FORNØYD: FAU-leder Sigrid Anna Oddsen ved Sofiemyr skole er fornøyd med medvirkningsprosessen hittil.

Gleder seg til ny Sofiemyr skole

– Vi gleder oss til et splitter nytt skolebygg med sanitære fasiliteter oppgradert til 2024-nivå, et skolebygg som både elever og ansatte kan bli stolt av, et bygg som de får lyst til å gå til hver dag, sier FAU-leder ved Sofiemyr skole, Sigrid Anna Oddsen.

Publisert Sist oppdatert

Ny Sofiemyr skole skal stå ferdig i juni 2024, ifølge den nye fremdriftsplanen, og det er mange som gleder seg til en ny skolehverdag.

– Vi gleder oss til et splitter nytt skolebygg med sanitære fasiliteter oppgradert til 2024-nivå, et skolebygg som både elever og ansatte kan bli stolt av, et bygg som de får lyst til å gå til hver dag, sier FAU-leder ved Sofiemyr skole, Sigrid Anna Oddsen.

Les også: Forsinkelse for ny Sofiemyr skole

Medvirkningsprosess

– Det ble gjennomført møter med mange ulike brukergrupper. Helt ved oppstarten ble vi bedt om å åpne topplokket og tenke fritt om hva vi ønsker for den nye skolen. Nå er alle innspillene sendt inn og vi gleder oss stort til å se resultatet, sier FAU-lederen.

Hun sier elevene ved skolen har vist et stort engasjement og mye kreativitet i denne prosessen.

– De har kommet med mange gode innspill gjennom tekster, tegninger, dikt og bygging av den nye skolen i Minecraft. Det er tydelig at de ikke ønsker seg et grått og kjedelig skolebygg. De ønsker seg farger og mye spennende innhold, sier Oddsen.

Jobber med oppsummering

Ifølge FAU-lederen har flere andre brukergrupper, deriblant foresatte samt ledelsen og de ansatte ved skolen, kommet med mange innspill og ønsker for hva den nye barneskolen skal inneholde, både ute og inne.

– Rektoren har gitt uttrykk for at hun er fornøyd med prosessen og involveringen hittil. Nå er alle innspillene sendt inn til konsulentene i Norconsult, og det jobbes med en oppsummering, sier Oddsen.

Mange ønsker

– Det har kommet inn mange spennende forslag for alt fra utforming av uteområdet med tilrettelegging for ulike aldersgrupper til de enkelte romfunksjonene, også i forbindelse med aktivitetene som skal arrangeres fritiden. Det er mange som ønsker seg en aula eller et romslig samlingssted hvor det kan gjennomføres ulike arrangementer, i tillegg til et bibliotek og en akebakke. Vi er også mange som er opptatt av god tilrettelegging for de estetiske fagene, med både egne rom og nødvendig utstyr, sier Oddsen.

Når det gjelder utformingen av det nye skolebygget, er prinsippene for rom- og funksjonsprogrammet allerede avklart med kommunen.

– Når oppsummeringen av innspillene er klar og denne innledende fasen er ferdig, vil arkitektene begynne å tegne skolen, sier Oddsen.

– Stort og spennende materiale

Innspillene fra medvirkningsprosessen har ikke ennå blitt offentliggjort.

– Vi deler gjerne våre erfaringer fra prosessen, men før noe skal publiseres må vi innhente tillatelse fra de aktuelle brukerne. Ettersom vi ikke er helt ferdig med å samle inn og dokumentere innspillene ennå, må vi vente litt med å dele eksempler og resultater, forklarer Sigrid Hestnes, som er seniorrådgiver i avdeling for skoleplanlegging og skoleutvikling i Norconsult AS.

Det hun kan si om prosessen til nå, er at det dreier seg om et stort og spennende materiale.

– Foreldre, lærere og elever har vært positive og engasjerte hele veien. For å få til en så bred medvirkning som mulig, har vi benyttet oss av en multimetodisk tilnærming, som blant annet omfatter intervjuer i gruppe, tegninger, workshops i klasserommet, workshop i elevrådet, innspill i Forms og Minecraft. Elevenes innspill er spesielt verdifulle og relevante for utvikling av prosjektet, sier Hestnes.

Les også: – Har ikke penger til takbytte eller andre rehabiliteringstiltak

Powered by Labrador CMS