NYHET: Renault Scenic ser helt annerledes ut enn før - men det gjør ingenting.

Renault Scenic: Alt er nytt – unntatt navnet

Helt nye Renault Scenic er forfriskende i sin tilnærming. Her handler det om å sette passasjerene først – uten at sjåføren lider av den grunn. Oavis har prøvekjørt!

Publisert Sist oppdatert

For ordens skyld skal vi allerede nå informere deg om at denne bilen er så ny at verken vår lokale forhandler Motor Forum Follo eller andre butikker i Norge har fått bilen ennå. Det er greit å vite, før du eventuelt løper for kjøpe. De første eksemplarene er ventet i sommer.

Så til bilen.

Nye Renault Scenic er teknisk sett femte generasjon, men har beveget seg såpass langt fra sine røtter at den kanskje bør telle som noe helt eget.

Denne gang har nemlig det franske bilmerket beholdt modellnavnet – men begynt helt fra «scratch» i utviklingen.

Resultatet er en trendriktig crossover som både har utseende og spesifikasjonene på sin side.

Når det gjelder utseendet skal jeg la bildene tale for seg selv, men faktaene på papiret er det vanskelig å argumentere mot:

  • Opptil 622 kilometer rekkevidde
  • Mye bagasjeplass
  • Særs konkurransedyktige priser

Nye Scenic tilbys med to batteristørrelser: 60 kWt og 87 kWt. Med det minste batteriet følger en 170-hesters elmotor på forhjulene, det store batteriet pares med en 220-hester foran. 

Firehjulsdrift? Ikke på menyen.

Et høymoderne interiør, med Google- og Android-basert hovedskjerm. Funker fantastisk!

Usynlig slektskap med Nissan

Rent teknisk har Scenic en del til felles med Nissan Ariya, men det er i praksis bare under skallet. Det er nær sagt ingenting fra et sjåfør- eller brukerperspektiv som avslører slektskapet.

I stedet kjører Renault sitt eget spor, og bra er det.

Ikke minst blir jeg begeistret over de vanvittig tøffe felgdesignene, det luftige og åpne interiøret og den særs lettbrukte, Google-baserte hovedskjermen.

Alle tomler pekes i været også for Renaults løsning med fysiske brytere for styring av klimaanlegget. Trafikksikkert, enkelt og fornuftig. Mer av sånt!

Distinkt utseende, skarpe kanter, lekre linjer.

Upåklagelig kjørekomfort

Oavis har kjørt bilen på rolige, spanske landeveier, og konstaterer kjapt et støynivå som er godkjent – med et lydanlegg i toppmodellen som klinker til med audiofilt nivå.

Kjørekomforten er upåklagelig, dette er fransk og mykt, men ikke båt. Bilen er særdeles lettmanøvrert takket vært mye servoassistanse og overraskende lite rattutslag. Rattet har bare 2,3 runder fra hver ende av fullt utslag.

Renault fremhever selv at bilen har nær 50/50 vektfordeling foran og bak. Det gir nok ryddigere kjøreegenskaper til hverdags, men trenger ikke alltid være en fordel på vinteren. Da ønsker man noe mer vekt over drivakselen – i Scenics tilfelle forakselen.

Med 220 hestekrefter er i hvert fall bilen kvikk nok. De som er vant til Tesla vil kanskje synes det er lite fraspark – men hvor ofte trenger man egentlig mange hundre hestekrefter? Nettopp.

Koppholderne bak konverteres til nettbrett- og mobilholdere.

Umulig å mistrives

Derimot har Renault lagt langt mer tanke i interiøret. Her skal det være vanskelig å mistrives, uansett om man sitter foran eller bak.

Se bare det geniale midtarmlenet i baksetet, med koppholdere som roterer og avslører mobil- og nettbrettholdere – og i armlenet skjuler også to USB-C-kontakter seg. Genialt!

To USB-C-porter finner vi også bakpå midtkonsollen, slik at baksetepassasjerene kan lade fire dingser samtidig.

Baksetene er også 40/20/40-delt, og bak setene er et digert bagasjerom. Som standard er bagasjerommet dypt, og har høy innvendig lasteterskel, men ekstrautstyrslisten inneholder en smart oppbevaringsløsning som løfter gulvet til samme nivå som de nedfelte bakseteryggene og lastekarmen.

Det eneste vi kunne savne er et bagasjerom under panseret. Enkelte bilprodusenter mener at dette er en funksjon som ikke brukes like ofte som mange skal ha det til. Jeg savner det like fullt – om det er viktig for deg vet du nok best selv.

Poengtrekk må også gis for bare én skikkelig koppholder foran.

Fakta: Renault Scenic

Renault Scenic e-Tech Techno

  • Pris: Fra 439.900 kr
  • Batteri: 87 kWt (netto)
  • Rekkevidde: 622 km (WLTP)
  • Bagasjerom: 545-1.670 l.
  • Ytelser: 220 hk/300 Nm
  • 0-100: 7,9 sek.
  • Toppfart: 170 km/t
  • Dimensjoner: 447/186/159 cm (L/B/H)
  • Hengervekt: 1.100 kg
  • Lading: 37 min (15-85 %), maks 150 kW

Pris-argumentet er sterkt

Scenic har en fra-pris på 369.900 kroner, men det er ikke den bilen folk vil ha – selv om det lille batteriet – med rekkevidde på 429 kilometer – for de fleste være praktisk, pragmatisk og riktig.

Derimot er nok «sweet spot-en» billigste versjon med 87 kWt-batteriet. Utstyrsnivået Techno har det aller meste man trenger, og koster fra 439.900 kroner.

Og er man utstyrshungrig (og det er jeg), koster toppmodellen Iconic 479.900 kroner.

Spesifikasjoner og pris matcher bedre enn kanskje noen annen bil på markedet, og opplevelsen både bak rattet og som passasjer er 2024 verdig.

Nei, man får ikke horn i panna av å ratte Scenic, men det har ingen noensinne forventet av en Scenic heller, uansett hvor annerledes den en gang var.

Som en prisgunstig familiebil med mye plass og lang rekkevidde bør Scenic være på radaren. Og den bør «plinge» ganske hardt der.

Powered by Labrador CMS