PENDLER SELV: Geir Isaksen, konsernsjef i NSB, bor på Tårnåsen, og pendler inn til Oslo med tog selv. Men selv om også han opplever forsinkede tog, tar han ikke bilen fatt. – Jeg bruker ikke bil til Oslo i rushtiden, men om sommeren bruker jeg ofte motorsykkelen min. Buss 81A stopper rett utenfor der jeg bor, og jeg bruker den av og til, men som oftest bruker jeg toget, sier han.

– Punktligheten skal bli bedre

Forrige uke var NSB i møte med Bane NOR. Bane NOR har forklart seg, og Isaksen sier det blir bedre punktlighet fremover.

Publisert

Forrige torsdag, 5. oktober, var NSB og Bane NOR i møte for å finne en løsning på alle forsinkelsene som har gått ut over togreisende de siste to månedene. På Østfoldbanen har det forsvunnet 130.000 passasjerer siden nyttår, og det er en historisk nedgang. Ved utgangen av august var to av ti tog ute av rute. Selv om NSB selv faktisk melder om en punktlighet på 91 prosent, merkes de siste ni prosentene helt tydelig hos passasjerene.

Les også: Dette mener folket om de nye bussrutene

NSBs konsernsjef må også vente

En stor andel av Oppegård kommunes befolkning pendler til Oslo med tog hver dag, og én av dem er faktisk NSBs egen konsernsjef, Geir Isaksen. Heller ikke han synes noe om å stå og vente på tog som er forsinket.

– Det er en dårlig følelse, jeg liker ikke å bli forsinket selv, og liker enda dårligere at våre kunder blir forsinket, sier han.

Les også: Ormerudveien nærmer seg ferdig

– Kundene på Østlandet har i høst opplevd alt for mange ganger at toget er forsinket eller innstilt. De er ikke interessert i om det er NSB eller Bane NOR som forårsaker forsinkelsene, de vil at toget skal være i rute, sier Isaksen. 

IKKE FORNØYD: – Det er ingen god følelse å måtte vente på toget, og enda verre er det at kundene må vente, sier Isaksen.

Bane NOR forklarte

Etter møtet virker det som fremtidens tog skal gå mer på skinner enn de har gjort hittil.

– Bane NOR ga en grundig redegjørelse for årsakene til de mange feilene som forårsaket forsinkelser i august og september. De forklarte videre hva de hadde gjort og vil gjøre for å forbedre situasjonen. Jeg har tillitt til at dette vil bedre punktligheten vår, og er derfor fornøyd med møtet, sier Isaksen.

Les også: Ina inn på landslaget!

Det har kommet fram at en av årsakene til forsinkelsene er at det har vært problemer med strømforsyningen til togene.

NEDE PÅ STASJONEN: Her tar Isaksen toget hver morgen, med mindre han tar buss inn til Oslo.

– Mange feil på signalanlegg og strømforsyning gjør at punktligheten i august og september for våre passasjertog er på det laveste nivået på flere år. Det er vi svært misfornøyde med, sier Isaksen.

Blir bedre fremover

Isaksens mål nå er at de skal finne tilbake til den punktligheten de hadde før sommeren. Men Oppegård-folk vil fortsatt bli berørte, så vi må bare smøre oss med tålmodighet en stund til:

– Punktligheten framover vil bli bedre enn det den var i august og september. Men vi som bor i Oppegård vil bli berørt av alle arbeidene som skal gjøres i forbindelse med utbyggingen av Follobanen både ved Oslo S og i Ski, så vi må innstille oss på at det fortsatt blir flere år med sommerstengninger og buss for tog, forklarer Isaksen.

Les også: DNT Ung er i gang!

PÅ SKINNER: Her kjører NSBs tog inn på Myrvoll stasjon.

Østfoldbanen

Østfoldbanen er en del av det såkalte InterCity-triangelet, (Skien-Lillehammer-Halden) hvor 90 % av passasjertrafikken med tog i Norge avvikles. På strekningen Oslo-Ski bygges det nå ut to nye spor under navnet Follbanen, og sporene vil være dimensjonert for 250 km/t og gå direkte Oslo – Ski (altså ikke innom Oppegård). Anlegget vil være fullført i 2021.

Les også: – Det er klart det er utfordrende!

Fakta om saken

  • Torsdag 5. oktober var det hastemøte mellom Bane NOR og NSB på grunn av de mange forsinkelsene i august og september.
  • Det skal bli bedre punktlighet fremover, men vi i Oppegård blir fortsatt berørt av arbeidet som utføres.
  • På Østfoldbanen har det forsvunnet 130.000 passasjerer siden nyttår, mens bruk av NSB har steget ellers i landet.
  • NSB persontog har ansvar for togtrafikken, Bane NOR for skinneganger og stasjoner, og Norske tog for togsettene.
  • Geir Isaksen fra Kolbotn er konsernsjef i NSB.
  • I 2017 hadde NSB en punktlighet på 91,1 prosent.
  • Kilde: NSB.no.
Powered by Labrador CMS