Futurisk fra Mercedes-Benz
Daimler kuppet den internasjonale nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover og viste sin Mercedes-Benz Future Truck 2025 på et stort pressearrangement mandag kveld. Utstilling åpner for publikum torsdag.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Daimler presenterte i sommer en Actros som kunne kjøre helt av seg selv. Den ble også kalt Future Truck 2025 og henspeilte på teknologien som er nødvendig for at lastebilen skal kunne klare kjøringen nesten helt på egenhånd.
Nå har Daimler gått et langt skritt videre og viste mandag kveld en studie av en trekkvogn for fremtiden. Vel, kjøretøyet er mer enn en studie - den kjørte inn på scenen for egen maskin. Teknologien for at bilen skal kunne kjøre helt på egenhånd, er selvsagt på plass. Men Future Truck 2025 er så mye mer. Karosseriet er laget i helt nye materialer med en vesentlig bedre aerodynamikk enn det vi har sett tidligere.
Uten lykter - uten speil
De konvensjonelle lyktene er helt borte. Derimot skinner alt av lys direkte gjennom karosseriet. Speilene er også helt borte. De er erstattet av et kamerasystem som gir et klart skjermbilde på høyre og venstre hjørnestolpe. Fordelene er bedre aerodynamikk, samt at man slipper at store speil lager store dødsoner på skrå til begge sider.
Innvendig er også alt nytt, bortsett fra at vi kjenner igjen rattet fra den nyeste Actros-serien. Instrumenter og de fleste av betjeningsorganene er erstattet av to store skjermer, hvorav den ene kan tas løs og benyttes som nettbrett. Og hvorfor ikke. Sjåføren skal i liten grad gjøre kjøringen selv. Han skal kontrollere at alt går riktig for seg, men ellers kan han bruke tiden på kontorarbeid, TV-titting eller «skype» med kone og barn.
Flatt gulv og en køye som er løftet opp gir enormt med gulvplass. Passasjersetet er byttet ut med en liten sofa som sjåføren kan benytte når bilen ikke kjører. Det er forresten ingen nyhet, men er hentet fra SoloStar-løsningen som også kan leveres i nåværende Actros.
Sikkerhet, komfort, økonomi
Mercedes-Benz Future Truck 2025 byr på en sikkerhet som til nå har vært uoppnåelig, en enorm komfortforbedring for sjåføren og en aerodynamikk som gjør det mulig å spare betydelig med drivstoff. Også semitraileren som var koblet til Future Truck, var optimert aerodynamisk slik at den er med på drivstoffinnsparingen.
Les mer om IAA i kommende utgaver av Anlegg&Transport og Moderne Transport.