VIL HA INNSPILL: Dette er den politiske styringsgruppen som står bak forslaget til ny regional areal- og mobilitetsplan. Fra venstre: byråd for byutvikling Anita Leirvik North, byråd for miljø og samferdsel Marit Vea, fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim, fylkesråd for plan kulturminner, klima og miljø Solveig Schytz.

Vil ha din mening om ny plan

Hvordan skal fremtidens Oslo og Akershus se ut? Det blir delvis opp til deg og meg.

Publisert

En ny plan skal styre veksten i Nordre Follo og resten av regionen. Nå kan du si din mening om hvordan du vil at fremtiden skal se ut i Oslo og Akershus i 2040.

Med en forventet befolkningsvekst på 200.000 mennesker i Oslo og Akershus de neste 15 årene, er målet å styre utviklingen slik at lokalsamfunnene forblir gode å bo i, samtidig som natur og matjord tas vare på.

Et forslag til ny plan sendes i disse dager ut på høring, ifølge en pressemelding fra Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Planen skal stake ut kursen for alt fra boligbygging og næringsutvikling til kollektivtrafikk og vern av grøntområder.

Fylkesrådslederen i Akershus mener et tettere samarbeid er nødvendig.

– Stadig flere ønsker å bo i regionen vår, det krever at vi planlegger bedre sammen. Denne planen gir en retning på hvordan vi sammen med kommunene våre kan få det til, samtidig som det kommunale selvstyret ivaretas, sier fylkesrådsleder Anette Marie Solli (H).

Fortetting rundt knutepunktene

Hovedgrepet i den nye planen er å samle bolig- og næringsveksten i «prioriterte vekstområder». I praksis betyr det fortetting rundt kollektivknutepunkter som Ski og Kolbotn, og langs de store T-bane- og busslinjene. Tanken er at kortere avstander til jobb, butikker og tjenester vil gjøre hverdagen enklere for folk, samtidig som presset på urørt natur og dyrket mark reduseres.

NYTT KART: Dette kartet viser forslaget fra fylkesrådet i Akershus og byrådet i Oslo til prioriterte vekstområder og mobilitetsstruktur i regionen.

Dette skal bidra til å bevare de grønne korridorene mellom byer og tettsteder, et mål fylkesråd Solveig Schytz (V) trekker frem som sentralt.

– Skal vi løse natur- og klimakrisen, og samtidig bidra til en levende region der folk kan leve gode liv, trenger vi en felles plan, forklarer fylkesråd for Plan, Kulturminner, Klima og Miljø, Solveig Schytz.

– Denne planen er et tydelig skritt på veien mot å ivareta naturen, samtidig som vi i samarbeid med kommunene legger til rette for attraktive byer, gode nærmiljø og miljøvennlig transport, utdyper hun.

Bilen må vike for kollektivtrafikk

Et annet sentralt mål er det nasjonale nullvekstmålet, som krever at all vekst i persontransport skal tas med kollektiv, sykkel og gange. For pendlere i Nordre Follo betyr det en enda sterkere satsing på tog og buss.

Planen legger opp til at jernbane, T-bane og buss blir selve ryggraden i transportnettverket. Målet er å skape et mer effektivt og miljøvennlig system som kan håndtere de store reisestrømmene i en voksende region.

– For Oslo, som hovedstad og med sentral plassering midt i regionen, dreier dette seg først og fremst om hvordan vi best legger til rette for smidige, håndterbare og bærekraftige reiser i regionen. Det vil vi få til med denne planen, påpeker byrådsleder i Oslo, Eirik Lae Solberg (H).

Nå kan du si din mening

Den 25. juni behandles planforslaget i fylkesrådet i Akershus og byrådet i Oslo, før det sendes på offentlig høring fra 29. juni. Alle innbyggere, lag og foreninger i Nordre Follo inviteres til å komme med sine innspill.

Høringsfristen er satt til 23. oktober 2026. Innspillene vil bli publisert på Akershus fylkeskommunes nettsider. Etter at alle innspillene er vurdert, skal planen bearbeides før den til slutt vedtas av politikerne i Akershus fylkesting og Oslo bystyre våren 2027.

Den politiske styringsgruppen bak forslaget er klar på at de ønsker en bred medvirkningsprosess.

– Nå inviterer vi til innspill, slik at planen blir best mulig for hele regionen. Vi ser frem til å lese alle innspillene, uttaler en samlet styringsgruppe i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS