Populær fotball-cup får ny hovedsponsor
Oppegård Høstcup blir til OAvis Cup. Gjett hvem den nye hovedsponsoren er!
Fra 2026 går Oppegård Avis inn og blir hovedsponsor for den tradisjonsrike fotballturneringen Oppegård Høstcup på Greverud de neste tre årene. Cupens nye navn blir dermed OAvis Cup.
Kenneth Johnsen, daglig leder i Oppegård Avis, ser frem til samarbeidet med stor glede.
– Da vi startet avisen i 2013 var en av hovedideene våre at vi skulle ha litt fokus på de sakene som ikke normalt sett havner i media til vanlig, blant annet barne- og breddeidrett. Så dette er rett og slett et utrolig bra sponsorobjekt for oss, for det huker av så mange bokser, sier han engasjert.
– Og det gjør kanskje ikke noe at vi står her og ser utover en lokal folkefest?
– Det er så imponerende hva de har fått til her. Jeg har vært her i mange år som trener og publikum de treffer blink år etter år. De kan rett og slett å gjennomføre cup, sier Johnsen, og ser utover cupfesten på Østre Greverud.
– En perfekt match
Jørn Wibe, administrativ leder i Oppegård IL Fotball, blir glad for å høre de rosende ordene.
– Dette er gøy å høre. Denne cupen har blitt arrangert i over 15 år og mange kjenner den tidligere som Bilia Cup. Vi har jobbet jobbet hardt og godt for å få til det du ser nå. Vi er utrolig stolte over resultatet og vi er veldig glade for å få med oss en sponsor som vi synes matcher våre ambisjoner på en utmerket måte, sier Jørn Wibe.
Sammen med Ole Christian Wold og Dan Westin fra cup-ledelsen, ser han flere store fordeler med at lokalavisen blir med på laget.
– OAvis er en lokal aktør som er engasjert i det som skjer i hele lokalmiljøet og som engasjerer selv. Dere var klare fra dag én på at dere ville være med på å skape noe gøy for barna, så dette er en perfekt match. Vi vet at vi har et veldig godt produkt og nå tror vi det blir enda bedre de neste årene, sier Wibe.
Drømmer om Bilia Cup-klang
– Dere nevnte Bilia Cup. Den har jo vært noe i nærheten av en institusjon og navnet sitter den dag i dag. Er den store drømmen at OAvis Cup får den samme klangen i bygda etter tre år?
– Det tror jeg vi skal klare, og i så fall tar vi sikkert tre år til, sier Kenneth Johnsen med et smil.
– Da er Bilia Cup garantert glemt, humrer Ole Christian Wold fra cupstyret.
Dan Westin ser også en annen fordel med OAvis, kontra mange andre.
– Dere har muligheten til å dele inntrykk og opplevelser fra cupen med en helt annen tyngde og kvalitet enn mange andre klarer, Vi er selvsagt superglade for pengebeløpet dere går inn med, for det sikrer mye god aktivitet for barn og unge i Oppegård IL, men det viktigste er at dere bidrar til at dette blir en fest over to fulle helger. Det føler vi oss sikre på, sier Westin.
Et stort og populært dugnadsposjekt
Da årets cup ble arrangert spilte også værgudene på lag, og leverte både strålende sol og behagelig temperatur. Smilene satt løst både på og utenfor banen.
– Over alt hvor vi går i løpet av cupen så handler det om smil og god stemning. Vi legger oss om kvelden med 25.000 skritt på klokka, men vi bare gleder oss til neste dag fordi det er så mange gode folk i sving og engasjement, sier Ole Christian Wold.
Ordet dugnad er normalt sett et ord mange griner litt på nesa av i 2025. Slik er det visstnok ikke når det gjelder den tradisjonsrike cupen.
– Vi er gode på dugnad i Oppegård IL og dette prosjektet kan vi stolt si at folk aksepterer å jobbe litt dugnad for. Det er et kollektivt mål at vi skal trives mens vi holder på, sier de tre W-ene Wibe, Wold og Westin.
Tre hovedmål
Fra Oppegård-hold er det tre hovedmål med cupen.
– Det er egentlig tre pilarer her. Det første er det rent sportslige tilbudet vi kan tilby, og så har du det økonomiske som selvsagt er viktig for klubben. Det kanskje aller beste er at det skaper en felles plattform i klubben, hvor vi samler klubben vår. Her er det barn som spiller fotball, vi har ungdommer som dømmer, foreldre som heier og et stort dugnadsapparat som gjør en uvurderlig jobb. Vi opplever faktisk at folk har lyst å være med å bygge kultur, sier de tre Oppegård-herrene.
– En maurtue av lykke
For Oppegård Avis er dette det aller første prosjektet som hovedsponsor. Johnsen gleder seg allerede til høsten 2026.
– Se rundt oss da. Dette er et helstøpt arrangement og jeg har bare gått rundt og smilt for meg selv i dag. Det er en maurtue av lykke og det er egentlig nok for oss å kunne bidra til det. Vi har selvsagt tro på at dette kan være god merkevarebygging for OAvis, men at det skapes en arena for glede er tross alt det viktigste, sier Johnsen.
– Det du sier nå, synes jeg sier litt om hvilken aktør vi har fått med oss, skyter Wold inn. – Så får vi håpe at flere abonnenter og gode lesertall blir en hyggelig bi-effekt, fortsetter han.
Det ville i så fall være musikk i ørene til OAvis-redaktør Eskil Bjørshol.
– Jeg føyer meg inn i rekken over folk som er imponert. I tillegg til at vi selvsagt skal lage en morsom stand, skape blest og bidra til festen, så skal vi dekke cupen med hud og hår de neste årene. Her det så mange store øyeblikk som bli skapt og jeg gleder meg til at vi skal få vise de frem til våre lesere. Jeg er stolt over at vi skal være med på dette, sier Bjørshol.