Hongqi E-HS9. Roadshow og besk hos forhandler Bilforum Follo i Ski. Bilselger Frank Johnsen.

Du store kineser

Den er en av årets mest spennende, og største bilnyheter.

Publisert

Kineserne hentet likegodt sjefsdesigner Giles Tyler fra Rolls Royce da de ville utvikle bilen som fikk det noe spesielle merkenavnet E-HS9. Hongqi (uttales: hångski).

Premiumbilen med tre seterader er på roadshow i Norge, og nylig parkerte den innom Bilforum Follo, den lokale forhandleren som skal selge den kinesiske premiumbilen.

Inspirert av Rolls Royce

I det vi går inn dørene hos Bilforum merkes det umiddelbart at dette er stort. Til og med Antibac-flaskene i butikken har fått Honqi-utsmykning. Vi får ikke mulighet til å kjøre, bare se og røre.

Uttrykket "flak" assosieres gjerne med klassiske amerikanske biler. Det kan gjerne brukes om denne bilen også. Gigantbilen lyser mot oss der den står utstilt bak sperrebåndet. Tankene går raskt til Rolls Royce, men dette er bil til en helt annen penge enn det britiske luksusmerket.

GODE UTSIKTER: Fra baksetet ser du rett frem til bilens hjerte ved fører- og passasjerposisjonen. Ingenting er spart på fra den kinesiske produsenten.

Men la det være sagt med en gang: Dette er luksus til overkommelig pris. Vi åpner førerdøren og følelse av å være storkar slår mot deg. Utgaven av E-HS9 som besøkte butikken i Ski var Exclusive-utgaven med seks seter. Da er det det bare to seter i midterste rad, men dette er seter det virkelig lukter komfort av. Elektrisk styring av hvert enkelt sete. Du må ta plass for å teste hvor godt du sitter. Vi la også inn 190-testen, hvor undertegnede stilte inn førersetet, for så å test bakseteplassen. Vi kan ikke huske å ha opplevd bedre plass i baksetet noen gang.

Blant de største

Bilselger Frank Johnsen hos Bilforum Follo forteller at de første bilene blir levert ut til kunder i løpet av fjerde kvartal i år.

– Vi opplever voldsom interesse for denne bilen, og de første bestillingene er for lengst på plass. Denne bilen er helt spesiell, sier Johnsen.

Det kan være lurt å dobbeltsjekke garasjeplassen før du eventuelt bestiller. E-HS9 er nemlig på bredde med Teslas Model X, men i høyden er den større enn både Teslaen og Audi e-tron. Vi sitter altså i en av de absolutt største el-SUVene på markedet.

Frank Johnsen tar plass i passasjersetet og guider oss gjennom førermiljøet. Tre skjermer danner utgangspunktet i førerposisjonen. Rett foran finner vi instrumentdisplayet, og her er det verdt å stoppe opp litt. I det vi setter oss inn i bilen med munnbindet på, reagerer bilen: "Please remove face mask", popper opp i displayet. Bilen ønsker å gjenkjenne deg, men det blir vanskelig når vi skal bedrive smittevern samtidig.

GOD PLASS: Frank Johnsen hos Bilforum Follo kan konstatere at dette trolig er den mest romslige bilen han noen gang har solgt.

I midten finner en skjerm både oppe og nede foran girspaken. Til høyre har også passasjerplassen sin skjerm, først og fremst myntet på underholdning.

Fornuftig pris

De aller, aller fleste av oss er opptatt av hvor mye vi får med oss i bilen. Hongqi E-HS9 har fortsatt litt bagasjeplass selv når alle seteradene er slått opp. Importøren har valgt å oppgi kapasiteten i millimeter og ikke liter. Ved oppsett som femseter er bagasjeromsplassen nok til at du får med deg alt du trenger. I millimeter oppgis den til 1240 x 1050 x 800. I tillegg kan bilene bestilles med en frunk under panseret, en bagasjeplass som rommer 90 liter.

FINISH: Hintene til Rolls Royce finner du overalt i den kinesiske luksus-SUVen. Ikke så rart, ettersom at produsenten hentet designeren fra nettopp det britiske bilmerket.

Hva så med prisen? Det er her Honqi-bilen blir ekstra spennende. Innstegsmodellen koster 599.900,-. Da har du "bare" 435 hestekrefter å leke med, og et litt mindre batteri med 380 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden. Legger du på noen titusener er du oppe i Comfort-utgaven til 684.900,-. Da er det du oppe i 535 hestekrefter og en rekkevidde på 450 kilometer. Begge de nevnte modellene har syv seter og firehjulstrekk som standard.

Legger du enda noen tusenlapper i potten og går for luksusutgaven vi fikk prøvesitte, har du samme motorkraft som Comfort, men nå med seksseters utgave. Vi tør hevde at det skal noe til å finne en råere bil til 759.900 kroner enn denne.

Powered by Labrador CMS