IKKE GÅ I DIESEL-FELLA: Fra i morgen av kan både politiet og Statens vegvesen har myndighet ti lå ilegge gebyr på 1500 kroner ved overtredelse av dieselforbudet. Det blir spennende å se om køene inn mot Oslo på E6 og de andre hovedfartsårene blir like ille i morgen som i dag, mandag den 16. januar.

OBS! Diesel-forbud i Oslo tirsdag og onsdag. Slik kommer du deg på jobb!

Tirsdag den 17. januar klokken 06.00 starter dieselforbudet på kommunale veier i Oslo. Her kan du se hvilke andre alternativer du har for å komme deg på jobb. Helt uten diesel!

Publisert

Oslo kommune har varslet om et dieselforbud fra og med klokken 06.00 tirsdag 17. januar. Kjøreforbudet vil gjelde mellom 06.00 og 22.00 alle dager så lenge forbudet gjelder. Grunnen til forbudet er varslinger om høy luftforurensing.

Bla deg gjennom Oppegård Avis sin diesel-nekt-guide - kom deg til jobb alternativt!

Oppegård er en kommune hvor mange pendler inn til storbyen for å jobbe, og det er derfor å anta at mange blir berørt av dette. Derfor har vi satt opp en diesel-nekt-guide til deg.

Kjøreforbudet gjelder hele det kommunale veinettet (inkludert Ring 2, som er kommunal vei). Dette betyr de fleste gater og veier i Oslo, men med unntak av de statlige veiene Ring 3, E6, E18, RV 4 Trondheimsveien, RV 163 Østre Aker vei, RV 190 Strømsveien og deler av Ring 1 omfattes ikke av forbudet.

Transport til og fra Oslo S, Vippetangen og Hjortneskaia vil fortsatt være mulig. På Ring 1 vil det skiltes der forbudet gjelder.

PS. Se nederst i saken hvem som er unntatt forbudet og bla deg nedover for mange gode råd til hvordan du kan komme deg til og fra byen i morgen uten diesel-bilen din!

TRAFIKKERT: Det blir spennende å se hvordan trafikkbildet blir tirsdag under diesel-forbudet.

Det går alltid et tog

Vi har laget en oversikt for hvordan du kan komme deg til byen uten dieselbilen din i morgen, enten det er tog, buss, taxi, sykkel eller kompiskjøring i el-bilen. 

Hvis du må la bilen stå, hvilke alternativer har du da til å komme deg inn og ut av storbyen? Det mest nærliggende dersom du reiser fra Kolbotn, Greverud eller Oppegård er toget.

Linje 2 Ski-Stabekk og Linje 2x Ski- Stabekk, som er ekstra rushtids-tog, tar deg fra Kolbotn til Oslo S. I morgenrushet går det tog hver halvtime med begge linjene, men med forskjellige intervaller. I tillegg har at L2 egne rushtids-tog klokken 05.28, 07.24 og 07.54. 

De samme linjene går også fra stasjonene Oppegård, Greverud, Myrvoll og Solbråtan samt Rosenholm, Homlia og Hauketo, dersom man velger å bruke pendlerparkeringen ved noen av disse stasjonene.

I tillegg er det mulig å ta Linje 22 Rakkestad-Skøyen, som har avganger hver time. Denne linjen stopper riktignok kun på Kolbotn stasjon.

Klikk her for å komme til NSBs ruteplanlegger

Klikk her for å komme til Ruters reiseplanlegger

TOGET GÅR: Raskeste vei inn til byen er for mange toget.

Ps. Saken fortsetter under bildet!

Pendlerparkering

Pendlerparkering på Tusenfryd, Rosenholm, Holmlia og Hauketo kan gi deg som ikke bor nær en stasjon muligheter til å sette igjen bilen.

NB! Sjekk på kartet om pendlerpsrkeringeb du vurderer omfattes av diesel-forbudet! Dette sjekkes via kart på Oslo kommunes eget kart

Rosenholm, Holmlia og Hauketo har alle togstasjoner, mens du må belage deg på en busstur skal du parkere på Tusenfryd.  Buss 500 går hvert femtende minutt fra Tusenfryd og tar deg inn til Operaen i Bjørvika eller Oslo bussterminal. 

Dette kan også være et godt alternativ for de som bor i Oppegård og Greverud sør, som ikke har et busstilbud tilgjengelig. 

UNNTATT REGLENE: Drosjene er unntatt reglene og kan fortsatt bringe deg dit du måtte ønske å dra.

"Business as usual"

For taxinæringen vil ikke forbudet være en negativ ting, og som kunde kan du helt trygt bestille taxi uten å bekymre deg for om det er dieselbil eller ikke. Agnethe Archer, daglig leder i Ski Follo Taxidrift forklarer at drosjenæringen hører inn under unntakene.

– Vi er et av unntakene i og med at vi har persontransport løyve. Vi er også et kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste, som pasienttransport blant annet, sier Archer.

Archer vet ikke om det vil ha noen effekt på pågangen, men tror det kan være positivt for drosjene.

– Det er vanskelig å si, under togstreiken merket vi stor pågang. Det er første gang vi er med på dette, det er litt spesielt. Fordelen vår et at det ikke blir så mye kø inn til byen i rushtrafikken. det vil nok heller bli positiv for oss, kanskje vi får flere oppdrag og mindre kø, sier Archer.

Hun legger til at fordelen med drosje er at den tar deg fra dør til dør.

– Fordelen med drosjen er jo at vi kommer og henter helt hjem og bringer deg helt frem.

Dermed kan du helt trygt velge taxi som alternativ, skulle du ha behov for, eller ønske om det, når du selv må la bilen stå. 

Hopp på en buss

Bussen er for mange et godt alternativ til bil og tog. Ønsker du å ta bussen i morgen er det 81A fra Greverud, 81B fra Ødegården, 82E Ekspress fra Tårnåsen og 83 fra Tårnåsen som er aktuelle ruter. 

TA BUSSEN: 81B er en av flere busser du kan ta inn til Oslo i morgen.

I rushtiden går bussene 81A, 81B 82 E hvert femtende minutt og 83 bussen går mellom hvert andre og femtende minutt. 

Klikk her for å se oppdaterte rutetabeller

Klikk her for å komme til Ruters reiseplanlegger

PS. Saken fortsetter under bildet. Klikk her for rutetabeller!

Sykkelruten

For de ivrigste miljøentusiastene eller trimfantastene kan man alltids ta sykkelen på vei til jobb i morgen. Se her for kart over sykkelveier inn til Oslo: http://hub-biking.no/images/docs/kart/kolbotn.pdf 

IKKE GÅ I DIESEL-FELLA: Du kan få 1500 kroner i bot dersom du blåser i diesel-forbudet. Det vil bli kontroller!

Skal du ta sykkelen er det greit å huske at veiene kan være glatte og at du har utstyret som kreves for å sykle på vinterføre. 

Kompiskjøring 

Som et siste alternativ, men absolutt ikke det dårligste, kan det være en idé å snakke med venner og bekjente for å samkjøre i el-biler inn til byen i morgen.

Er man to eller flere i bilen får man bruke kollektivfeltet og kan suse inn på kort tid.  

 Forbudet gjelder ikke for:

  • tunge kjøretøy som benytter Euro VI-teknologi
  • bil klassifisert som diesel ladbar hybrid og som har en elektrisk rekkevidde uten bruk av forbrenningsmotor på minimum 40 km, så fremt bilen utelukkende kjører på elektrisk energi
  • Kjørebehov kan dokumenteres ved hjelp av f.eks en oppdragsbekreftelse fra arbeidsgiver/oppdragsgiver, fraktseddel, avtale eller lignende.
  • kjøretøy som transporterer en forflytningshemmet person og som har med gyldig parkeringsbevis for forflytningshemmede (HC-kort)
  • utrykningskjøretøy
  • kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste 
  • pasienttransport, dvs. transport av pasienter til eller fra sykehus eller lege. Det skjer enten ved at transport rekvireres av sykehuset eller legen, eller ved at pasienten reiser ved egen hjelp. Legetimer må kunne dokumenteres, f.eks ved å fremvise timeavtale. 
  • kjøring til og fra fergetransport. Unntaket er ment å gjelde de som skal ha med bilen på fergen, samt de som har parkert bilen på parkeringsplass ved fergeleie før forbudet inntrådte. 
  • kollektivtrafikk
  • kjøretøy med persontransportløyve
  • bil med kjennemerke med gule tegn på blå bunn, dvs. diplomatbiler

Ved kontroll må motorvognfører kunne dokumentere at et av unntakene er oppfylt.

Det kan ilegges gebyr på 1500 kroner ved overtredelse. Politiet og Statens vegvesen har myndighet til å håndheve.

 

Powered by Labrador CMS