ERFAREN: Ann Kristin Bråthen begynte å pendle med tog mellom Kolbotn og Oslo i 1988. –Det har ikke skjedd så mye siden da, forteller hun.

Lys i tunnellen

Denne vinteren har vært tøff for tog-pendlere i Oppegård. Med underbemanning i NSB har det blitt mye forsinkelser og innstillinger, men det er heldigvis bedringer i sikte.

Publisert

Det har blitt et vanlig syn for reisende med Østfoldbanen i vinter: “L2 til Stabekk er innstilt”. Denne vinteren har vært et mareritt både for NSB og togpendlerne. Mannskapsmangel var hovedårsaken.

Verre enn på lenge

Klokken er snart kvart på sju en onsdags morgen, og plattformen på Kolbotn stasjon fylles opp med folk som skal inn til Oslo. De skal ta L2x, et innsatstog på Østfoldbanen og en av linjene på Østlandet med flest forsinkede tog.  

Les også: – Betal for et tog som kanskje kommer, og få ståplass på kjøpet

En av pendlerne på plattformen er Ann Kristin Bråthen fra Sofiemyr. Hun jobber med IT i Posthuset i Oslo og tar toget hver morgen. 

–Jeg har pendlet siden jeg begynte å jobbe i 1988. Siden da har jeg byttet litt mellom bil og tog, men de siste fem årene har jeg bare tatt toget. Tog fungerer for meg fordi jeg jobber på Posthuset. Det er veldig deilig å kunne suse forbi køen nede på E18, forteller Ann Kristin.

– Det har vært en kald vinter da, med mye venting på tog man ikke vet hvor er. Det er det mest irriterende . 

Saken fortsetter under bildet.

UTSIKT: Fra Ann Kristin Bråthens kontor i 15. etasje i Posthuset har hun god utsikt ned til sporene i Oslo S.  

 

Raskere på 70-tallet

Ann Kristin har rett i at det ikke er så mye som har skjedd med togtilværelsen de siste tiårene, unntatt flere avganger. I 1975 brukte lokaltoget mellom Oslo og Ski 15 minutter til Kolbotn. I dag bruker samme tog 17 minutter på den samme strekningen og samme antall stoppesteder. 

– Økt kjøretid på lokaltogene mellom Oslo S og Ski har først og fremst årsak i at det har vært betydelig økning i antall passasjerer siden 1975. Mange passasjerer som skal av og på togene fører til at det tar lengrLyse tid å utføre passasjerutveksling nå enn det gjorde i 1975, og dette medfører økt total kjøretid, forteller seniorrådgiver i Bane NOR, Trine Tidemann.

Østfoldbanen er spesiell med mange kurver og stoppesteder, og den eneste måten å få raskere tog var å legge om traséen fullstendig.

Les også: – Sitasjonen på Østfoldbanen vil bedres i løpet av 2018

Teknisk leder på Follobaneprosjektet Hans Christian Kruse kan fortelle om bedringer for pendlere på Østfoldbanen når Follobanen åpnes.

 

Etterlengtet avløser

I fjellet under Ekebergplatået, Åsland og Taraldrud graves den 22 kilometer lange Follobanetunnelen. Det første toget vil kunne kjøre gjennom tunnelen høsten 2021. Da vil reisende på direktetog mellom Oslo og Ski kunne halvere reisetiden fra 22 til elleve minutter.

Follobanen vil bli en etterlengtet avløser for den overbelastede Østfoldbanen, som kjører samme trasé som da den ble ferdigstilt i 1879.

– For reisende i Oppegård vil Follobanen bety flere avganger for lokaltoget på Østfoldbanen til Ski. Follobanen vil frigjøre kapasitet på Østfoldbanen. Det vil åpne muligheten for avganger hvert 10. minutt i rushen, og 20. minutt til vanlig, forteller Hans Christian Kruse som er Teknisk leder i Follobaneprosjektet.

Les også: – Rart å skylde på NSB - politikerne har ansvaret

Mister L22

Når Follobanen åpner vil alle tog som skal videre fra Ski, enten mot Mysen, eller Moss og Halden, kjøre gjennom tunnelen. Dette betyr at det kun vil gå lokaltog lignende det som er L2 i dag, gjennom Oppegård.

BRRRR: Denne vinteren har vært lang og kald. Togpendlere har måttet vente mye, men nå er det heldigvis bedringer i sikte.

– Linje L22 som kjører Skøyen-Mysen vil gå gjennom Follobanetunellen og dermed ikke lenger stoppe på Kolbotn, forteller Kruse.

Oppegård mister dermed en direkteforbindelse med Oslo. 

Kruse kan i midlertid glede pendlerne med å fortelle at de gamle lokaltogene som har kjørt mellom Oslo og Ski i flere tiår, mest sannsynlig vil fases ut i løpet av noen få år og erstattes med tog av den typen som kjører L22 i dag.

 

Powered by Labrador CMS