SLIK SKAL DE STÅ: Selskapet Byspark er i gang med et prøveprosjekt med elsparkesykler i Kolbotn sentrum
SLIK SKAL DE STÅ: Selskapet Byspark er i gang med et prøveprosjekt med elsparkesykler i Kolbotn sentrum

Prøver ut el-sparkesykler

Observante lesere har allerede fått med seg at Kolbotn har fått en elektrisk nyhet i bybildet.

Publisert Sist oppdatert

Rett før påske begynte de første el-sparkesyklene å dukke opp rundt Kolbotn sentrum. Det er selskapet Byspark som står bak fremkomstmidlene og det samme selskapet har også etablert seg i Ski og Ås.

Byspark AS

  • Byspark AS startet i 2019
  • Har fokusert på mindre byer på Østlandet som Hamar, Brummundal, Gjøvik, Hønefoss, Ski, Ås og nå Kolbotn.
  • Eneste aktør med mulighet for Vipps-betaling
  • Brukerne kan kjøpe enkeltturer med kort og Vipps, samt tegne månedsabonnement med inkluderte kjøreminutter. Prisen starter på 99 kroner per måned.

Daglig leder i Byspark AS, Tom Jarle Melby, forteller at Kolbotn foreløpig har status som et prøveprosjekt.

– Vi har akkurat kommet i gang på Kolbotn og har rundt 40-50 scootere tilgjengelig. I første omgang har vi etablert oss rundt kollektivknutepunktet Kolbotn stasjon, men hvis erfaringene vi gjør oss blir gode, er vi åpne for flere steder, sier Melby.

Lokale ansatte

To personer er ansatt for at det er nok sparkesykler i Kolbotn sentrum og ikke minst for å sørge for at de ryddes på daglig basis. I starten følger de nøye med på bruksområdene.

– Når vi kommer til et nytt sted vil det alltid være en periode med innkjøring, hvor vi ser på hvor de brukes. Til nå har vi begrenset bruken til et område ganske tett rundt Kolbotn sentrum, men vi har allerede fått innspill på at det kan være lurt å åpne for bruk opp til for eksempel Sofiemyr idrettspark, forteller Melby.

Målet er at dette skal være en berikelse, og ikke et irritasjonsmoment.

ÅPNET: I appen kan du se hvor det er ledige sparkesykler og hvor de kan kjøres.
ÅPNET: I appen kan du se hvor det er ledige sparkesykler og hvor de kan kjøres.

– Våre ansatte sørger for at logistikken skal være så bra som mulig og at syklene parkerer på en måte som ikke hindrer andre trafikanter. I motsetningene til selskapene som opererer i store byer, så har vi begrenset antallet scootere vi setter ut. Vi kunne også dumpet 500 scootere i Kolbotn, men det hadde ikke blitt noe hyggelig, forsikrer Melby.

Møte med kommunen

I løpet av kort tid er det avtalt et møte med kommunen med mål om at tilbudet skal bli enda bedre, både for de som bruker tilbudet, men også for de som kan tenkes å irritere seg over fremkomstmiddelet.

– Vi gjør alt vi kan for å ikke være til hinder for noen og ønsker å jobbe sammen med kommunen og innbyggerne for at dette skal bli bra. Vår erfaring fra lignende steder som Kolbotn er at folk er flinke til å sette fra seg scooterne på en ordentlig måte, slik at det ikke hindrer noen, fortsetter han.

Powered by Labrador CMS