Høyre trenger ikke en ny politikk – men en ny måte å snakke om den på
Det skriver Helge Klouman Marstrander, tidligere kommunestyrerepresentant (H), i et debattinnlegg.
NB: Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innholdet representerer innsenders meninger.
Valgnederlaget gjør vondt. Det er brutalt å se et parti jeg tror på, som har styrt Norge trygt gjennom kriser og bygget et solid fundament for framtiden, falle til under 15 prosent oppslutning. Likevel er ikke svaret å kaste all politikken på båten. Høyres problem er ikke nødvendigvis hva vi mener, men hvordan vi snakker om det.
For mange velgere oppfatter Høyre i dag som et parti for «de rike» og de med store formuer. Dette er en feilaktig merkelapp, men det er et bilde vi selv har bidratt til å forsterke. Vi har ikke vært tydelige nok på hvordan vår politikk gagner de aller fleste – de som står opp tidlig, jobber, betaler skatt og ønsker en forutsigbar hverdag for seg selv og familien.
Ta skattepolitikken som eksempel. Når vi snakker om å redusere formuesskatt og selskapsskatt, må vi knytte det til arbeidsplasser, investeringer og trygghet i folks nærmiljø – ikke bare til økonomiske modeller og «konkurransekraft». Når vi snakker om å gjøre det lettere å drive bedrift, må vi forklare at det handler om frisøren på hjørnet, snekkeren som vil ansette en lærling, eller gründeren som drømmer om å starte noe nytt.
Det samme gjelder velferdspolitikken. Høyre har alltid stått for sterke fellesskap, høy kvalitet i skole og helsevesen, og en stat som er til for innbyggerne – ikke omvendt. Men i valgkampen klarte vi ikke å formidle dette på en måte som traff folk flest. Når en lærer, en sykepleier eller en småbarnsforelder ikke kjenner seg igjen i Høyres budskap, har vi et kommunikasjonsproblem.
Høyre trenger ikke en total kursendring i politikken. Vi trenger en total kursendring i hvordan vi kommuniserer.
Og når folk responderer med: «Dette blir for komplisert, jeg skjønner ingenting av hva du prøver å forklare meg», så må vi ta det på største alvor. Svaret kan aldri være: «Ja, men dette er komplisert». I en valgkamp finnes det ingen premie for å ha de mest intrikate forklaringene. Klarer vi ikke å gjøre politikken forståelig og relevant, da er det vi som har feilet – ikke velgerne.
Derfor er mitt budskap enkelt: Høyre trenger ikke en total kursendring i politikken. Vi trenger en total kursendring i hvordan vi kommuniserer. Vi må være tydeligere på at vår politikk handler om hele Norge – om vanlige folk med vanlige inntekter. Vi må snakke mindre om «økonomi» og mer om hverdagsliv. Mindre om «systemer» og mer om mennesker.
Hvis vi lykkes med det, kan Høyre igjen bli det brede folkepartiet vi ønsker å være. Men da må vi først erkjenne at politikken i seg selv ikke er problemet. Det er hvordan vi har snakket om den.
Og ja, vi trenger nye ledere som kan løfte partiet igjen, men vi skal gi partiet tid til å gjøre den vurderingen. Etter min mening vil en av de viktigste egenskapene til nye ledere være evnen til å kommunisere – å være "på" og komme gjennom som forståelig og troverdig.
Helge Klouman Marstrander