Snart får du skriftlig informasjon om forventet ventetid
I begynnelsen av september starter den lokale legevakten med en ny ordning hvor alle pasientene får utdelt skriftlig informasjon om ventetiden de kan forvente.
– Vi skal dele ut små brosjyrer til alle pasientene etter registreringen i luken. De får skriftlig informasjon om hvilken hastegrad de fikk tildelt av de totalt fem mulige (se faktaboksen nedenfor) og hva de kan forvente om ventetiden den aktuelle dagen, sier fagutvikler Turi Bakstad ved Follo medisinske senter (FMS) i Ski.
Hun sier at de skal sette i gang med den nye ordningen i begynnelsen av september.
Les også: Slik forklares lang ventetid på legevakten i Ski
Slik fungerer det i dag
Per i dag får pasientene ved den lokale legevakten i Ski ingen konkret informasjon om verken hastegrad eller forventet ventetid.
– Vi har et kølapp-system og en sykepleier som observerer pasienter på venterommet. I tillegg har legevakten kameraovervåking på venterommet til å overvåke pasientenes tilstand. I tillegg har vi alltid én sykepleier som har det overordnede ansvaret for å se på listen over alle som sitter på venterommet og sjekke om noen pasienter har behov for raskere hjelp eller om det er behov for å kalle inn en ekstra lege. Dette sjekkes kontinuerlig hvis ventetiden har oversteget én time, sier hun.
Oversikten fra den manuelle undersøkelsen, foretatt på legevakten i Ski i perioden fra februar til juni 2022, viser at i hele den ovennevnte perioden ble en ekstra lege kalt inn kun to ganger (klokken 16:00 mandag 2. mai og klokken 16:00 tirsdag 3. mai).
Kølapp vs. digitale infoskjermer
Mens legevakten i Ski bruker fremdeles et kølapp-system, har Oslo legevakt god erfaring med bruk av en digital infoskjerm på venterommet for å informere pasientene om omtrentlig ventetid som gjelder for dem.
Marita Kolstrøm ved FMS i Ski påpeker at selve hastegradsvurderingen, som skjer ved registreringen i luken på den lokale legevakten tar kortere tid enn på legevakten i Oslo.
– Hvorfor har dere ingen infotavler som informerer om omtrentlig ventetid?
– Vi har infotavler, men disse har ikke mulighet til å vise ventetid, kun generell informasjon. Det er også slik at Oslo legevakt har et annet system som er samordnet med flere andre systemer på en annen måte enn hos oss. Vi kan derfor ikke ennå bruke digitale infotavler hos oss, men vi har planlagt å bytte journalsystemet vårt i løpet av høsten, så det kan hende at vi får infotavler på sikt, sier Kolstrøm.
Utsatt ombygging til 2023
Legevakten i Ski holder i andre etasje på Ski sykehus. Lokalene skulle bygges om og utvides. Etter planen skulle poliklinikken til Ahus, som holder til i den samme etasjen på Ski sykehus i dag, flyttes ned til underetasjen, mens den kommunale legevakten skulle få mer plass og fortsette driften videre i den samme etasjen etter ombyggingen.
– Målet vårt er å bygge om legevakten for å gjøre tjenesten mer effektiv enn i dag, sier Turi Bakstad.
Det var forventet at prosjektet med ombyggingen skulle komme i gang i løpet av høsten 2022, men i slutten av juni var det meldt inn forsinkelser i prosjektet, som skyldtes rehabilitering av hele avløpssystemet på sykehuset. Gjennomføringen av de planlagte tiltakene har nå blitt utsatt til neste år.