IKKE SÅ PENT: Øyvind Gebhardt mener det kunne vært satt opp en penere løsning enn et autovern som gjerde ved en gang- og sykkelsti.
IKKE SÅ PENT: Øyvind Gebhardt mener det kunne vært satt opp en penere løsning enn et autovern som gjerde ved en gang- og sykkelsti.

Derfor er det satt opp "motorvei" i Kolbotns nye perle

"Autostradaen" eller bare "motorveien". Selv om resten av Kantorbekken Terrasse har blitt et smykke på Kolbotn, har flere rynket på nesa av autovernet som er satt opp der.

Publisert

Da Oppegård Avis tok turen nedom Kantorbekken Terrasse, var det mange som stoppet for å fortelle hvor fint området er blitt. Men autovernet som går langs gang- og sykkelveien, er det flere som klør seg i hodet over. Blant de som bruker stien ofte, kalles stien visstnok bare for "autostradaen".

AUTSTRADAEN: Det er det flere av lokalbefolkningen kaller stien med det massive gjerdet.
AUTSTRADAEN: Det er det flere av lokalbefolkningen kaller stien med det massive gjerdet.

Stygt

En som undrer seg over valget av autovern på gjerdet, er Øyvind Gebhardt. Han er en av innflytterne i Kantorbekken Terrrasse, og selv om han er strålende fornøyd med resten av plassen, forstår han ikke hvorfor det går et autovern langs stien.

Han presiserer at gjerdet i seg selv er greit nok, men autovernet har han undret seg over.

– Det er lagt ned et stort arbeid og mye omtanke for at Kantorbekken boligpark skulle bli et smykke for Kolbotn. Og det er det blitt, sier Gebhardt til Oppegård Avis når vi møter ham ved stien det er snakk om.

– I den ene enden, ved utløpet fra Kolbotnvannet, er det en prikk over i'en i form av en pen bro med sort rekkverk. I den andre enden er det anlagt en vakker kulp der bekken, etter en liten foss, dukker ned i en pent utført rørformet undergang til den reetablerte gangveien. Men så, oppå den hyggelige, i utgangspunktet, gangveien, som går gjennom en liten skogslund, er det satt opp galvanisert rekkverk med autovern på begge sider. Det er så meningsløst og stygt at en må holde seg for øynene, sier han.

Og selv om han mener at autovernet må bort, så er det faktisk en grunn til at det er der. Oppegård Avis hørte med de som har bygd stien, og fikk en god forklaring.

SIKKERHET OG TILGJENGELIGHET: Knut Amundsen er prosjektleder for Kantorbekken Terrasse.
SIKKERHET OG TILGJENGELIGHET: Knut Amundsen er prosjektleder for Kantorbekken Terrasse.

Krav fra kommunen

– Vi har bygd gjerdet slik etter krav fra kommunen. Det handler om sikkerhet og at brøytebilen skal kunne kjøre der, sier Knut Amundsen, prosjektleder for Kantorbekken Terrasse.

Stien det er snakk om er universelt utformet, altså skal den kunne brukes også av blant annet de med rullestol. På grunn av det er veien hevet høyere enn resten av terrenget, den skrår også lenger enn før som følge av det, forklarer Amundsen.

– Derfor fikk stien en høy støttemur på siden. Vi har satt opp gjerde etter regler for den type veier hvor det er høydeforskjeller på sidene.

Og glad skal man kanskje være for det. Uten gjerdet utgjør nemlig stien er risiko for de som bruker den.

– Faren er at folk ramler ut, eller kjører ut på siden. Eller at brøytemannskapet ikke kan brøyte der.

Powered by Labrador CMS