Farlige forbikjøringer

36 «dobbeltparkeringer» på tolv timer

Forbikjøringer, nestenulykker og kø. Kaoset fortsetter på bussholdeplassen ved klubbhuset på Sofiemyr. Oppegård Avis fulgte utviklingen minutt for minutt i tolv timer. Se video.

Publisert Sist oppdatert

Bussjåførene fortsetter å bruke bussholdeplassen ved klubbhuset på Sofiemyr som hvileplass. Dette fører til mange farlige forbikjøringer og nestenulykker på stedet. Torsdag 10. januar fulgte Oppegård Avis trafikken i Kongeveien minutt for minutt i snaut tolv timer for å dokumentere situasjonen på stedet. Sjekk videoen i saken!

Den smale busslommen ved klubbhuset i Kongeveien på Sofiemyr er ingen endeholdeplass/hvileplass for bussene.

Kort tid før jul ble Statens vegvesen (SVV) ferdig med å utvide busslommen som ligger et par hundre meter unna klubbhuset, like ved rundkjøringen i Taraldrudveien, med plass for to busser.

RIKTIG ENDEHOLDEPLASS: Busslommen ved rundkjøringen i Taraldrudveien har plass til to busser, men flere av bussjåførene velger å parkere ved den smale bussholdeplassen ved klubbhuset.

Til tross for det og flere kritiske oppslag i Oppegård Avis om dette, fortsetter bussjåførene å parkere ved klubbhuset på Sofiemyr. Dette fører til mange farlige forbikjøringer og nestenulykker på stedet.

 

FARLIG FORBIKJØRING: Bildet ble tatt i Kongeveien rundt klokken 10:00 fredag 4. januar.
OPPEGÅRD AVIS, 10. JANUAR: Forrige uke kunne du lese i Oppegård Avis om farlig forbikjøring i Kongeveien på Sofiemyr.

Les også: Farlig forbikjøring i Kongeveien

Les også: – Har ingen å miste

Tolv timer, minutt for minutt

Torsdag 10. januar fulgte Oppegård Avis trafikken i Kongeveien minutt for minutt i snaut tolv timer fra klokken 10:00 på formiddagen (se video), for å dokumentere situasjonen på stedet.

Kongeveien, 10. januar 2019.

Likevel benyttet sjåførene den trange lommen som parkering hele 36 ganger i løpet av de tolv timene vi fulgte trafikken. Flere av bussene var merket «Ikke i trafikk».

SPERRER TRAFIKKEN: Bussene sperrer trafikken og skaper farlige forbikjøringer på stedet.

– Situasjonen i Kongeveien ved klubbhuset er åpenbart uheldig. Jeg skjønner at for bilistene er den også frustrerende over tid. Ruter skulle gjerne sett at dette veistrekket fikk en generell oppgradering og utvidelse av bussholdeplasser. Når det er sagt, er det grunn til å tro at situasjonen vil bedre seg i Kongeveien fremover, sa Knut-Martin Løken, senior kommunikasjonsrådgiver i Ruter, da Oppegård Avis kontaktet ham forrige uke.

Les også: – Åpenbart uheldig

– Vi er ikke late

Det viser seg at den uheldige situasjonen i Kongeveien kan skyldes mangelfull dialog mellom Ruter, Unibuss og bussjåførene.

Oppegård Avis har snakket med bussjåfør Erik Haugstad om saken. Han reagerer på at det legges ansvar og skyld på sjåførene, som han mener er uskyldig part. Haugstad ønsker å presisere følgende:

– Jeg er enig i at situasjonen ved Fløysbonn er uønskelig, men vi er ikke late. Vi bare følger instruksen vi har fått av operatørselskapet (red. anm.: Unibuss). Vår instruks per i dag sier at bussholdeplassen ved klubbhuset er den som skal brukes ved sjåførbytte på bussen, sier han.

– Holdeplassen ved klubbhuset skal ikke brukes som pauseplass, eller til å sette fra seg bussen til å gå på toalettet.

Knut-Martin Løken, senior kommunikasjonsrådgiver i Ruter

Endrer instruksen

Knut-Martin Løken i Ruter sier at det stemmer at Unibuss til en viss grad må ha sjåførskifte på holdeplassen ved klubbhuset, men presiserer at dette skal kun skje når sjåførbyttet kan skje raskt.

– Unibuss har kommunisert dette til sjåførene tidligere, men legger nå inn i instruksen at sjåføren må kjøre videre til reguleringsplassen i Taraldrudveien, hvis skiftet av ulike årsaker ikke kan skje raskt, sier Løken.

På vegne av Ruter understreker han, som han har gjort tidligere, at holdeplassen ved klubbhuset ikke skal brukes som pauseplass, eller til å sette fra seg bussen til å gå på toalettet.

– Vi synes dette er en krevende situasjon, og håper Oppegård kommune gjør det de kan for å få etablert reguleringsplass på Granholtet så raskt som mulig, sier Løken. 

Les også: – Hva er problemet med "tissing" i buskene?

 

Powered by Labrador CMS