UTILGJENGELIG: Dette er den eneste adkomsten til og fra spor 2 og 3 på Kolbotn stasjon.
UTILGJENGELIG: Dette er den eneste adkomsten til og fra spor 2 og 3 på Kolbotn stasjon.

– Vanskelig å finne enkle løsninger

Bane NOR uttrykker sympati og forståelse, men har lite nytt å melde om situasjonen på Kolbotn stasjon.

Publisert

I forbindelse med saken om tvillingmamma Anne-Marte Mundal, som er sjokkert over den manglende tilretteleggingen på Kolbotn stasjon, har vi atter en gang bedt Bane NOR redegjøre for hvilke konkrete planer de har for å forbedre stasjonen.

Selv om prosjektsjef Martin Hove er enig i at atkomsten på deler av stasjonen er dårlig, er det lite gladnyheter han kan komme med.

– Det er ingen tvil om at atkomsten til midtplattformen på Kolbotn er dårlig, det er vi veldig klar over. Samtidig er det vanskelig å finne enkle løsninger for bedre atkomst, uten at vi må gjøre omfattende arbeider. Kolbotn stasjon er av flere ulike årsaker ikke en enkel stasjon å utbedre, begynner Hove.

I samme svar minner han nok en gang om at det etter planen skal tas i bruk nye tog på lokaltoglinjen L2 i 2025 og at det er behov for å gjøre flere tiltak på stasjonen innen den tid.

– Det er naturlig for oss å se problemene med atkomst på Kolbotn i sammenheng med dette prosjektet, svarer Hove.

Roser engasjementet

I fortvilelse og irritasjon har flere innbyggere i gamle Oppegård engasjert seg i denne saken. Noen av dem har sågar levert konkrete forslag til forbedringer, både på kort og lang sikt. Det er derimot lite sannsynlig at noen av dem vil bli brukt.

– Det er helt riktig at vi har fått inn forslag fra innbyggere til hvordan vi kan løse problemet. Det er et engasjement vi setter stor pris på, og vi tar forslagene med oss inn i planleggingsarbeidet. Vi ønsker åpenhet og god dialog om utvikling av stasjonen, så vi tar gjerne imot flere gode innspill. Men vår foreløpige vurdering er så langt at forslagene er utfordrende å bygge. Flere av forslagene vil kreve omfattende arbeider i grunnen og på eksisterende konstruksjoner. Tiltakene vi bygger må være trygge, og av god nok kvalitet for å drifte jernbanen. Vi ønsker heller ikke å bygge tiltak som ikke lar seg forene med fremtidige tiltak på stasjonen, skriver Hove til Oppegård Avis.

Anskaffer entreprenør

Ett konkret skritt videre har i det minste Bane NOR kommet.

– Vi holder for tiden på med å anskaffe en entreprenør, som skal få ansvar for både detaljprosjektering og bygging av stasjonstiltakene på strekningen Oslo-Ski. Vi regner med å ha entreprenøren på plass neste år, og da vil vi begynne med den detaljerte planleggingen av tiltakene. Kolbotn er en utfordrende stasjon å finne løsninger for, så det er vanskelig for meg å si noe mer om når vi kan ha nye atkomster på plass.

Han avslutter med en erkjennelse.

– Jeg skjønner godt at dette ikke oppleves som et tilfredsstillende svar for de som bruker stasjonen, men etter hvert som vi kommer i gang med planleggingen vil vi kunne gi mer informasjon om hvilke muligheter vi ser for oss, opplyser Hove.

Powered by Labrador CMS