LEKKER: BMW 2002 tii fra 1975. Like lekker som for 46 år siden.

Og vinneren er…

Under landets største motor-show ble Kolbotn-mannen Dennis Gylthes BMW 2002 tii fra 1974 kåret til landets fineste veteranbil.

Publisert Sist oppdatert

Hele 47 274 bilinteresserte tok turen til årets Oslo Motorshow. På programmet sto blant annet kåring av den fineste veteranbilen. Rundt 100 stilte til start, deriblant Dennis Gylthe fra Fjellveien på Kolbotn, som deltok med sin BMW 2002 tii.

GULL: Dennis Gylthe fra Fjellveien med pokalen for fineste klassiker på Oslo Motor Show.

– Hopp inn, så tar vi en tur, svarer Dennis, kjører ut av garasjen og åpner passasjerdøra for Oavis.

Bilen brummer. Den knallgule fargen, «Golf-gul», liver opp i landskapet og er som skapt for grå høstdager. Utenfor Sentrumsbygget står en jentegjeng, da de spotter BMW-en som kommer rullende ned Skolebakken griper de etter sine Smartphones og foreviger to halvgamle karer med smil om munnen på vei mot Tyrigrava. Med sine 157 HK spinner oldtimeren bortetter Gml. Mossevei.

Fikk lov av kona

Dennis forteller at mellom 1968 og 1975 ble 2002-modellen fremstilt i 44.000 eksemplarer. BMW ble da, som nå, populær blant sportsbil-entusiaster.

– Bilen kom ny til Norge i 1975 og gikk en tid i Stavanger. I over 30 år sto den avskiltet og støvet ned på et lager på Dal. En dag, som i en slumrende drøm, nevnte jeg for en venn at en slik BMW kunne jeg tenkt meg. Samme kveld kikket jeg på Finn. Der stod den. Så da kona ikke hadde innvendinger, slo jeg til og hentet den.

Full dokumentasjon

Det er ingen underdrivelse å si at den ikke akkurat slik ut da.

– Bevares. Men kunsten med oldtimere er å kunne se potensiale, du må være rimelig sikker på hva du drar med deg hjem. De forrige eierne hadde samlet på kvitteringer og alt som fantes av dokumentasjon på bilens helsetilstand. Regningene stammet fra BMWs merkeverksteder, se her sier Dennis og åpner en velfylt ringperm: Den 21.10 1977 hadde bilen gått 63.000 km og var inne for å skifte stifter og kondensator, samt justere innsprøytningspumpe. Pris for arbeidet: 51 kr og 60 øre. Deler: 40 kroner.

Det var ikke rent lite som måtte settes i stand.

FEILFRI: Dennis sin BMW i P-huset under Mega. Finn 7 feil. Du kan like gjerne gi opp!

– 30 år på en låve sammen med mus og edderkopper, hallo, bilen måtte selvsagt oppgraderes. Mildt sagt. Jeg plukket ifra hverandre vogna og fikk fjernet rust, overhalt motor, skiftet slitedeler, restaurert interiøret og lakkert bilen. En tidkrevende jobb, enkelte deler kan være vanskelig å skaffe. Men gleden ved en dag å finne en fyr i Australia som har akkurat den girkula du leter etter, er som å legge den siste puslespillbrikken på plass. Voila!, sier han.

– Du er møbelsnekker og tømrer, er du også bilmekaniker?

– Tja. Jeg har gjort mye selv. Mange hundre timer. Men som håndverker har jeg også stor respekt for fagfolk. Riktignok har det sin pris å sette bort arbeidet, til gjengjeld kan resultatet bli riktig bra.

– Se bare her, sier Dennis og tar oss med med på en «guidet tour» fra verktøyskrinet i bagasjerommet via de forkrommede sidespeilene (de er så blanke at du ikke ser om det er glass eller krom du speiler deg i) til motorrommet og radiatoren. Alt lukter nytt.

Ikke rart det ble seier.

Powered by Labrador CMS