LITT TØFFERE: Med hellakkerte karosseridetaljer er Sportline-utgaven litt tøffere enn andre Enyaqer
LITT TØFFERE: Med hellakkerte karosseridetaljer er Sportline-utgaven litt tøffere enn andre Enyaqer

Skoda – den folkeste vogna

Skoda Enyaq seiler opp som en skikkelig folkefavoritt. Det er det mange grunner til.

Publisert

Med nesten 7.000 utleverte biler siden Skoda Enyaq først rullet ut på norske veier i mars i fjor, er det lett å slå fast at nordmenn har trykket modellen til sitt bryst.

103 av disse er registrert i Oppegård – men jeg vil anta at det går et betydelig antall som er leaset i tillegg, disse kommer ikke med i den statistikken.

Og hadde det ikke vært for store utfordringer i nybil-produksjonen kunne Skoda levert langt flere, ordrebøkene bugner hos forhandlerne om dagen.

Så hvorfor denne populariteten?

Er ikke Skoda Enyaq bare «enda en mellomklasse-SUV, akkurat som alle andre»?

Joda, men av og til er en ting mer enn bare summen av sine deler.

NY VRI: Grill som lyser – harry eller ikke? Oavis-redaksjonen er delt i sitt syn.
NY VRI: Grill som lyser – harry eller ikke? Oavis-redaksjonen er delt i sitt syn.

Romsligst i klassen

For å bli litt teknisk: Skoda Enyaq er bygget rundt Volkswagens MEB-plattform. Denne danner grunnlag for en rekke biler, som Volkswagen ID.3, ID.4 og ID.5, Audi Q4 e-tron, Cupra Born – og ikke minst Skoda Enyaq.

Og jeg sier «ikke minst» ganske bokstavelig, for av alle bilene jeg har nevnt er det Enyaqen som oppleves som romsligst.

Skoda har vært kjent for sin plassutnyttelse i biler som Octavia og Superb – og de er ikke noe dårligere med Enyaq. Bakseteplassen kan best beskrives som «generøs», mens bagasjeplassen er praktisk utformet og stor i volum.

Skiluka er også en velkommen egenskap på en praktisk bil som dette.

Bak rattet oppleves Enyaq som påkostet og elegant, faktisk syns jeg interiøret her er flottere enn i Volkswagen ID.4. En stor skjerm, med klar og tydelig grafikk tar seg av det meste av innstillinger, mens en liten instrumentskjerm rett foran rattet gir det nødvendigste av kjøreinformasjon.

GOD PLASS: Bagasjerommet er stort og praktisk – med skiluke og nedfellbare seter.
GOD PLASS: Bagasjerommet er stort og praktisk – med skiluke og nedfellbare seter.

Godt utstyrt

Bilen Oavis har rattet rundt i både nær- og fjernmijø (spontan-quiz: Ser du hvor bildene er tatt? Ingen premie, dessverre) var av topputgaven iV80 X. Det vil si firehjulsdrift, 265 hestekrefter og en oppgitt rekkevidde på 488 kilometer.

DOBBEL GLEDE: Linjelekkert interiør, men også praktisk. Den store skjermen styrer det meste.
DOBBEL GLEDE: Linjelekkert interiør, men også praktisk. Den store skjermen styrer det meste.

Ute på veien er Enyaq stødig, kanskje litt «tung», men også veldig komfortabelt satt opp. Dette til tross for at testbilen var av typen «Sportline», som med litt senk og hellakkerte karosseridetaljer ser grisetøff ut.

Kreftene i de to motorene (en foran og en bak, for firehjulsdrift) gjør ikke bilen til et lyn – men det er mer enn nok pulver her.

Som toppmodeller flest var testbilen spekket med utstyr, som head-up display, massasjesete for fører, store felger og – jeg vet at mange kanskje tenker «harry!» nå – en grill med lys i! Alt dette betyr også at det blir kostbart, testbilen har 585.000 kroner trykket på prislappen.

Men selv med litt mer moderat trykking i utstyrslista er Enyaq en flott familiefrakter, og da kan man også spare en del ti-tusener.

Powered by Labrador CMS