BYD ATTO 3: Til tross for et halv-merkelig modellnavn tror vi BYD Atto 3 blir en sukess i Norge.

Ingen festbrems

Med en intro-pris på lave 379.900 forventes det BYD-fest på veiene i 2023 også.

Publisert

Tidligere i høst kunngjorde BYD Norge at det kinesiske merket skulle komme med to nye modeller denne høsten - BYD Han 4x4 og BYD Atto3. Nå er sistnevnte er på plass hos vår lokale forhandler RSA Bil i Ski.

Bilselger Kenneth Ulriksen tror de har skutt gullfuglen med den nye el-bilen.

– Dette er en potensiell storselger ja. Importøren fikk tilgang til rundt 700 biler og rubbel og bit er solgt. Vi tror vi kanskje klarer å skaffe noen få biler til her lokalt før nyttår, men vi tør ikke garantere noe, sier Ulriksen.

Atto 3 kommer i to ulike modeller i Norge; Komfort og Design. Sistenevnte koster 30.000 kroner mer og da får du en større skjerm innvendig og en elektrisk bakluke.

SPENSTIG DESIGN: Atto 3 har så mange spenstige detaljer på innsiden at det er ikke rart bilselger Kenneth Ulriksen gliser bredt til fotografen.

Ny folkebil

Med en startpris på 379.900, 420 kilometer oppgitt rekkevidde og flere spenstige designvalg, har den såkalte familie-SUV-en plassert seg smart i markedet. Ordet familie-SUV har vært grovt misbrukt de siste årene, og det er de færreste av disse som faktisk er store nok til en halv-røslig familie. Atto 3 har derimot noen dimensjoner som gjør oss villige til å godkjenne den som et godt familievalg.

Nei, den er ikke i samme klasse som Tang, ID.4, Enyaq eller e-tron, men det er tilsynelatende meget god benplass bak, og et 440 liter stort bagasjerom bør vel gjøre susen for de fleste?

– Vi så en bil-tester kalte den en «ID.3,5» og det er ikke så halvgærnt, humrer Ulriksen.

44O LITER: Slik ser altså 440 liter ut. Her får du plass til både barnevogn og handleposer, men da må bikkja og alpinstøvlene bli hjemme.

Lillebror

Uansett hvordan du vrir og vender på den vil den bli lillebror for BYD Tang, som kom i 2021. Den har både fått gode kritikker og solgt godt, i motsetning til mange andre kinesiske merker. Trenger du ekstremt god plass, så velger du Tang.

Som Tang har også Atto 3 bra kvalitetsfølelse og et svært moderne uttrykk. Den er også merkets første elektriske personbil bygget på BYDs nye e-plattform 3.0.

Den kommer altså med en 60,5 kW-batteripakke, som gir en rekkevidde fra 420-565 km (WLTP kombinert/urban). Ladeeffekten er opptil 11 kW på hjemmelading og bilen kan hurtiglades fra 30-80% på 29 minutter med CCS-tilkobling.

– Det er gøy å selge BYD. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på Tang, det er få feil på en så ny bil og fabrikken er veldig «på». Det liker vi, sier bilselgeren i Ski.

I FLYTSONEN: BYD Atto 3 er BYD Tangs lillebror, en en av få kinesiske modeller som har tatt Norge "med storm".

Høyt utstyrsnivå

Designet da? Som alltid er det smak og behag som gjelder her, men for undertegnede er det behag. Designet er utformet av den verdenskjente designeren Wolfgang Egger, som også har designet BYD Tang. Det sies at han har hatt europeiske kunder i tankene under designprosessen, noe som kommer tydelig frem både på utsiden og innsiden.

SOLTAK: Panorama soltak har bortimot blitt et «must» for familieorienterte bilkunder.

Eksteriørmessig heller vi mot å bruke ord som sporty og moderne. På innsiden har den et lekent og funksjonelt interiør. Den leveres blant annet med panorama soltak, multifunksjonelt skinnratt, trådløs mobillading, 3 Isofix-fester, roterbar touchscreen, sportsseter i vegansk skinn og et innovativt infotainment-system. Den er dessuten den eneste bilen vi kan huske som har gitarstrenger i dørene. Ja, de kan faktisk brukes…

GITARKAMERAT: Ja, det er faktisk gitarstrenger du ser nederst der. Det skal bli bra moro for mor og far på langtur med unger i baksetet...
Powered by Labrador CMS