![BER FOLK ENDRE KJØREVANENE: – Hvis køene skal bli mindre, må langt flere enn i dag velge alternative reisemåter forbi E6 Nordbytunnelen, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen .](https://image.oavis.no/264857.webp?imageId=264857&width=960&height=540&format=jpg)
Oppfordrer til å reise alternativt for å korte ned køene
– Hvis køene skal bli mindre, må langt flere enn i dag velge alternative reisemåter forbi E6 Nordbytunnelen, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen
De siste dagene har det vært nærmest kaotiske tilstander rundt Nordbytunnelen i forbindelse med de pågående arbeidene.
Køene har vært kilometer-lange, folk har snudd på veien og kjørt i feil kjøreretning, og det har også vært tilløp til slagsmål langs veien.
Statens Vegvesen går nå ut og ber folk endre kjørevanene sine.
– Hvis køene skal bli mindre, må langt flere enn i dag velge alternative reisemåter forbi E6 Nordbytunnelen, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen etter møtet med utrykningsetater, ordførere og næringslivet i dag. Han understreker at situasjonen har blitt noe bedre i løpet av uken, og at han forventer at den bedrer seg ytterligere når trafikantene blir bedre kjent med kjøremønsteret under tunnelrehabiliteringen.
Opprettholder kjøremønsteret
Statens vegvesen har besluttet å opprettholde kjøremønsteret i tunnelen med å snu kjøreretningene avhengig av rushtrafikken.
![TREG FLYT: Det kan være lurt å beregne ekstra tid hjem fra jobben i dag og i de neste månedene. Trafikken går litt senere enn vanlig under rehabiliteringsperioden..](https://image.oavis.no/264874.webp?imageId=264874&width=960&height=542&format=jpg)
Det vil si Inn til Oslo fra sør mellom klokken 04.30 og 12.00, ut fra Oslo fra nord fra klokken 12.00-21.00 og toveis-trafikk i ett løp fra klokken 21.00-04.30.
Ifølge Karbø er det flere årsaker til dette.
Les også: Tunnelarbeider fører til kaostilstander
- Det er flere årsaker til at vi ikke velger å bruke toveis-trafikk gjennom hele døgnet. Vi tror køene inn og ut av Oslo i rushen vil øke betydelig. Samtidig er den nesten 4 km lange tunnelen svært sårbar for hendelser, som vi har nesten daglig. I verste fall kan slike hendelser føre til svært lang stengetid på grunn av opprydding. Med toveis-trafikk i det åpne løpet vil oppryddingen ta mye lengre tid, noe som vil gi enda mer kø, sier Karbø.
![REHABILITERING: Nordgående løp vil være stengt frem til 5. desember..](https://image.oavis.no/264883.webp?imageId=264883&width=960&height=722&format=jpg)
Trafikken går, ifølge Karbo, greit inn til Oslo om morgenen og ut av Oslo på ettermiddagen.
Les også: – Nå er tunnelarbeidene i gang i Nordbytunnelen
– Det skyldes at vi har to felt åpne i samme retning i tunnelen. Trafikken i motgående retning går via fv. 156. Spesielt køene sørgående ut av Oslo på morgenen er blitt noe bedre i løpet av uken. Dessverre kan vi ikke si det samme om trafikken syd for tunnelen inn mot Oslo på ettermiddagen. I perioder har køen stått helt tilbake til Vestby på E6. Dette er ikke akseptabelt, og vi har forståelse for trafikantenes frustrasjon, sier Karbø.
– Samkjør og kjør kollektivt
Karbø oppfordrer alle som kan, til å reise kollektivt, samkjøre eller bruke alternative omkjøringsveger, og henviser til at det på Korsegården i Ås er innfartsparkering.
– Vi ønsker i hovedsak at lette kjøretøy bruker omkjøringsvegene, mens vi ønsker at de tyngre kjøretøyene skal bruke E6, alternativt E18, inn og ut av Oslo. Vi kommer nå til å forsterke informasjonen til trafikantene om omkjøringsvegene, både gjennom media, FB, Twitter og gjennom bedre skilting langs vegen, sier Karbø.