Vil ikke bistå – dette er årsaken
– Det er kommunen som er ansvarlig byggherre, sier Bane NOR og setter midlertidig punktum for videre hjelp.
Ordfører Cecilie Pind har engasjert seg i saken om Oppegård Bru, og Bane NORs avvisning av kommunens forespørsler om bistand og samarbeid, og håper å få på plass en felles forståelse og eierskap til prosessen frem mot en ny bro.
Men hva er årsaken til at Bane NOR i en e-postkorrepsondanse med kommunen sier nei til ytterligere bistand?
I en e-post til Oppegård Avis forklarer Bane NOR hvorfor de nå setter klare grenser, og hva de mener med at de allerede har bidratt mer enn vanlig.
Les også hva kommunens prosjektleder sier om konsekvensene lenger ned i saken.
Ser ikke noen risiko
– Vi deltar hver 14. dag i møter med kommunen og prosjekterende firma, der vi har stilt med fagressurser innen jernbanetekniske fagfelt. Dette kommer som tillegg til arbeider før møtene, for å svare ut kommunens behov for informasjon knyttet til krav i eksempelvis teknisk regelverk, skriver Ståle Hatlelid, saksbehandler i Bane NOR.
– Hvorfor setter Bane NOR en så tydelig grense mot videre bistand, når prosjektet berører deres egen infrastruktur?, spør Oppegård Avis
– Vi setter en tydelig grense for videre bistand fordi det er kommunen som er ansvarlig byggherre for den nye broen. Vi bidrar med kompetanse og veiledning som en del av saksbehandlingen etter jernbaneloven § 10, men selve prosjekteringen og byggingen må kommunen stå for – slik det også er for andre tiltak ved jernbanen der Bane NOR ikke er byggherre.
– Ser Bane NOR noen risiko for at kommunens arbeid kan bli forsinket eller påvirke deres planlagte sporbrudd i 2026?
– Nei, vi ser ikke noen risiko for at kommunens arbeid vil forsinke eller påvirke våre planlagte sporbrudd (togfrie perioder der vi jobber i sporet) i 2026. For å få koble seg på et planlagt sporbrudd, stiller vi krav om at arbeidet ikke skal ha negativ innvirkning på det vi har planlagt, og det må ikke føre til forsinkelser.
– Kommunen må nå skaffe kompetanse og entreprenør på egen hånd.
– Hvordan sikrer Bane NOR at krav til sikkerhet og kvalitet i deres tekniske regelverk faktisk blir oppfylt?
– Dette blir vurdert som en del av søknadsprosessen etter jernbaneloven § 10. Når kommunen skal utføre arbeid nær jernbanen, må de blant annet følge Bane NORs tekniske regelverk. Vi sikrer at krav til sikkerhet og kvalitet blir oppfylt gjennom saksbehandlingen, før vi gir tillatelse til arbeidet.
Prosjektet ligger fortsatt an til 2026
Til tross for at Bane NOR ikke bidrar med operative ressurser, mener kommunen at prosjektet fortsatt ligger an til anleggsstart i 2026.
– Vi har god kontroll på risiko og fremdrift, og planene ligger fast, sier kommunen. Bane NOR vil fortsatt håndtere godkjenninger og tekniske avklaringer, mens kommunen selv tar ansvar for gjennomføringen, sier Elin Mattson, prosjektleder i Plan- og prosjektavdelingen, til Oppegård Avis.
Hun bekrefter at de hadde ønsket et tettere samarbeid for å redusere risiko og sikre effektiv fremdrift, men at det så langt ikke ser ut til å forsinke prosjektet at Bane NOR sier nei.
– Kommunen prioriterer prosjektet høyt og planlegger anleggsstart i 2026. Rivearbeidet vil bli håndtert av kommunen. Dette innebærer kompleksitet, men forberedelsene er i gang, sier Mattson, og svarer på følgende spørsmål fra Oppegård Avis.
– Vil avvisningen fra Bane NOR gjøre det vanskeligere å gjennomføre prosjektet innenfor tidsvinduet i 2026?
– Det ble vurdert som fordelaktig om Bane NOR kunne bistå i gjennomføring av rivearbeidet, blant annet for å sikre effektiv fremdrift og redusere risiko knyttet til arbeid nær jernbanen. Lignende løsninger er benyttet i andre kommuner, og vi så potensielle fordeler både for kommunen og Bane NOR. Det ville også vært nødvendig med en juridisk vurdering for å avklare om det kunne gjennomføres innenfor gjeldende regelverk. Rivearbeidet vil bli håndtert av kommunen. Dette innebærer en kompleksitet i planleggingen, men forberedelsene er allerede i gang.
– Har kommunen den nødvendige faglige kapasiteten til å håndtere sikkerhet og tekniske krav uten Bane NORs støtte?
– Kommunen har innhentet nødvendig kompetanse for å ivareta de jernbanetekniske forholdene og behovet for prosjektering av jernbaneteknisk anlegg. Samtidig er vi avhengig av Bane NORs godkjenninger og faglige vurderinger, ettersom de har forvaltningsansvaret for jernbanen. Dette krever fortsatt samarbeid for å sikre at prosjektet gjennomføres i tråd med gjeldende krav.
– Oppleves samarbeidet med Bane NOR som et reelt samarbeid, eller som en risiko for prosjektets fremdrift?
– Samarbeidet med Bane NOR er både viktig og nødvendig for å sikre at prosjektet planlegges og gjennomføres i samsvar med jernbanetekniske krav. Vi er opptatt av å bevare et konstruktivt samarbeid, fordi det er helt avgjørende for å komme i mål med prosjektet.