KODEKURS: Å lære seg koding kan være en kjempefordel. Her fra et kodekurs i Kolben i 2017.
KODEKURS: Å lære seg koding kan være en kjempefordel. Her fra et kodekurs i Kolben i 2017.

Nå skal «kidza» kode

Regjeringen gir 20 millioner kroner til programmering i skolen i år. Av denne summen får Nordre Follo kommune hele 1.050 000 kroner, et markant beløp sammenlignet med tildelingen til de andre kommunene.

Publisert Sist oppdatert

Midlene kommer fra den femårige satsingen «Den teknologiske skolesekken». Satsningen har som mål å gi elever kunnskap om, og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning, programmering – og tilgang til gode digitale læremidler.

Og summen – en drøy million – får Venstre-politiker Camilla Hille til å juble.

– 1 million kr til programmering i skolen er en kjempenyhet. Det er ingen tvil om at programmering og teknologiforståelse er gull verdt i fremtiden. Nå skal elevene i Nordre Follo få lære dette allerede på ungdomskolen, gløder Camilla Hille, gruppeleder for Venstre og utvalgsleder for oppvekst, idrett og kultur i Nordre Follo kommune.

Kompetanseheving

Først må bare lærerne lære seg det selv. En del av tilskuddet må naturlig nok brukes til å kjøpe utstyr slik at lærere kan bruke programmerings-kompetansen sin i klasserommet.

– Programmering har fått en tydelig plass i de nye læreplanene, og vi ønsker å styrke kompetansen til lærerne i programmering. Dette tilskuddet bidrar til at våre skoler i Nordre Follo nå får det utstyret de trenger for å drive undervisning, sier Hille.

Trenger flere smarte hoder

For koding og programmering er ikke lenger noe «einstøingen» driver med på gutte- eller jenterommet. Om det i hele tatt noen gang har vært det.

JUBLER: Venstre-politiker Camilla Hille er strålende fornøyd med at Nordre Follo kommune har fått en drøy million fra regjeringen.
JUBLER: Venstre-politiker Camilla Hille er strålende fornøyd med at Nordre Follo kommune har fått en drøy million fra regjeringen.

– Programmering og datakunnskap blir stadig viktigere. Å gi elevene opplæring allerede i grunnskolen er en investering i fremtiden. Smarte hoder skal løse små og store samfunnsutfordringer. Alt dette vil kreve teknologisk kompetanse, og det nytter ikke å komme i gang for sent. Det er som med språk; du må starte tidlig, hvis ikke sitter det ikke i fingrene. Jeg skulle selv ønske jeg lærte mer om teknologi i skolen, sier Hille.

62 kommuner, 7 fylkeskommuner, en samisk videregående skole og 17 friskoler får støtte til å kjøpe inn nytt programmeringsutstyr.

Totalt 450 millioner

Regjeringen har bevilget 450 millioner kroner til satsingen i denne fem års-perioden. Av disse er det satt av 15 millioner kroner årlig til innkjøp av nytt programmeringsutstyr. I tillegg har Utdanningsdirektoratet satt av fem millioner av egne kompetansemidler til tiltaket. I 2021, som i 2019 og 2020, er rammen dermed totalt 20 millioner kroner.

Læreplanene i grunnskolen og videregående opplæring ble fornyet fra høsten 2020. Det er nå et mål at alle elever skal få kjennskap til hvordan teknologi og ulike programmer fungerer og spiller sammen gjennom opplæringen.

– Det er gledelig at så mange søker, og at så mange skoleeiere er i gang med kompetanseheving innen programmering. Vi ser også at mange som ikke har vært kvalifisert tidligere, har søkt på nytt - og at mange av disse nå får støtte, sier Hege Nilssen, direktør for Utdanningsdirektoratet.

Powered by Labrador CMS