FRISK NYHET: Det er vel tvilsomt om denne Autin Powers-dekoren blir vanlig å se på norske veier, men VW ID. Buzz har i alle fall slått an.
FRISK NYHET: Det er vel tvilsomt om denne Autin Powers-dekoren blir vanlig å se på norske veier, men VW ID. Buzz har i alle fall slått an.

Mye lokal interesse for elbilnyhet

Elbilnyheten Volkswagen ID. Buzz slår an både internasjonalt og lokalt.

Publisert

– ID. Buzz er et nytt Volkswagen-ikon, full av stolt historie og fremtidsrettet mobilitet, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen nyttekjøretøy.

Og sjelden har det vel vært mer «hype» rundt en slik type bil. Sannsynligvis er årsaken en blanding av design og batterikapasitet. Spesielt det sistnevnte har vært viktig for å lokke til seg proff-brukerne.

Med ID. Buzz Cargo tar nemlig Volkswagen et solid skritt i riktig retning når det gjelder rekkevidde for elektriske varebiler. Forbruket etter WLTP-standarden er 20,6 kWh/ 100 km, som gir en rekkevidde på inntil 423 km.

Personbilutgaven har et beregnet forbruk på 20,8 kWh/ 100 km, som betyr en rekkevidde på inntil 418 km. Begge bilene får også bedre ladekapasitet, med inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

Gunstig pris?

Prisen er da heller ikke så hakkende gal. Startprisen på varebilen ID. Buzz ligger på 452.700,- kroner, men moroa starter på 494.200,- kroner for personbilvarianten.

Ikke rart det har haglet inn med bestillinger hos Autoria på Kolbotn.

– Det har vært stor interesse ja. Jeg kan ikke huske å ha opplevd maken til interesse for en «sånn type bil», sier Marius Nango, selgerleder Volkswagen.

Han forteller videre at mange lokale bedrifter i Oppegård forteller at de både vil og må foreta overgangen til en elektrisk bilpark.

Lokal kunde

En av kundene som har vært innom er Anders Bakke, daglig leder hos Oppegård Elektriske. De har levert inn en bestilling på to biler. Han forklarer oss hvorfor det ble akkurat ID. Buzz.

– Det er den første elektriske varebilen vi føler passer oss, og som har en fornuftig pris. Det har jo vært mye blest rundt bilen, så det blir spennende å prøve noe nytt, begynner han.

PLASS: Under gulvet bak er det et smart rom til ladekabel.
PLASS: Under gulvet bak er det et smart rom til ladekabel.

Bakke har notert seg ord som grei plass og god rekkevidde, og gleder seg til bilene kommer. Akkurat når det skjer, er foreløpig uvisst.

– Vi gleder oss til å få bilene. Det blir mer spennende enn normalt, siden vi ikke har sett dem i levende live ennå. Autoria sier de håper å kunne levere bil til oss på slutten av året, så vi krysser fingrene, sier Bakke til Oppegård Avis.

Den daglige lederen i Oppegård Elektriske forteller at oppdragene stort sett befinner seg relativt lokalt, og at rekkeviddeangst dermed ikke blir et tema.

– Vi er jo litt på farten i både Oslo og Follo, men vi kjører definitiv ikke nok til at rekkevidde blir noe tema. Det er likevel kjekt å ha bra kapasitet på den fronten, sier Bakke.

Powered by Labrador CMS