50-ÅRSGAVEN: Tidligere spesialarbeider Ørnulf Eriksen fikk en modell av yndlingslokomotivet sitt, El 14-2170, da han fylte 50 år. Foto: Yana Stubberudlien
50-ÅRSGAVEN: Tidligere spesialarbeider Ørnulf Eriksen fikk en modell av yndlingslokomotivet sitt, El 14-2170, da han fylte 50 år. Foto: Yana Stubberudlien

– En flott ambassadør for NSB

Mangeårig jernbaneentusiast Ørnulf Eriksen fra Tårnåsen, som fyller 80 år om snaue tre uker, har alltid vært glad i tog, men det er ikke alle som vet at denne kjærligheten førte til at han adopterte et ekte lokomotiv.

Publisert Sist oppdatert

Ørnulf Eriksen har bodd i kommunen siden 1949, først hos besteforeldrene i Dalsveien på Kolbotn og de siste 50 årene i Gimleveien på Tårnåsen, men han er opprinnelig fra Bergen.

– Jeg har vært opptatt av tog siden jeg var en liten gutt, sier jubilanten.

Mandag 26. oktober fyller Ørnulf 80 år, men følelsene for de store maskinene har bare vokst med årene.

Hedersjernbanemann

Ørnulf Eriksen begynte som spesialarbeider i NSB da han var 19 år. Før dette jobbet han i tre år med transport av mat til togene.

– Jobben min gikk ut på å mekke på lokomotivene, sier Ørnulf, som jobbet som spesialarbeider og hadde ansvar for service av lokomotivene.

"Da han jobbet, visste alle som jobbet eller hadde tilknytning til driften av gamle NSB, hvem Ørnulf var. Han var en flott ambassadør for NSB, men også en populær og godt likt medarbeider. Han snakket med alle og alle var på fornavn med ham. Han var levende interessert i yrket sitt og hadde alltid omsorg for sitt kjære NSB."

Slik beskrives jubilanten av den pensjonerte lokføreren fra Ski, Arvid Herland, som kontaktet Oppegård Avis i forbindelse med det kommende jubileet til sin gode venn og tidligere kollega.

Adopterte et lokomotiv

Ørnulfs yndlings lokomotivtype var EL14, men han hadde nok spesielt mye omsorg og kjærlighet for lokomotivet EL 14 med nummeret 2170, som han "adopterte" etter eget initiativ.

– Jeg ba en kollega av meg om å kjøpe et skilt av messing på en messe i Lillestrøm og så ba jeg om å gravere inn lokomotivets type og nummer sammen med navnet mitt rett under det med store bokstaver, "EL 14-2170. ØRNULF'S MASKIN". Da skiltet var ferdig, festet jeg det opp på siden av lokomotivet. Egentlig spurte jeg ikke ledelsen i NSB om tillatelse til dette, men skiltet ble heller aldri fjernet, sier 79-åringen.

Han sier at nyheten om dette spredte seg blant jernbanefolket som ild i tørt gress.

– Den dagen satte jeg rett og slett spor etter meg, sier Eriksen med et bredt glis, mens han viser oss bildet av skiltet med sitt navn.

ØRNULFS YNDLINGS LOKOMOTIV: Lokomotivet EL 14-2170 kom til NSB 22. oktober 1968. Foto: Privat
ØRNULFS YNDLINGS LOKOMOTIV: Lokomotivet EL 14-2170 kom til NSB 22. oktober 1968. Foto: Privat

Han sier lokomotivet EL 14-2170 ikke driftes nå av NSB, men av CargoNet (red. anm.: godstransportør på jernbane eid av Vy), og det brukes kun som godstog i dag.

Til og med fargen på lokomotivet ble skiftet fra NSBs rødt til CargoNets gråsvart, men det gamle skiltet med Ørnulfs navn på er fortsatt der i dag.

– EL 14-2170 går fortsatt over hele landet med unntak av Nord-Norge, sier 79-åringen stolt.

ØRNULFS MASKIN: Det gamle skiltet med Ørnulfs navn på er fortsatt festet på siden av lokomotivet El 14-2170, som går over hele landet med unntak av Nord-Norge.
ØRNULFS MASKIN: Det gamle skiltet med Ørnulfs navn på er fortsatt festet på siden av lokomotivet El 14-2170, som går over hele landet med unntak av Nord-Norge.

Gikk av med pensjon i 2003

For 17 år siden gikk den pensjonerte verkstedsarbeideren av med avtalefestet pensjon, men savnet etter jobben er stort.

Han har laget flere bildebøker om sitt togeventyr og mimrer ofte om gamle dager med restaurantvogner i fjerntogene, med kelnere og treretters middager.

SAVNER RESTAURANTVOGNENE: Ørnulf Eriksen savner tider med kelner og treretters middager i restaurantvognene i fjerntogene, som hadde dette tilbudet frem til 1995. Restaurantvognen du ser på bildet er fra 1911 og kan beskues i Hamar jernbanemuseum. Foto: Privat
SAVNER RESTAURANTVOGNENE: Ørnulf Eriksen savner tider med kelner og treretters middager i restaurantvognene i fjerntogene, som hadde dette tilbudet frem til 1995. Restaurantvognen du ser på bildet er fra 1911 og kan beskues i Hamar jernbanemuseum. Foto: Privat

Fikk stor overraskelse for 30 år siden

Da Ørnulf feiret sin 50-årsdag i samfunnshuset på Kolbotn 3. november 1990, fikk han lokomotivet sitt kjørt ut til spor to på Kolbotn stasjon til skue for alle der.

Jubilanten fikk da også en modell av yndlingsmaskinen sin i bursdagsgave, utført i den originale, røde fargen (red. anm.: Se hovedbildet i saken).

RØD: Da lokomotivet EL 14-2170 kom til NSB 22. oktober 1968, hadde den rød farge. Den ble brukt både som passasjer- og godstog. Foto: Privat
RØD: Da lokomotivet EL 14-2170 kom til NSB 22. oktober 1968, hadde den rød farge. Den ble brukt både som passasjer- og godstog. Foto: Privat
GRÅSVART: Etter at CargoNet overtok godstrafikken, ble Ørnulfs maskin lakket om i gråsvart Foto: Privat.
GRÅSVART: Etter at CargoNet overtok godstrafikken, ble Ørnulfs maskin lakket om i gråsvart Foto: Privat.

Da han gikk av med pensjon i 2003, fikk han blant annet et norgesglass fylt med spon av stål, som var restene etter siste hjuldreining av loket.

Ble annonsert via høyttaleren

Ørnulf likte også svært godt å reise med tog da han jobbet i NSB, og spesielt godt likte han seg da han unntaksvis fikk være sammen med lokføreren foran i toget.

– Det var i helgene jeg kjørte med ekspresstog fra Oslo til Bergen, og da ba jeg loklederen eller lokoppsetteren om å kunne kjøre i "mitt eget" lokomotiv. De reisende fikk da også med seg at jeg var der inne. Det ble til og med annonsert via høyttaleren: "I dag har vi med oss vår egen jernbanemann. Han reiser alltid med sitt eget lokomotiv. Om dere ønsker å prate meg ham, sitter han der og da", forteller Ørnulf entusiastisk.

Har fortsatt sterke følelser for NSB

Det viser seg at Ørnulf Eriksen fortsatt har sterke følelser for NSB, og er rasende på nåværende regjering fordi de har oppløst hele selskapet.

– Det er vanskelig for mange av oss, jernbanefolk, å akseptere oppsplittingen av NSB. Det startet på 1990-tallet og fortsatte da fylkespolitikerne vedtok i 2002 å konkurranseutsette hele NSBs virksomhet. Politikerne sier at alt dette skal komme norske folk til gode, men vi ser at disse endringene handler om rovdrift på arbeidernes rettigheter, sier Eriksen.

Han reagerer også på manglende satsing på jernbane i Norge over mange år.

– Det som gjøres nå burde ha vært gjort for 30-40 år siden. Det har vært lappverk hele tiden. De satser på nye tog, men hva med å rette opp kurvene og satse på dobbeltspor. Politikerne ønsket jo ikke å satse på utviklingen før 2007, men etterslepet har nå blitt så stort at det vil ta mange år før alt er på skinner, sier 79-åringen.

– Det skjer for sakte

– Hvordan reagerer du på de stadige forsinkelsene og signalfeil på lokaltogene?

– Jeg synes det er trist. I gamle dager var det færre tog og da var det ikke så mange forsinkelser. Tidligere var det bare to spor inntil Ski, nå har vi fem. Det skjer en utvikling, men alt skjer for sakte. Og så blir man så irritert over dårlig varsling ved ulike feil. Alt er nå fjernstyrt fra Oslo S. Det varsles ikke om eventuelle jordfeil via høyttalerne som det var før, og de elektroniske tavlene oppdateres ikke som de skal. Sist jeg reiste med lokaltoget til Oslo ble vi varslet om jordfeil etter påstigning. Det var ingen informasjon om dette på den elektroniske tavlen, sukker han.

Den snart nybakte 80-åringen mistet kona for fem år siden, men han har fortsatt en stor familie med tre barn og ni barnebarn, og gleder seg til å feire den store dagen med dem på Gamle Tårnhuset Restaurant lørdag 23. oktober.