Sjekk videoen i saken!

I UNDERETASJEN: Fredag 20. august fikk Oppegård Avis en guidet tur ved salgssekretær Grete Holmqvist i Volvo Maskin. Foto: Yana Stubberudlien
I UNDERETASJEN: Fredag 20. august fikk Oppegård Avis en guidet tur ved salgssekretær Grete Holmqvist i Volvo Maskin. Foto: Yana Stubberudlien

Visste du at det finnes en underjordisk tunnel mellom de to Volvo-byggene?

Sjekk videoen som viser et imponerende verk rett under Trollåsveien på Mastemyr!

Publisert Sist oppdatert

Morten Karlsen (64) er blant de ansatte med lengst ansiennitet i selskapet Volvo Maskin, som har vært på Mastemyr siden 1979.

64-åringen fra Greverud har gått mye gjennom den underjordiske tunnelen på stedet da den var mye i bruk.

Karlsen startet som mekaniker for Volvo Maskin i 1989. I dag jobber han som direktør for service support i det samme selskapet.

Frem til midten av 1980-tallet

Det var Volvo Norge, som etablerte seg i de to byggene (Lienga 2 og Mellomåsveien 1), kjent som Volvo-byggene, på hver sin side av Trollåsveien på Mastemyr i 1977-1978.

– Administrasjonen satt stor sett i Lienga 2 (kjent som Ford-bygget i dag), mens arbeiderne jobbet i det andre bygget (Volvo-Maskin i Mellomåsveien 1), sier 64-åringen.

Han sier at den underjordiske kulverten/ tunnelen, som binder de to byggene sammen med den cirka 200 meter lange passasjen, var mye i bruk fra slutten av 1970-tallet og frem til midten av 1980-tallet.

Klikk på denne lenken for å se på videoen fra tunnelen.

Foto: Yana Stubberudlien
Foto: Yana Stubberudlien

Allmøter og kantine

– Ansatte gikk da gjennom denne tunnelen for å komme fra Mellomåsveien 1 til Lienga 2 for å møte administrasjonen eller i forbindelse med allmøter. I administrasjonsbygget i Lienga 2 hadde de også den største og den fineste kantinen, mimrer Karlsen.

– Gjennom tunnelen sendte man også intern post i konvolutter. Konvoluttene var sendt fra det ene bygget til det andre bygget i en liten vogn som gikk på skinner festet til takket i tunnelen.

Etter at Volvo Norge ble splittet i andre selskapet i midten av 1980-tallet, var tunnelen i bruk i mye mindre grad.

– I dag er den nesten aldri i bruk. Noen ganger avholdes det møter i Lienga 2 siden vi ikke har store nok møterom i Volvo Maskin-bygget, og da er det greit å bruke tunnelen, sier Karlsen.

Powered by Labrador CMS