HVA ER RIKTIG: Plassering i rundkjøring skaper debatt. Har trafikklærer Andreas Johansen fasit?

Hva er egentlig riktig her?

Du kommer fra nord og skal rett frem mot Kolbotn kirke. Skal du ligge til venstre eller høyre i denne rundkjøringen?

Publisert Sist oppdatert

De siste ukene har debatten om plassering i rundkjøring rast på Facebook-siden «Det skjer på Kolbotn». Diskusjonen har vært følgende:

Hva er riktig plassering i rundkjøringen ved Circkle K hvis du kommer fra nord, og skal rett frem i retning Kolbotn kirke?

Siden rundkjøringen i Kolbotn sentrum er et sted samtlige innbyggere i gamle Oppegård har passert med jevne mellomrom, bestemte vi oss for å for å bedrive litt forbrukerjournalistikk.

STRIDENS KJERNE: Rundkjøringen ved bensinstasjonen Circle K er det mulig å forsere riktig på flere måter. Den svarte bilen på bildet gjør det slik de aller fleste andre gjør det.

Frisk debatt

Vi starter med trådstarter Geir Amundsens egne ord:

«Hva er korrekt? Indre eller ytre hvis du skal rett frem? Det kan jo ikke være valgfritt.»

Spørsmålet har generert en herlig diskusjon med nesten 70 kommentarer.

«Enkelt, hold til høyre!», mente Oddbjørn Jonstad.

«Enkelt! Rundkjøringen har to baner. Den som skifter bane har vikeplikt for den nye banen. Når du ligger i indre bane må du krysse ytre bane for å kjøre rett frem, med vikeplikt for den. Altså: valgfri bane, men indre bane har vikeplikt for den som har valgt ytre», mente Arne Larsson.

«Korteste og raskeste vei gjennom rundkjøring. Alltid. Yttersving kun hvis det ligger noen innerst som må forbikjøres.», skriver Gunnar Rogneflåten.

«Jeg lærte når jeg skulle ta lappen for 3 år siden at avkjøringen til bensinstasjonen skal regnes med så om du skal rett over skal du ligge til høyre altså ytterst.», skrev Ayna Barlie Gundersen.

Rundkjøringer nevnes ikke

Som dere ser av eksemplene over, var det ingen bred enighet. Vi har derfor forsøkt å finne fasiten. Det skulle vise seg å være nesten like vanskelig som å bli enig med noen på Facebook.

– Rundkjøringer er ikke nevnt spesifikt med et ord hverken i trafikkreglene eller i veitrafikkloven. Det har ikke vært mange avgjørelser i rettssystemet, og det som går igjen i dommer hvor rundkjøringer er involvert, er at det gjerne påpekes at det er mangelfull klargjøring i loven, begynner trafikklærer Andreas H. Johansen, fra Think trafikkskole.

VANSKELIG: Det er ikke noe krystallklar fasit på plassering i rundkjøringen, ifølge trafikklæreren fra Think Trafikkskole.

Kjøreskolelæreren er enig i at det ikke er superlogisk hvordan du skal forsere den nevnte rundkjøringen, dersom du kommer fra nord, og skal i retning Kolbotn kirke.

– Nei, det er ikke det. Et viktig poeng å være klar over, er at denne rundkjøringen har to felt. Du ser de fleste legger seg inn innerst, og det er det vi lærer elevene våre også. Det mener vi tydeliggjør mest hvor du skal videre, sier han.

– Trafikk er ikke enkelt

Så kommer det virkelig vanskelige.

– Hvis du ligger innerst og skal rett frem, så foretar du faktisk et filskifte på vei ut. Så om du får en bil på utsiden av deg, har du faktisk vikeplikt, selv om bilen bak deg «kjører forbi» på høyre side. Du kan altså få et grad av ansvar, selv om du har gjort alt vi har lært deg. Trafikk er ikke enkelt, sier Andreas Johansen med et smil.

Enda mer trøblete blir det ved at Statens vegvesen aldri bruker ordene skal eller når de omtaler rundkjøringer.

– Nei, de bruker kan eller bør. Og på førerprøvene er de tydelig på at de foretrekker at eleven velger innerste fil hvis hen skal rett frem i en trearmet rundkjøring, men de gir ikke feil hvis eleven ligger ytterst, sier Johansen.

Blinke til venstre?

Når det gjelder blinklysbruk i rundkjøring er reglene enklere. For der skal man blinke til venstre, hvis man skal til venstre, eller?

– Nei, ikke skal. Man bør eller kan blinke. Og du får ikke feil hvis du ikke blinker til venstre, for det er ikke noe regel som sier at du må det, humrer han.

Fordi reglene er relativt ullene, er det også utfordrende å fastslå skyld i retten.

– Det er ikke uvanlig at det ender med en eller annen form for skylddeling etter et sammenstøt i rundkjøring. Hvis det fastslås at begge kunne unngått sammenstøtet, så blir ofte fasiten skylddeling.

Husk HAV

De aller fleste vi ser passerer gjennom rundkjøringen den hektiske mandagsmorgenen, ligger innerst. Ifølge trafikklæreren tyder det på at det lokale kjøremønsteret har «blitt sånn» her. Det er altså likevel grunn til å være observant.

Det er noe av det viktigste Think-gjengen lærer sine elever.

– Hvor enn du velger å legge deg, så må du ha kontroll på trafikken bak deg og ved siden av deg. Grunnregelen er som kjent HAV – hensynsfull, aktpågivende og varsom. Det er det viktigste, sier Johansen.

Hva kunne vært gjort for å gjøre dette mer oversiktlig og forståelig?

– Det måtte vært skilting og oppmerkede felt da, men det er det nok ikke plass til slik krysset er nå. Inntil videre får folk leve i en slags usikkerhet da. Det er viktig at alle skjønner at man ikke bare har ansvar for seg selv, men medtrafikanter også, oppfordrer han.

Powered by Labrador CMS