Lokale medieprofiler kommenterer nett-satsingen:

SUKSESS: Frode Hansen er nyhetsredaktør i Dagbladet og har hatt stor suksess på nett de siste årene. Derav gulljakken.

– Jeg elsker lokalaviser

Sitatet over tilhører Frode Hansen, nyhetsredaktør i Dagbladet. Han og flere andre lokale medieprofiler tror fremtiden er lys for oavis.no.

Publisert Sist oppdatert

Hansen, som fylte 50 år denne uken, styrer nyhetsbildet på db.no og sørger for at folk klikker. Han har i en årrekke hatt adresse på Kolbotn og dermed også fulgt Oppegård Avis tett. Han rett og slett elsker det arbeidet oavis.no og andre lokalaviser gjør.

– Jeg elsker lokalaviser. Du kan alltid lese om noen du kjenner, og spennet i hva som dekkes er bredt. Fra ulykker til bursdager. Fra nok en stans i testkjøringen på Follobanen til håndballreferatet i G16-serien i Sofiemyrhallen. Fra viktige og alvorlige mobbesaker til hyggelige quiz-kvelder på O’Learys. Du får lese om de som er født og om de som dessverre har gått bort. Lokalavisa følger deg gjennom livet, begynner Hansen.

Når trykket nå legges på oavis.no tror Hansen det bare gjør at enda flere leser sakene.

– Når Oppegård Avis nå går til det skrittet å bli heldigitale er det på mange måter et naturlig skritt i digitaliseringen, og jeg er sikker på at lokalavisa vår fortsetter å informere og engasjere. I stedet for å hente den i postkassa eller plukke den opp i avisstativene, kan hvem som helst – når som helst – klikke seg inn på oavis.no på mobilen, iPaden eller PC-en. Jeg gjør i alle fall det flere ganger om dagen, forteller Hansen.

Ble overrasket

Nyheten kom brått på TV2s programredaktør Kathrine Haldorsen. Bergenseren har bodd på Kolbotn siden 2005 og har utviklet et usedvanlig godt forhold til lokalavisen sin.

– Det er faktisk den eneste papiravisen jeg leser, for alt annet tar jeg digitalt. Jeg må derfor kunne sies å ha et nært og godt forhold til dere, sier hun på telefon.

Såpass populær er papiravisen i familien at hun jevnlig sender en bunke aviser til sine foreldre i Bergen.

– De liker å følge med på hva som skjer her vi bor, så de er nok over gjennomsnittet oppdatert på nyhetsbildet i Oppegård til bergensere å være, ler hun.

Som durkdreven mediekvinne har hun derimot ingen problemer med å forstå avgjørelsen.

– Jeg tenker det er vemodig, men naturlig. Det digitale skiftet må vi bare stå i, og de gode historiene forsvinner jo ikke selv om de nå plasseres digitalt, sier Haldorsen.

Selv om hun nå «mister» sin siste papiravis, har hun god tro på fremtiden for oavis.no

– Hvis folk er så glad i Oppegård Avis som det virker, så blir de jo med dere videre. Lokalaviser står sterkt i Norge, så jeg tror dette kommer til å gå veldig fint, sier hun optimistisk.

VEMODIG, MEN NATURLIG: TV2s programredaktør Kathrine Haldorsen tror skiftet vil gå fint.

– Er i en god posisjon

På Marienlyst i Oslo finner vi enda en mediebevandret «oppegårding». Sørlendingen Reidar Kristiansen er redaksjonssjef i Dokumentar- og samfunnsavdelingen i NRK og bosatt på Tårnåsen. Han er krystallklar på lokalavisens viktige rolle.

– Alle lokalsamfunn trenger en god lokalavis! For meg er det en lokalavis som både speiler og utfordrer det miljøet den dekker. Vi trenger denne arenaen for å bli oppdatert på det som skjer, lese nyheter og debatter, se hvem som begynner på skolen i år og hvem som skal trene fotballaget. Og vi trenger vaktbikkja som følger med på lokalpolitikken, og som stiller Ruter de kritiske spørsmålene om hvorfor de legger om bussrutene bare fordi det blir litt glatt, begynner Kristiansen.

Nyheten om at lokalavisen blir heldigital kom ikke som et sjokk på NRK-sjefen som tror Oppegård Avis er i en god posisjon til å takle overgangen.

– Tendensen i mediebransjen de siste 20 årene har vært entydig. Stadig mer av både avislesing og annonsering foregår på nett. Jeg synes Oppegård Avis er i en god posisjon til å takle overgangen på en bra måte. Dere er tett på lokalmiljøet, raskt ute med nyheter, engasjerte og godt synlige på nett - og dere vil nok bare bli enda bedre digitalt når dere satser fullt og helt der. Så jeg ønsker dere lykke til og håper å se enda mer til dere i mitt digitale nærmiljø, sier Kristiansen.

ØNSKER LYKKE TIL: NRKs Reidar Kristiansen tror oavis.no er i en god posisjon.

– Oavis er «et must»

Bjørn Richard Johansen er et «nytt ansikt» i medieprofil-faunaen i Oppegård. Som grunder av og assosiert partner i First House, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Conceptor Bolig AS, rådgiver i Lysk AS og lokalpolitiker er det få som kjenner medielandskapet bedre enn Johansen.

Han har bevisst brukt lokalaviser som en kilde til lokalkunnskap.

– Papirutgaven til Oppegård Avis har vært «et must» å lese siden jeg flyttet til Kolbotn i Covid-19 tiden. Den har vært svært viktig for å gi meg nyheter og opplæring i hva som er viktig her ute, samt å bidra til «å ta pulsen på lokalsamfunnet», begynner han.

FERSK I OPPEGÅRD: Bjørn Richard Johansen er relativt nyinnflyttet til Oppegård, men har allerede et sterkt forhold til Oppegård Avis.

Skylder på Putin

Ringreven gir skylden til en russisk despot.

– At den nå går inn som papiravis er jo dessverre en direkte årsak av Putin-sin krig i Ukraina, gjennom at vi har fått enorm kostnadsutvikling på innsatsfaktorene for å kunne trykke den populære avisen. Det er selvsagt trist. Samtidig er jeg overbevist om at Oavis.no vil bli et enda bedre nyhetsprodukt, sier Johansen.

Han tror avislesere i Norge bare må være forberedt på at mange aviser vil kutte ned på antall dager med utgivelse, eller at de gjør som Oppegård Avis. Selv skulle han gjerne sett begge deler også i fortsettelsen.

– Da vi kom hjem fra fjellet i helgen, var det samling rundt kjøkkenbordet for å bla gjennom denne ukes Oppegård Avis. Jeg opplever at avisen er svært populær i hele det gamle Oppegård-området, så vel som i hele Nordre Follo-regionen, sier han.

Han er spent på fortsettelsen og skal følge nøye med.

– Nå er det viktig at Oavis.no får et styrket fokus på å dekke alle de viktige sakene i gamle Oppegård og Nordre Follo området. Da vil vi som er «nyhetshugrige» og opptatt av lokalmiljøet bli enda mer aktive brukere av nettavisen til Oppegård Avis. Jeg og min familie er typiske eksempler her, avslutter Johansen.

Powered by Labrador CMS