Landets største dekklager åpnet
Lykkelig er den industribedrift som planlegger sitt nye storbygg i en kommune hvor sittende ordfører har vært tidligere ansatt i bedriften. Da Continental Dekk Norge AS besluttet å bygge sitt nye, norske hovedlager i Askim, og videreføre dekktradisjonen i gummibyen, ble bedriften møtt av enorm jubel da de spurte om tomt. Behandlingen i kommunale etater gikk raskt.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Askims ordfører, Trygve Westgård, var blant sine egne da han sammen med Continentals adm. direktør, Tor O. Dahle, 8. juni klippet silkeduken som var festet mellom to dekkstabler, og erklærte Norges største dekklager i Norge for åpnet.
Eimen av fersk gummi må ha virket inspirerende på Westgård, for han var i storform og klarte med velvalgte ord å gjenskape stemningen fra miljøet i den tradisjonsrike dekkprodusenten. Askim Gummivarefabrikk ble etablert like etter århundreskiftet, og produksjon av bildekk kom i gang i 1930.
12.000 kvadratmeter
Byggherre er FG Eiendom, og Continental leier bygget og har fått planlegge det 12.000 m2 store hovedlageret med teknisk avdeling til minste detalj.
Hovedentreprenør Veidekke AS fikk mye skryt, men det spesielle er at Continental Dekk, med logistikksjef Trygve Gjessing i spissen, skremte vettet av Oslo-entreprenøren på første byggemøte. Der møtte en mannsterk gjeng fra Continental opp, og tanken hos Veidekke var vel "mange kokker, mye søl".
Slik ble det ikke, for bygget ble tegnet, planlagt og reist ut fra rent praktiske hensyn med effektive funksjonskrav for et 30-talls mennesker som skal arbeide i anlegget. I tillegg til dekklager rommer bygget også Continentals tekniske avdeling, reklamasjonsavdelingen inkludert, og en rekke dekkmonteringsstasjoner.
Landets største
Det nye lageret er landets største, og er bygd for å håndtere 40% av dekkene som omsettes i landet. Det kan lagres 200.000 dekk i anlegget, og det foretas også en stor andel av originalmontering av dekk på felg for forskjellige bilmerker.
Alle kjøreportene er bygd på en side, 5 porter for inngående varer fra Continentals fabrikker i Europa, og 9 porter for utgående varer. Varer som skal raskt videre, kjøres fra inngående til utgående å port for rask opplasting. Bring har all transport i Norge.
Totalt kommer det inn over 1000 semitrailere med dekk i året. Med 1000 dekk pr. bil og 16-17 biler hver dag, blir volumene store.
Continental har 30% markedsandel i Norge, og målet er å øke til 40%. - Dette anlegget blir viktig for videre vekst, sier lastebilsjef Jan B. Bjerkli.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll