AKTIV I 100 - OG I SKOGEN: Torbjørn Aas elsker å gå på tur, og deler her sine beste, lokale turtips for sommeren.

Torbjørns tøffeste turtips

Turleder Torbjørn Aas i DNT deler sine beste sommertur-tips med deg!

Publisert

– Oppegård er en ganske liten og tett bebygget kommune og motorveiene E6 og E18 omgir oss i øst og vest. Likevel fins det forbausende flotte turområder med de rene villmarksopplevelser i kort avstand fra bebyggelsen. Mange oppegårdinger er kanskje ikke klar over disse skattene vi har like utenfor inngangsdørene våre, sier Torbjørn Aas.

Aktiv

– Jeg må tilstå at jeg er spesielt svak for den typen områder hvor naturen får lov til å utvikle seg fritt. Der hvor det ikke har vært foretatt ødeleggende flatehugst, sier han.

– Der vi kan finne myke, irrgrønne mosetepper, koller med forvridde furuer, mystiske små kløfter med uventede vannhull og digre mosekledde steinblokker, gamle vindfall hvor mark, biller og larver har tatt bolig i trestammene, hvor kjukene sitter tett i tett og en nydelig mosehatt ligger på toppen. En natur som har unngått menneskene trang til å «pynte» på den og som har fått lov til å utvikle seg til eventyrskog. Slike perler har vi faktisk her hos oss.

FLOTT: På Svartskog kan du se så mangt i de eventyrlige skogene i området.

– Ta med barna

Aas sier en tur i naturen er den beste medisinen for enhver familie!

– Hvis du har lyst til å oppleve denne typen natur i sommer, vil jeg oppfordre deg til å dra ut på tur og jeg har noen forslag til steder i nærområdet som du kan oppsøke. Men husk å ta deg god tid. Stopp ofte opp. Se, lytt, ta på og lukt! Hvis du virkelig skal oppleve naturen, må du ikke ha det travelt. Ta gjerne med deg en god matpakke, finn et koselig sted og ta en lang spisepause. Ta barna med, barn elsker «kronglenatur», sier han.

– Det er lurt å ha med et kart og eventuelt et kompass hvis du kan bruke det. Du kan kjøpe deg et orienteringskart over området du skal gå i. O-kart er svært detaljerte og har en målestokk som gjør at du får et presist og tydelig bilde av terrenget. O-kart fås kjøpt på biblioteket og de koster nesten ingenting. En annen mulighet er å bruke norgeskart.no, en gratis, digital karttjeneste drevet av Statens Kartverk. Skriv inn et stedsnavn i søkefeltet og zoom deg inn og ut etter behov, sier han.

PS! Saken fortsetter under bildet! Der får du noen flotte turforslag!

GRØNT OG FLOTT: Dette er fra en tut via havnegangen ved Hvitebjørn gård.

Her er turtipsene!

Her er en beskrivelse av noen av de sommerlige favoritt-turene til Torbjørn Aas. Kos deg, husk gode sko, litt godt å drikke og kanskje en matbit for turen!

Ingierodden

Ikke langt fra Kolbotn sentrum, bare en spasertur på 20 minutter eller så, finner vi Ingierodden, den store odden i nordenden av Gjersjøen. Du kan gå til bunnen av Ingierkollen slalåmbakke og finne stien som går utover mot odden, i motsatt retning av slalåmbakken. Følg denne et stykke og du er ute i flott natur. Her går flere stier. Du kan gå på stier som følger vannkanten rundt hele odden og du kan følge en sti som går tvers over det høyeste punktet på odden.

Hvis du tar stien som følger vannkanten langs østsiden av odden (den siden som vender mot slalåmbakken), vil du etterhvert komme til det sydligste punktet på Ingierodden. Der finner du en smal klopp – en liten, enkel bro – som går over til Kjerringnebba. Denne kloppa kan noen ganger være vanskelig å komme over men i tørt sommervær går det fint. Ta gjerne turen ut på Kjerringnebba og følg stien så langt du kommer. Her kan det kanskje passe med et bad. Selv om Gjersjøen er vår drikkevannskilde, er det lov å bade her.

Når du går tilbake og er kommet deg vel over kloppa igjen, har du flere muligheter. Du kan gå tilbake samme vei, på østsiden av odden, du kan velge stien som går på vestsiden eller du kan velge stien som går midt på odden og passerer det høyeste punktet. Eller du kan slippe deg helt løs og bare vandre fritt utenfor enhver sti. Ikke vær redd for å gå deg vill, her har du jo Gjersjøen både øst for deg og vest for deg, og du har Kolbotnveien i nord.

FABELAKTIG: Det er spektakulært langs Gjersjøelva.

PS! Tipsene fortsetter under bildet!

Gjersjøbruås og Hvitebjørn

Ikke langt fra Ingierodden finner vi et annet nydelig område, som antagelig ikke er så godt kjent. Begynn turen ved Gjersjø bru, helt i nordenden av Gjersjøen og der hvor Gjersjøelva starter. Her er det en liten parkeringsplass med plass til noen få biler. Du kan også ta 83-bussen til holdeplassen Gjersjøen og rusle ned bakken til Gjersjø bru. Når du står på parkeringsplassen er du ved foten av Gjersjøbruås. Der ser du en sti som går under en støttevaier for en strømstolpe. Gå under vaieren og følg stien opp den bratte skrenten. Stien kryper over nordsiden av åsen og etterhvert kommer du ned i et vått myrområde vest for åsen. Her kan det være vanskelig å se stien men du skal altså i nordvestlig retning. Har du kompass, er det lett å se retningen du skal gå i. Nå er du ute i villmarka. Her er det ganske uberørt natur og det er forbausende stille her, i betraktning av at du nå befinner deg mellom gamle Mossevei og E18.

Følg stien noen få hundre meter. Du hører at du nærmer deg E18. Etterhvert kommer du til en kulvert, en undergang hvor stien går under E18. Fortsett videre der. Etter en stund går stien oppover en bakke og der ser du at stien har gravd seg godt ned i underlaget, i U-form. Dette er en gammel hulvei, et tydelig bevis på at her har det gått og ridd mennesker i lange tider. Fortsett på stien. Snart kommer du til en nydelig, åpen glenne, en havnegang som tilhører Hvitebjørn gård. Her gikk hestene og beitet den gang det var hester her.

Her har flere muligheter. Du kan dreie opp bakken til venstre og komme opp til Hvitebjørn gård. Derfra kan du gå vestover, f.eks. til Bestemorstranda eller slippe deg løs i naturreservatet Delingsdalen. Bruk norgeskart.no for å finne veien. En litt enklere rute er å ta stien ned bakken til høyre fra beitemarken. Denne stien går ned til Gjersjøelva. Stien kan være litt kronglete noen steder hvor den går over en ur, men det er bare en kort bit. Snart kommer du bort på en gammel vei. Her er veien blitt sprengt ut med svartkrutt, se skilt! Veien fører deg bort til Hvitebjørnveien, som du kan følge nedover forbi den gamle kraftstasjonen, nå bilverksted. Du kan nå følge Hvitebjørnveien og krysse Gjersjøelva på brua og så ta til venstre rett etter brua og følge stien på høyre side av elva nedover. Stien går helt ned til oppgangssaga, som er vel verdt et besøk. Du kan også forlate stien der hvor den nesten tangerer gamle Mossevei, krysse den og så gå opp Ljansbrukveien (hold til høyre der hvor veien deler seg) og den såkalte Flisbakken. På toppen av Flisbakken kommer du til en kulvert hvor du kan krysse E18 og du er oppe ved Mastemyr næringspark.

HISTORISK: Her ser du det såkalte Kongebordet langs Kongeveien rett bak Ødegården.

PS! Tipsene fortsetter under bildet!

Grønliåsen

Grønliåsen er nok kjent for de fleste men likevel et område jeg aldri blir lei av å gå i og derfor liker å anbefale som turområde. Her kan du, som et utgangspunkt, følge oldtidsveien som går i nord-sør-retning. Start f.eks. fra Sofiemyr, i nærheten av Hurlumheihuset. Oldtidsveien er tydelig merket og lett å følge. Dette er en vei som har vært brukt av mennesker i 3 – 4000 år og er et av de eldste og viktigste fortidsminnene vi har i Oppegård. Følg veien nordover men ta deg gjerne avstikkere fra denne, gjerne utenom sti også. Det er når du går utenom sti at du virkelig kan finne perlene. Følg nysgjerrigheten din og impulsene dine, de kan ta deg til de rareste steder. Gå gjerne i de bratte liene, der hvor det er mest ulendt.

Det er nokså lett å orientere seg her fordi åsen er ganske smal og den går i nord-sør-retning, så du trenger ikke kompass for å kjenne himmelretningene. Og hvis du går nordover, kan du når som helst ta til venstre og komme deg ned på Kongeveien, som går parallelt med oldtidsveien.

EVENTYRLIG: Trange mystiske kløfter og dype vannhull!

Langs oldtidsveien, mellom Fløisbonn og Grønliåsen, på vil du finne det berømte Kongebordet. Om dette sier Wikipedia: «Til steinen er det knyttet et opphavssagn eller egentlig en sagnnotis som forteller at navnet har blitt til fordi en konge skal ha rastet her under rideturer over Grønliåsen. I varianter av sagnnotisen kan det enten være Kong Sverre eller Carl XII.»

På Grønliåsen, like ved oldtidsveien, kommer du forbi flere gravrøyser fra bronsealderen og jernalderen.