FARTSFANTOM: Her er Edwards blå formula basic-bil med en 115 hestekrefter og en toppfart på 200km/t.
Sport
FARTSFANTOM: Her er Edwards blå formula basic-bil med en 115 hestekrefter og en toppfart på 200km/t. (Bilde: Privat)

Stjerneskuddet fra Greverud

Edward Sander Woldseth fra Greverud har hatt en knallgod sesong i Formula Basic. Med to gull og seks sølv har denne grenen i Norge fått et nytt stjerneskudd.

Edward hadde lenge drevet med gokart da en nabo i gata så interessen hans for motorsport. Naboen var Bård Bergsjø, som er eier av motorsportgrenen Formula Basic i Norge (grenen kjøres i Norge og Sverige).

Edward fikk prøve seg i Formula Basic, som har biler med 115 hestekrefter og som veier 550 kilo med sjåfør, i en alder av tretten år. Etter fire sesonger og masse trening i Formula Basic, er det unge racer-talentet fra Oppegård for alvor med i toppskiktet av resultatlisten.

Les også: Tok grep i judostevne i Bærum

Årets sesong har bestått av Banerekord Vålerbanen, 2. plass i NM, 2. plass i NC, Pallplass i åtte av ti løp med 2 gull og 6 sølv. For en sesong!

PS! Saken fortsetter under bildet!

PÅ TOPPEN: Her er pallen fra et av løpene fra 4. Runde av Norgescupen: f.v. Lars Solheim, Edward Sander Woldseth, Anders Eriksrud.
PÅ TOPPEN: Her er pallen fra et av løpene fra 4. Runde av Norgescupen: f.v. Lars Solheim, Edward Sander Woldseth, Anders Eriksrud. Foto: Privat

– Må ha guts

Formula Basic-bilene har en toppfart på 200km/t og gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder.

– Man må ha guts for å tørre å kjøre i svingene. Man blir fort vant til det fordi man sitter ganske lavt i bilen, forteller Edward. I en Formula Basic-bil er det bare 3 cm mellom der føreren sitter og bakken, så tyngdepunktet er så lavt som 23 cm.

Formula Basic kjøres under Norgescupen, som blant annet inneholder GT-biler og historiske biler. Cupen arrangeres av Norges Bilsportsforbund. Edward hadde kjørte bra de 3 første rundene av Norgescupen, men i den fjerde runden satt det med to seire.

Les også: Møt sølvgutten Jon William

– Det føles utrolig bra. Det var på tide med en seier. Jeg har kjørt bra i hele år, men hatt noen tekniske problemer, fortalte Edward etter fjerde runde i Norgescupen.

SIM: Når Edward ikke trener ute på banen bruker han kjøresimulator med programmet iRacing. Med tre skjermer blir opplevelsen så realistisk som mulig.
SIM: Når Edward ikke trener ute på banen bruker han kjøresimulator med programmet iRacing. Med tre skjermer blir opplevelsen så realistisk som mulig. Foto: Privat

Nå går Woldseth i andreklasse på salg- og sercivefag, og Toppidrett på Frogn videregående skole.

– Jeg var heldig, og kom inn på Toppidrettslinjen. Da får jeg gyldig fravær når det er Norgescupen.

Les også: – Vi skal bruke seriepausen godt, sier Slatleim

16.-17. september var det femte og siste runde av Norgescupen 2017 og dermed også Norgesmesterskap. Løpene foregikk på Vålerbanen i Hedmark. Woldseth var klart raskest i kvalifiseringen på lørdag morgen hvor han satte uoffisiell banerekord med nesten 0,7 sekunder foran nestemann!

– Under løpene er konkurranseinstinktet på topp og alt fokus blir viet på hvordan man skal kjøre for å komme først i mål, forteller Woldseth.

Med god hjelp av utallige timer i simulator og to timer fysisk trening hver dag, i tillegg til inngående studier av sporvalg og innbremsingspunkter, satte Woldseth seks runder som var lavere enn den offisielle banerekorden!

Woldseth kom på andre plass i Norgescupen sammenlagt, og Oppegård Avis ønsker ham lykke til videre!

GÅR UNNA: Det kan gå tøft for seg på banen. Her er Edward i den blå bilen men bare to hjul i bakken. Heldigvis har Formula Basic-bilene et veldig lavt tyngdepunkt så det skal godt gjøres å velte!
GÅR UNNA: Det kan gå tøft for seg på banen. Her er Edward i den blå bilen men bare to hjul i bakken. Heldigvis har Formula Basic-bilene et veldig lavt tyngdepunkt så det skal godt gjøres å velte! Foto: Racerfoto

 

Nyheter Kolbotn stasjon

Pakkhuset som sykkelhotell

Bane NOR Eiendom foreslår midlertidig bruk av pakkhuset på Kolbotn stasjon som et sykkelhotell med plass til bare 20 til 30 sykler. Når Kolbotn stasjon skal bygges om, ønsker de å rive det bevaringsverdige pakkhuset. Les hele saken

Til toppen