ØKNING: Siden utvidelsen av prosjektet har idrettsbussen hatt en stor økning i antall påstigninger.
Sport
ØKNING: Siden utvidelsen av prosjektet har idrettsbussen hatt en stor økning i antall påstigninger. (Veronica Grude Docker)

Over 300 påstigninger

Ifølge tall fra Ruter, har idrettsbussen hatt over 300 påstigninger i snitt i uken etter at de utvidet tilbudet, mot 80 påstigninger i fjor.

– Læringen fra 2019 gjør at vi kjører dette i et såpass stort område uten at det har forringet kvaliteten på tilbudet, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Knut-Martin Løken.

Det er han godt fornøyd med.

Knut-Martin Løken kommunikasjonsrådgiver i Ruter. Pressefoto Ruter Foto: Pressefoto Ruter

– 80 reiser i uka i 2019 kan man si var lavt, men on demand bestilling gjennom mobil hadde vi aldri gjort før, så vi fant det naturlig å teste et mindre område først. Når vi var trygge på leveransekvaliteten var det naturlig å utvide, sier Løken.

Uenig

I forrige uke fortalte bussjåfør, Marianne Gamst, om det hun mente var dårlig markedsføring. Det er ikke Løken enig i.

– Vi har promotert piloten gjennom kommunen, idrettslagenes kanaler, Ruters kanaler og stand ute i området. Det har også vært nyhetssaker og oppslagssaker i både nasjonale og lokaler medier, sier Løken, og legger til:

–  Det at tilbudet i seg selv fungerer godt og brukes i økende grad, er nok et eksempel på at det ikke er dårlig markedsført vil jeg påstå.

Avsluttes i juni

Prosjektet har hele tiden vært ment som et prøveprosjekt, og har en sluttdato i juni 2020. Om tilbudet kan bli fast etter juni, det kan ikke Løken si noe om.

– Det handler om budsjett og penger. I utgangspunktet er Pilot Oppegård en test med en sluttdato. Ruter har ulike prøveprosjekter med mål om å utvikle og forbedre det helhetlige tilbudet vårt. Læringen vi gjør i denne piloten knyttet til en heldigital on demand bestillingstjeneste, er relevant også for utviklingen av våre øvrige bestillingstjenester, sier Løken.

Tilbakemeldinger

Hvor fornøyde kundene er rangeres i appen, med tall fra én til fem, hvor fem er toppkarakter. Gjennomsnittskarakteren, ifølge Ruter, er 4,7, og Løken forsikrer om at de tar imot tilbakemeldinger fra kundene løpende, og vil fortsette med det helt til prosjektet avsluttes.

– Vi får tilbakemeldinger gjennom appen, spørreundersøkelser vi har hatt og skal ha, idrettslagene og direkte med folk i lokalmiljøet. Vårt inntrykk er at folk setter pris på tilbudet, og det er vi kjempeglade for, sier Løken.

Til toppen