for 12/24 volt og fire USB-uttak på strategiske steder.

Nattlås

En verdifull innovasjon som gjelder førermiljø, er at Scanias hytter nå kan bli utstyrt med Night Lock, en solid mekanisk arm som gjør det fysisk umulig for en inntrenger ubemerket å åpne hytta når sjåføren har sin hvile.

- Vi vet at en mekanisk innbruddsikker lås er forespurt og at det øker sikkerheten. Det er ikke vanskelig å forstå hvor sårbar en sjåfør kan føle seg på en mørk, avsidesliggende rasteplass langs en motorvei, da kan det være verdifullt med en sterk barriere mot omverdenen, sier Fahlström.

De nye hyttene har takluke/nødutgang som er større enn tidligere og kan styres manuelt eller elektrisk. En søppelkurv med lokk er en annen praktisk detalj, en spesiell lagrings-stang på bakveggen en annen. De som ønsker kan nå også velge et klimaanlegg som du selv regulerer manuelt.

- Mest slående er fortsatt det jeg vil kalle hyttinteriørets «atmosfære». Uansett om man velger et enklere eller mer eksklusiv versjon av sin G-hytte, har du alltid rattknapper, moderne tekstiler med godt matchete farger og en svært reell kvalitetsfølelse, sier Fahlström.

Kan velge manuell giring

Under introduksjonen i mai vil manuell girkasse være mulig å spesifisere med Scanias nye lastebilgenerasjon. De som velger den manuelle girkassen kan merke seg at vandringen i girspaken nå er kortere, med et mer tydelig girskifte som resultat.

En kategori som oftere enn andre velger manuelle girkasser, er tømmerbilsjåfører. Blant dem som kjører tømmer på avsides skogsbilveier, er det mange sjåfører som verdsetter følelsen av total kontroll.

For tømmerbilførere og andre som trenger mer robuste biler med høy fremkommelighet, introduseres to andre nyheter i mai: tildels åpner Scania 6x4-konfigurasjon med drevne boggier og ny robust støtfanger, P40, på bestilling til både G, R- og S-hytter.

P40 er fremskutt - om navnet antyder, 40 mm. Dette bidrar til å beskytte fronten. Det gir også økt bakkeklaring, noe som er spesielt nyttig i situasjoner der kjøretøy kjøres utenfor veinettet.

Powered by Labrador CMS