ELEGANT: Linjene på nye Audi Q4 e-tron er elegante.

Best av halvbrødrene

PRØVEKJØRT: Mange nordmenn venter på sin nye Audi Q4. De kan bare fortsette å glede seg.

Publisert Sist oppdatert

Du får akkurat det du forventer med nye Q4 e-tron. En Premium bil som leverer både ytelse, kjørekomfort og kvalitetsfølelse nettopp på det nivået.

Tar du tommestokken og måler er det ikke store forskjellene mellom Q4, VW ID.4 og Skoda Enyaq. Alle er bygd på VW-gruppens MEB-plattformen. Likevel oppleves de tre bilene nokså forskjellig å kjøre. Tronen er det uten tvil Audi-en som har.

Audi e-tron var Norges mest solgte bil i fjor. E-tron er for all del en fin bil, men når du har tilbakelagt en del kilometer med Q4 fremstår bestselgeren nesten litt gammeldags selv om den ikke står noe tilbake for de bilene den konkurrerer med.

Q4 ser ikke spesielt stor ut, men et beskjedent ytre skjuler god plass innvendig. Vi har ikke målt, men romfølelsen inne i Q4 er nær den samme som i storebror e-tron. Blant annet er motortunnelen borte og dørbladene gjort slankere. Det gjør at det føles romsligere.

SLEKT: Det er ingen tvil om hvor Audi Q4 har opphavet sitt. Selv om formene har blitt rundere.

Store flater

Det er særlig tre ting som har blitt stort på Q4 som er blikkfang. Den tette grillen er enorm. Noen digger den, mens andre er mer avmålte. Også dørplater og panser har sammen med hjulene blitt svære.

Apropos panser. Åpner du panseret på Q4 e-tron ser det nesten ut som et helt vanlig motorrom. Hvis du ser bort fra alle de oransje strømkablene selvfølgelig. På denne modellen har de ikke valgt i bygge en brønn under panseret hvor du kan legge for eksempel ladekabler. Her ser du rett ned på elmotoren.

Fire versjoner

Du får så mye utstyr du vil ha, og prisen på ferdig bil ute på veien kan bli nesten så høy du vil. En del av ekstrautstyret koster forholdsvis mye. Så langt er det lansert to modeller som er har bakhjulstrekk, og to har firehjulstrekk.

Innstegsmodellen på Q4 er versjonen som heter Q4 e-tron 35. Den har en batteripakke på 52 kWh. Den er utstyrt med en elmotor på 170 hestekrefter og det skal gi en rekkevidde på opp til 340 kilometer. På denne modellen er startprisen på 400.000 kroner.

Neste versjon på stigen er Q4 e-tron 40. Der er batteripakken 77 kWh, elmotoren gir 204 hestekrefter og rekkevidden skal være opp mot 500 kilometer.

Quattro

MOTOR?: Det ser nesten ut som en vanlig motor under panseret på Q4 e-tron.

Også for de som vil ha firehjulstrekk kommer Q4 i to versjoner. Både modellen som heter 45 og 50 har samme batteripakke med 77 kWh. Forskjellen er elmotoren. På 45-versjonen yter den 265 hestekrefter, mens på 50-versjonen yter den maksimalt 299 hestekrefter.

Quattro-utgaven veier 2,1 tonn og med hjulene helt ut i hjørnene ligger den godt på landeveien. Lavt tyngdepunkt sammen med store hjul gjør at du kan presse bilen høyt opp i fart selv på rimelig svingete veier. Eneste skumle opplevelse i så måte var da vi beveget oss over på grusvei og fortsatte på samme måte. Da gikk det og småslapp litt hele tiden når hastigheten ble i høyeste laget.

Litt romskip

Første gang du setter deg inn i en Audi Q4 e-tron kan det gi fornemmelser om litt romskip. Skjermene både i instrumentpanelet og i midten av dashbordet er ting du har sett i Audi før. Den største forskjellen det som kan minne litt om et stupebrett der motortunnelen vanligvis er. Det er slutt på en stor girspak. Nå er det en liten smal girvelger som bare bygger opp en liten centimeter som gjelder. I tillegg knappen til betjeningen av lydanlegget blitt redusert til en rundt nedfelt toutchpad på bare noen centimeter i diameter.

Styringen til lydanlegget nede i dashbordet brukte ikke vi en eneste gang på de dagene vi prøvekjørte Q4. Det føltes mer naturlig, og det var enklere å bruke betjeningsknappene på rattet. Apropos rattet så er det blitt nærmest paddeflatt i bunnen. De tradisjonelle knappene er erstattet med i overkant følsomme toutchknapper. Det gjør at i alle fall vi med store never både byttet kanel og skrudde opp lyden på radioen samtidig som vi lukeparkerte på butikken....

VALG: Det kan selvfølgelig velge hva slags layout du liker best i instrumentpanelet.

God på strømflyt

Audi oppgir at Q4 e-tron 50 Quattro har et forbruk på 1,77 kWh pr mil. Erfaringen etter drøyt 50 mil er at den er mulig å kjøre betydelig billigere enn det. På vanlig landevei med en snittfart på 63 km/t over to timer kjøring var forbruket 1,4 kWh. På blanding motorvei og norsk landevei var forbruket rundt det Audi anslår.

Et 77 kWh stort batteri tar tid å lade. Derfor er det bra at bilen støtter ladehastigheter opp til 150 kW. Med varme batterier og ca. 15 prosent kapasitet igjen var erfaringen at ladingen startet på mellom 120 og 135 kW på hurtigladere.

God plass

Du sitter godt i Q4. Førerposisjonen er justerbar i alle retninger, og det er enkelt å finne en god sittestilling. Også i baksetene er det bra med plass og det er god takhøyde også i baksetene.

Bagasjerommet rommer 520 liter, og det er flere muligheter på hvordan det organiseres. Det er lokk i bagasjerommet som gir flatt gulv inn for dørkarmen. Tas det gulvet vekk blir bagasjerommet ca 20 centimeter dypere. Under dette planet er nisjen som er tilpasset oppbevaring av ladekablene.

ROMSLIG: Bagasjerommet rommer 520 liter, og du kan fjerne både plata i døren og legge ned setene i 40/20/40.
Powered by Labrador CMS