MINNER FOR LIVET: Denne gjengen dro sammen ned til Italia i uke 16 for å lære om andre kulturer. For italienerne presenterte de et prosjekt de har jobbet med noen uker, hvor de har samlet inn nordmenns holdninger til flyktninger. Til venstre står lærer Mari Strøm, og helt til høyre står lærer Cecilie Indrebø. I mellom er elever fra 8.-10. trinn på Ingieråsen skole som tar valgfaget Internasjonalt samarbeid.

Internasjonale Ingieråsen

Elever fra Ingieråsen skole dro til Italia for å være med i et internasjonalt utvekslingsprosjekt om fred.

”Journeys For Peace” er et internasjonalt utvekslingsprosjekt mellom Bulgaria, Tyskland, Spania, Italia og Norge med hensikt å styrke bånd mellom land, og prøve å forstå flyktningekrisen.

Les også: Hele Norge - og Sofiemyr skole - plukker søppel!

Det hele er en del av valgfaget internasjonalt samarbeid på Ingieråsen skole, og det var seks elever fra klassen som fikk invilget søknad om å dra på denne turen, nærmere bestemt til Milano-området.

Saken fortsetter under bildet. 

Bodde hos italienske familier

INTERNASJONALT SAMARBEID: Denne gjengen tar internasjonalt samarbeid som valgfag på Ingieråsen skole.

Under oppholdet i Italia bodde elevene hos lokale vertsfamilier.

Gjennom prosjektet fikk de satt engelskkunnskapene våre på prøve, samtidig som de knyttet sterke bånd med andre nasjoner.

Les også: En eksepsjonell familie

– Ikke bare ble vi godt kjente med de italienske familiene vi bodde hos, men vi ble bedre kjent med de andre vi reiste ned med også. Denne opplevelsen har uten tvil vist oss hvor viktig det å kunne samarbeide med andre, og dette er noe vi kommer til å huske resten av livet, sier Hellebø.

– For oss er prosjektet vi har deltatt på utrolig viktig, og vi håper andre også ser viktigheten av det.

Saken fortsetter under bildet. 

HOLDNING OM FLYKTNINGER: Elevene hadde selv laget en presentasjon basert på en undersøkelse av nordmenns holdninger mot flyktninger og innvandringer, som de presenterte for de andre nasjonene.

 

DNA-test

Selv om det ble tid til både shopping og kulturelle opplevelser (det var mange kirker på programmet), var turens høydepunkt da de fikk testet DNA-et sitt.

Les også: Nå kan elever ved Roald Amundsen studere entreprenørskap

– For mange av oss var dette veldig interessant, for vi ante ikke at vi hadde opphav i blant annet Tyskland, Italia og Øst-Europa. Dette viser at vi er likere hverandre enn det vi forventet. Mine gener kommer fra Tyskland og Italia, sier Hellebø.

– ​Denne opplevelsen har uten tvil vist oss hvor viktig det å kunne samarbeide med andre, og dette er noe vi kommer til å huske resten av livet, sier Hellebø.

MILANO: Her er alle deltagerne på Erasmus+- prosjektet avbildet foran den svært kjente katedralen "Duomo di Milano". Katedralen gjorde et sterkt inntrykk på elevene.

Saken fortsetter under bildet. 

 

Elevene har listet opp seks viktige ting de lærte:

ITALIA: Her er de seks elevene på omvisning i gamlebyen Castell'Arquato. Fra venstre: Christian Thømte (16), Sunniva Jorde Hellebø (16), Synne Wu Kofoed (15), Maren Navestad (16), Eiril Isacshen (14) og Tobias Dilling Gomo (15).
  • Tilpasse seg en ny situasjon
  • Ikke spis for mye nutella, du får vondt i magen
  • Smør nakken godt med solkrem
  • Italienere er veldig stolte av kirkene sine, så dekk deg godt til
  • Kulturforskjeller
  • Internasjonale bånd er en viktig del av det globale samarbeidet

Les også: Her ligger nåtiden

De som dro på denne turen, var elevene Tobias Dilling Gomo (15), Maren Navestad (16), Synne Wu Kofoed (15), Christian Thømte (16), Eiril Isachsen (14) og Sunniva Jorde Hellebø. Lærerne var Mari Strøm (27) og Cecilie Indrebø (32), alle fra Ingieråsen skole.

 

Powered by Labrador CMS