NY BAKDEL: Vingen er lavere plassert og linjene mer avrundet på bilnyheten VW ID.5 GTX.
NY BAKDEL: Vingen er lavere plassert og linjene mer avrundet på bilnyheten VW ID.5 GTX.

Slik er VW ID.5

En litt mer GT-aktig rumpe og seks liter større bagasjerom, er det du får om du bestiller nye VW ID.5, kontra ID.4.

Publisert Sist oppdatert

Ellers er faktisk det aller meste identisk på inn- og utsiden, forteller selgerleder Marius Nango hos Autoria Kolbotn.

FORNØYD: Bilselger Marius Nango gleder seg til å selge nyheten VVW ID.5.
FORNØYD: Bilselger Marius Nango gleder seg til å selge nyheten VVW ID.5.

– Her får du toppsport-seter med elektrisk justering, uttrekkbar pute, minne og massasje, i det vi kikker inn i bilen.

Det første vi legger merke til er den allerede omtalte GT-rumpa. GT står for Grand Turismo og er en litt røff betegnelse på biler med denne typen bakende. For ID.5 er den inspirert av fabrikk-brødrene Audi og Skoda, for å lage en slags «SUV-kupé».

– Det er ikke alle som vil ha stasjonsvogn-looken heller, forklarer han.

Ny software

I sum er det minimale detaljer som er helt annerledes på den nye modellen, men det er noen få man kanskje bør merke seg.

– Det er først og fremst på software-fronten det er mye nytt. ID.5 er først ute med Volkswagen sin siste software oppdatering. Denne har den såkalte 3.0-oppdateringen. Denne oppdateringen kommer også til alle som har en bil fra ID.familien. Og så kan du slippe alt som heter lukeparkering.

– Det er en liten, spennende nyhet at den har minnefunksjon for lukeparkering. Da kan du programmere inn fem ulike lokasjoner hvor du er ofte, så fikser bilen resten, sier Nango. (Utstyrsavhengig, ikke software) Tilgjengelig på ID.4 og ID.5 ved bestilling.

For lydfantaster er det også gode nyheter at stereoen er oppgradert og at det har kommet til en ekstra basskasse bak i bilen. (Ekstrautstyr) Det er litt lengre rekkevidde på ID.5 kontra ID.4, ca 1mil forskjell. Blant annet noe av aerodynamikk utgjør noe av forskjellen.

Ikke takboks

– Den er tøff i hvit. Spennende, sier en kunde som er innom på lanseringsdagen

– Så blir det lettere å holde den ved like når det gjelder bilpleie også, supplerer Nango.

– TØFF I HVIT: Det er dommen fra en potensiell kunde, etter å ha sett ID.5 i levende live for første gang.
– TØFF I HVIT: Det er dommen fra en potensiell kunde, etter å ha sett ID.5 i levende live for første gang.

Bestiller du nå, og er heldig, får du ny bil i månedsskiftet desember/januar. Vi skiver «heldig» siden alle som har bestilt bil de siste par årene, vet at en leveringstid på nybil ikke kan hugges i stein.

En siste detalj det kan være verdt å merke seg, er at nyheten ID.5 ikke muliggjør takboks.

– Nei, ID.5 kommer ikke med takrails. Det blir dermed ikke mulig å sette på en takboks her, informerer selgerlederen.

– Jeg liker den, sier kunden som fortsatt sirkler rundt bilen.

Ikke blir han avskrekket av takboks-informasjonen heller. Tiden hvor ski er en del av hverdagen, er forbi.

Er du like fristet? Prisen starter på 508.000 kroner.

Powered by Labrador CMS