VÆR NØYE MED VASKEN: Det er viktig å vaske under hjulbuene! Her blir det ofte rust ifølge Fredrik Røhr-Staff, eier og daglig leder hos Gjersjøen Antirust.

Ikke vent på rusten

Mange tror at understellet på nye biler er behandlet mot rust. Det er sjeldent tilfelle, ifølge Fredrik Røhr-Staff, eier og daglig leder hos Gjersjøen Antirust. De behandler biler for rust både før og etter rusten har inntruffet.

Publisert

– Det man ikke ser på bilen tenker man ofte ikke på. Behandle bilen med en gang du kjøper den, det er bedre å være føre var, sier Fredrik Røhr-Staff i Gjersjøen Antirust

Snart pøses saltet ut på veiene våre igjen, og det er på tide å tenke på om man kanskje bør være litt føre var.

Det er nemlig mulig å gardere seg mot rust og Gjersjøen Antirust anbefaler at man gjør det så fort man har kjøpt seg bil, før man begynner å bruke den.

– Biler som blir solgt nye hos forhandler i dag har stort sett ikke blitt behandlet med noe som helst. Antirustbehandlingen er en understellsbehandling. Først demonterer vi, så steamer vi så det blir hundre prosent rent. Så lar vi bilen tørke over natten og sandblåser bort rusten. Sprøyteprosessen kan deles i to, en innvendig behandling og en utvendig. Til slutt legger vi på en rustgrunning og sprøyter med Tectyl, som er et tjukt vanntett slitebelegg, forklarer Røhr-Staff.

Ugunstig klima

GAMMEL TRAVER: Denne maskinen har vært med fra starten på 1970-tallet, og brukes til å tørke Tectylen når bilen har blitt behandlet.

Ifølge Røhr-Staff er det nordiske klimaet et problem for biler generelt, da de store væromslagene på vinteren gjør at bilen ruster fortere.

– Hadde det vært 20 minus hele vinteren hadde det ikke vært noe problem, det er væromslaget som er verst. Har du først fått rust eller steinsprut i lakken vil fukt føre til at rusten eskalerer, sier Røhr-Staff.

Han legger til at den norske vinteren, med pluss minus null grader, og alt saltet som finnes på norske veier i vintermånedene, er som mat til rusten. Oppvarmet garasje kan også være med på å fremkalle rust, ifølge Røhr-Staff.

LITT RUSTEN: Slik kan bilen se ut dersom man ikke behandler den før rusten har kommet.

Vask grundig

– Ofte hvis rusten har kommet for langt må bilen skrotes eller på karosseriverksted, men er det en eldre bil gidder man ikke legge penger i det. Det er billigere å skrote den. Det kan bli dyrere å la være å rustbehandle, jo lenger man venter jo mer omfattende blir jobben, påpeker Røhr-Staff.

Han tror grunnen til at mange ikke rustbehandler bilene sine er fordi de ikke vet at de trenger det. Det viktigste tipset han har til forebygging man kan gjøre på egenhånd er å vaske bilen grundig.

GAMMEL KJÆRLIGHET RUSTER IKKE: Gustav Fredrik Huseby (t.h.) har vært kunde hos Fredrik Røhr-Staff og Gjersjøen Antirust i mange år. Denne BMWen fra 1973 er i upåklagelig stand.

– Det er viktig å vaske bilen godt, ikke bare vaske og polere lakken, men også en grundig underspyling, og å vaske godt i hjulbuene er viktig, sier Røhr-Staff.

Trofaste kunder


Gjersøen Antirust startet opp på Gjersjøen i 1970 og har siden den tid hatt trofaste kunder som gjerne kommer igjen. Den gangen var det svigerfar Alf Thomassen som drev butikken, men da han pensjonerte seg for et par år siden tok Røhr-Staff over stafettpinnen.

– Kundene er stort sett menn i femtiårsalderen som ofte har rustbehandlet alle bilene sine og ser virkningene av det. Vi har kunder som har vært hos oss siden 70-80-tallet, men også flere yngre ser verdien av rustbehandling, sier Røhr-Staff.

En av disse kundene er Gustav Fredrik Huseby. Han har svingt innom med BMWen sin flere ganger, både på Gjersjøen og på Trollåsen, hvor Gjersjøen Antirust har holdt til siden 2007.

– Jeg har vært kunde her i mange år og jeg er veldig fornøyd. Jeg har hatt utrolig lite rust selv om bilen er fra 1973, men jeg har også vært nøye med å spyle understellet på bilen, særlig for å få bort saltet på vinteren, sier Huseby.

– Vi har omtrent ni-ti biler i uken. Høsten er høytid, folk vil får det gjort før vinteren kommer, sier Røhr-Staff. Som legger til at det kan bli ventetid på høsten. Så vil du behandle før vinteren, ikke vent til alle andre gjør det!

Fakta om Gjersjøen Antirust

  • Gjersjøen Antirust holder til ved siden av NAF på Trollåsen.
  • De tilbyr antirustbehandling og støydemping.
  • Tectyl er et vanntett slitebelegg som blir sprøytet på bilen for å hindre rust.
  • En vanlig personbil koster omtrent 5900 kroner med full behandling. Må bilen sandblåses først (fjerne rust som allerede er der) koster det ekstra.
  • Det lureste er å gjøre det når bilen er ny. Da slipper man å utvikle rust og slipper eventuell sandblåsing
Powered by Labrador CMS