GODE TIDER: Andreas Wilsgård og Arne Erik Rønningen opplever gode tider i boligmarkedet.
GODE TIDER: Andreas Wilsgård og Arne Erik Rønningen opplever gode tider i boligmarkedet.

Vil vokse videre, men ikke for enhver pris

Selv om den lokale boligutvikleren AEKO, sakte, men sikkert har vokst seg ut av Oppegårds gamle grenser, er det her røttene er sterkest. Det forplikter.

Publisert

Når man både bor, jobber, bygger og tjener penger i samme kommune, er det alltid en fare for «støy». Likevel bedyrer AEKO-grunder Arne Erik Rønningen at de stort sett har vært forskånet for slikt. Selv om det bokstavelig talt har medført en del støy å vokse.

– Vi har opplevd lite av det. Her lokalt lever vi av omdømmet vårt og må ta den potensielle problematikken på alvor. Nettopp derfor tenker vi nok kanskje litt annerledes enn en stor, nasjonal aktør. Det får en annen betydning for oss, men heldigvis har det vært lite støy rundt våre prosjekter, sier Rønningen.

Startet i det små

Han har «skylden for» de to første bokstavene i firmanavnet, mens broen Knut Olav er forklaringen bak siste halvdel. De startet i det små tilbake i 2009, med noen småhusprosjekter i Kolbotn sentrum. Brødrene er fortsatt svært sentrale både i den daglige driften og på eiersiden, men i takt med at selskapet har vokst, har det også kommet nye navn på eiersiden.

I dag er også Andreas Wilsgård og Une Joachim Amundsen med på eiersiden, men én ting er uforandret:

Det er fortsatt Oppegård som er hjemmebane. Sånn har det alltid vært, og sånn skal det bli.

– Alle er fra Oppegård. Det synes vi både er kult og noe vi skal være stolte av. Det er dette som er hjemmebanen vår, men samtidig synes vi det er gjevt å si at vi i dag har prosjekter fra Moss i sør til området rundt Gardermoen i nord, sier Rønningen.

FARGENE BESTEMMER: En boligutviklers beste venn er riktige fargekoder. Her er det Kolbotn sentrum som forklares.
FARGENE BESTEMMER: En boligutviklers beste venn er riktige fargekoder. Her er det Kolbotn sentrum som forklares.

Store på «bortebane»

Prosjektene spenner fra mindre boligprosjekter til hele feltutbygginger. Blant annet er 70 «AEKO-boliger» under planlegging i Enebakk. 80 boliger er under regulering på Kløfta og i selskapets nordligste prosjekt er ca 200 boliger under prosjektering i Hurdal. Parallelt pusles det stadig med spennende oppgaver lokalt.

En av de største, men også det mest tidkrevende, har vært utviklingen av Skrenten-området mellom Kolbotn kirke og Circle K. Sammen med Fredensborg og Norgesgruppen jobber AEKO for at hele området på sikt transformeres med bakgrunn i Sentrumsplanen for Kolbotn. Når spaden settes i jorda er uvisst og avhenger blant annet av avklaringer fra kommunen og fylkeskommunen. AEKO planlegger rundt 80 boliger i Skrenten, men inntil videre er tålmodigheten deres beste venn.

Det mangler imidlertid hverken på oppdrag eller ambisjoner.

– I skrivende stund jobber vi blant annet med eneboliger i Son, vi har et større prosjekt på Flateby med eneboliger og rekkehus, et eneboligprosjekt på Svartskog, utvikling på Myrvolltoppen og i Monrad Hansens vei og det ovennevnte prosjektet på Kløfta. Der skal en gammel militærleir bli til en liten by, sier Rønningen.

Vil fortsette veksten

Videre vekst er både en strategi og et mål. Kombinasjonen hardt arbeid og kloke valg er bortimot selvsagt når man har lykkes som AEKO.

– Boligmarkedet har vokst jevnt og trutt de siste årene, det er klart. Og det har vi troen på at skal fortsette, selv om prisene forbundet med bygging også stiger. Vi har tro på at markedet rundt Oslo kommer til å være sterkt i mange år, så sånn sett er Nordre Follo midt i smørøyet, slår Wilsgård fast.

SAVRTSKOG: Denne prosjektet på Svartskog er nå under oppføring.
SAVRTSKOG: Denne prosjektet på Svartskog er nå under oppføring.

– Vanskelig å spå

Selv om det meste tyder på fortsatt vekst, viser historien at det er vanskelig å vite hva fremtiden bringer.

– Vi hadde ikke for tre år siden trodd at vi skulle se ut slik vi gjør i dag, så det viser hvor vanskelig det er å spå, sier Arne Erik.

– Det tar mye fokus å vokse, men vi synes vi har klart å beholde balanse mellom å jobbe med småhus lokalt og større utbygginger utenfor Oppegård, legger Andreas til.

For de som har kjennskap til AEKO kommer det garantert ikke som noen overraskelse at det ikke er snakk om å «ta av» på grunn av suksessen.

– Jeg har drevet med eiendom siden 1999 og vært med på flere oppturer og nedturer. I vår bransje må man være solid nok til å tåle nedturene som kommer av og til, fortsetter Wilsgård.

– Må kunne se folk i øynene

Foreløpig er det lite som tyder på at nedturen er nært forestående. Med både «korte og lange baller» inneholder AEKO-loopen for tiden rundt 350 boenheter og rundt 2,5 milliarder i salgsverdi.

Store summer ja, men Rønningen krever å bli trodd på at det aldri handler om å makse for mest mulig profitt.

– Vi prøver å tilpasse oss så alle blir hørt. Spesielt her lokalt vil det være farlig for oss å ha et rykte som skruppelløse. Jeg står ukentlig på fotballbanen og er trener, jeg handler på lokale butikker og er avhengig av å kunne se folk i øynene. Den dagen jeg sliter med det, har vi gjort mye galt. Heldigvis har vi ikke vært i nærheten av å ha den følelsen, slår han fast.

Powered by Labrador CMS