MIDLERTIDIG TOMT: Det er litt spøkelsesaktig på mesaninen, men snart får Dyrego selskap.
MIDLERTIDIG TOMT: Det er litt spøkelsesaktig på mesaninen, men snart får Dyrego selskap.

Det lysner på mørkets mesanin

Det har sett litt mørkt ut på mesaninen på Kolbotn torg, men senterleder Marianne Thoresen-Larsen, kan fortelle at det er store planer i gjerde.

Publisert

Akkurat hva som kommer, det vil hun ikke røpe ennå, men at det kommer noe som krever stor plass og som vil trekke folk, det kan hun røpe.

– Årsaken til at vi ikke har erstattet Al dente, eller fylt opp de to andre ledige lokalene, er fordi vi jobber konkret med å konvertere denne delen av senteret til noe som skaper økt kundetrafikk, sier Thoresen-Larsen.

Senteret er nå i dialog med en aktør, som er interessert i de tomme lokalene.

– Det skjer mye spennende på mesaninen. Det blir ikke et nytt serveringssted, men noe som sikrer kundetrafikk til senteret, sier hun.

ROLIG: Senterleder Marianne Thoresen-Larsen ser lyst på fremtiden til Kolbotn torg.
ROLIG: Senterleder Marianne Thoresen-Larsen ser lyst på fremtiden til Kolbotn torg.

Kundeøkning

Til tross for en liten nedgang i omsetning i 2019, økte tallet på besøkende fra 2018 til 2019.

– Vi hadde en nedgang i 2019 på grunn av mer ledighet, naturlig nok. Vi hadde flere tomme lokaler, men det er helt udramatisk. Vi hadde en nedgang på 4,6 prosent, men en vekst i kundetall på 5 prosent, sier senterlederen.

At det ikke har blitt fylt opp i tomme lokaler, sier Thoresen-Larsen skyldes en overordnet strategi.

– Vi har sett at vi må gjøre noen grep med butikkmiksen vår, derav etableringen av O’Learys og Espresso House. Kolbotn torg har blitt et mer attraktivt senter med disse etableringene, og det ser man blant annet med Normal som snart åpner hos oss. Vi har lagt en langsiktig plan for hvordan vi skal utvikle Kolbotn torg videre, sier hun.

Senter-syklus

Senterlederen er godt fornøyd med utsiktene for senteret, og ser ingen dramatikk i at det byttes butikker og at noen lokaler har stått tomme.

MER ATTRAKTIVT: Senterelederen mener Kolbotn torg har blitt mer attraktivt for andre leietakere etter Espresso House og O'Learys kom inn på senteret.
MER ATTRAKTIVT: Senterelederen mener Kolbotn torg har blitt mer attraktivt for andre leietakere etter Espresso House og O'Learys kom inn på senteret.

– Butikkene flykter ikke fra Kolbotn torg. Det er en naturlig del av en senter-syklus med utskiftninger av leietakere. Mange vil etablere seg her, og det er flere vi har sagt nei til fordi vi ønsker å være tro mot den kursen vi har staket ut. Fremtiden er lys for Kolbotn torg, sier Thoresen-Larsen.

Aktivitet

I tillegg til de faste butikkene satser senteret på flere lokale aktører.

– Svartskog spekeri kommer med stand i slutten av denne måneden. Det er veldig positivt at de ønsker å være tilstede i lokalmiljøet. Oppegård brus kommer også med stand med sin påskebrus flere datoer frem mot påske. Vi skaper mye aktivitet mellom de faste kontraktene, sier Thoresen-Larsen.

I tillegg til nye tilskudd på mesaninen åpner Normal i april, Yes Vi leker har erstattet Kozmoz, Princess har flyttet til nye lokaler og ny barberer åpnet på senteret i forrige uke.