LOKAL BUTIKK: I skrivende stund er Autoria Kolbotn den eneste bilforhandleren som er igjen i Oppegård.
LOKAL BUTIKK: I skrivende stund er Autoria Kolbotn den eneste bilforhandleren som er igjen i Oppegård.

Autoria Kolbotn: – 2023 blir også uforutsigbart

«Spennende, Krevende og uforutsigbart.» Slik oppsummerer Autoria Kolbotn året som har gått.

Publisert

Innimellom all uforutsigbarheten og hendelser de ikke rår over, har det likevel være flere lyspunkter.

– Ja det har vært spennende, begynner Morten Larsen, daglig leder hos Autoria AS. – Vi startet året med Covid-19 og mye sykefravær, vi har i løpet av 2022 fått to nye tilskudd i ID-familien med ID.5 og ID.Buzz, nye konkurrenter fra Kina er i ferd med å etablere seg i markedet og leveringstid på biler har blitt en avgjørende faktor for bilsalg, fortsetter han.

Uforutsette faktorer

Når det gjelder ordet krevende, er det naturlig nok det store makrobildet han snakker om. Året 2022 har tross alt rommet både krig i Ukraina, covid-nedstengninger i Kina og mangel på råvarer/komponenter. Det har ført til lavere leveringsdyktighet.

– Det har vært krevende gi våre kunder god og oppdatert informasjon mens de venter på sin nye bil. De fleste kundene har vært veldig tålmodige og har hatt forståelse for at dette er forhold som ligger langt utenfor hva vi kan påvirke. Allikevel er det våre selgere som må forklare våre kjære kunder at bilen de venter på har blitt ytterligere forsinket, og uten at vi kan gi noe konkret beskjed om når bilen kommer, sier han.

Han vil også rette en takk til sin egen organisasjon.

– Her vil jeg sende en spesiell takk til selgerne våre for den fantastiske jobben de gjør hver dag, og også en stor takk til alle de kundene som har ventet og som fortsatt venter!

Uforutsigbart

I tillegg til lange leveringstider har også økte energikostnader og renteøkninger her hjemme bidratt til en lavere kontraktsinngang enn bilbransjen hadde regnet med. Oppå dette kom statsbudsjettet for 2023 med flere endringer i bilrelaterte skatter og avgifter.

– Ja, vi ble fortalt om innføring av MVA over 500.000 kroner allerede i mai, men med lange leveringstider berører dette også kunder som bestilte bil før mai. En helt ny vektavgift innføres også fra 1. januar 2023, det forutså vi ikke før statsbudsjettet kom i oktober, sier han.

SKODA-BYGGET: På den andre siden av Tømteveien ligger Skoda-butikken, som også tilhører Autoria Kolbotn. Legg merke til bilen foran til høyre. Det er en ny godbit.
SKODA-BYGGET: På den andre siden av Tømteveien ligger Skoda-butikken, som også tilhører Autoria Kolbotn. Legg merke til bilen foran til høyre. Det er en ny godbit.

Familien vokser

Autoria har vokst i 2022, gjennom en sammenslåing av flere forhandlere. Autoria Kolbotn, Autoria Ski og Autoria Askim, har slått seg sammen med Nordlie Auto (Moss), Mysen Bil og Erling Rød (Askim) og dekker nå markedsområdet fra Follo og store deler av Østfold.

Alle seks forhandlerne er nå en del av AutoriaGruppen som til sammen representerer merkene, Volkswagen, Skoda, Audi, Kia, Opel, Fiat, Jeep, BYD, Isuzu, Maxxus, Mitsubishi og Hongqi.

Det har også kommet noen nye modeller på Kolbotn-butikken.

– Vi har i løpet av 2022 fått to nye tilskudd i ID.-familien med ID.5 og ID.Buzz. Sistnevnte ble nylig kåret til Årets bil. Og vi har fått utrolig mye gode tilbakemeldinger på denne bilen. Skoda har på sin side fått et nytt tilskudd i form av Enyaq Coupé RS.

Lyspunkt

Selv om 2023 drar med seg mange av «uromomentene» fra 2022, er Larsen optimistisk.

– Vi tror at 2023 blir et år med fortsatt noe uforutsigbarhet når det gjelder produksjon og leveranser, selv om vi aner en liten bedring. Vi tror fortsatt på et godt bruktbilmarked og vi skal levere ut mange nye biler fra ordrebank, slår Larsen fast.

Spenning er det også knyttet til lanseringene av ID.3 Facelift og ID.Aero i løpet av året, og ikke minst den nye pick up-en Amarok. Skoda skal vise en ny elbil, som er litt mindre enn dagens Enyaq.

Produktmessig er det med andre ord flere lys i tunnelen. Så spørs det selvsagt om folk vil ha, eller kan få, ny bil i 2023 da.

– Mye vil selvsagt avhenge av hvordan kostnadsbildet knyttet til energi og renter utvikler seg, og ikke minst hva som skjer ute i den store verden. Vi skulle gjerne hatt en krystallkule som gav oss svar på hva 2023 vil bringe, så dersom du spør meg om et år hvordan jeg vil oppsummere 2023, tror jeg at jeg på nytt vil svare: Spennende, krevende og uforutsigbart, oppsummerer Larsen.

Powered by Labrador CMS