EN VINNER: Volkswagen ID.4 bidrar til at Volkswagen gjør det godt i Oppegård.

Bilsalget: Mot tysk seier i Oppegård

Tyskland er ute av fotball-VM i Qatar, men i her i Oppegård «herjer» de tyske bilmerkene på salgslistene.

Publisert

Volkswagen foran Tesla og Skoda. Det er rekkefølgen på «seierspallen» for nye personbiler i Oppegård når det gjenstår en måned av 2022.

Salgsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) domineres av tyske bilmerker, som også er å finne på de neste fire plassene på tabellen; Ford, Audi, BMW og Mercedes-Benz. Til sammen står disse merkene for nær 60 prosent av alle nye biler i dette området i år.

20 prosent ned

Etter 11 måneder er det registrert i alt 644 nye personbiler med eier bosatt i Oppegård. Det er en nedgang på 20 prosent fra samme periode i fjor. Andelen elbiler er nå nesten 90 prosent, mens dieselbilene, som for var de som «gjaldt» for få år siden, utgjør så vidt over 1 prosent.

På topp av listen med de mest populære elbilene troner «amerikaneren» Tesla Model Y, med betryggende avstand til Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. Mellom de to «tyskerne» (Skoda er eid av Volkswagen Group) skiller det bare tre biler, så kampen mellom disse er definitivt ikke avgjort.

TALLENES TALE: Her ser du hvilke nye modeller og hvilke merker som er mest poppis i Oppegård så langt i 2022.

Det er heller gitt hvilken bil som blir nummer fire. Der er det dødt løp mellom Ford Mustang Mach E og Volkswagen ID.3 - begge står med 36 biler når en måned gjenstår. Også dette bildet kan endre seg på tampen av året, for desember er spådd å bli en rekord-måned for registering av nye biler.

Rush-tid i desember

Gjennom hele 2022 har de fleste bilfabrikkene slitt med både produksjons- og logistikkutfordringer. Nå kan også utlevering av biler som har kommet til Norge komme til å møte en flaskehals på vei ut i markedet.

Moms på kjøpspris over 500.000 kroner for elbiler og nye avgifter fra 2023 på personbiler generelt gjør at det er forventet et registeringsrush av nye biler før nyttår. Mange bilmodeller får betydelig prisøkning med de nye avgiftene. Flere bilimportører har allerede varslet store volumer er på vei til Norge de siste ukene i 2022, og at blant annet klargjøring og transport kan gjøre at bilene blir ytterligere forsinket til kundene.

Powered by Labrador CMS