Prisfall på drivstoff

FYLLER FULL TANK: Gunnar Lia (66) fra Sofiemyr klager ikke på prisene uansett om det er prishopp eller prisfall på drivstoff-priser.
FYLLER FULL TANK: Gunnar Lia (66) fra Sofiemyr klager ikke på prisene uansett om det er prishopp eller prisfall på drivstoff-priser.

Dumper prisene på drivstoff

Det ble litt kaotisk ved UnoX på Sofiemyr da prisene på drivstoff ble satt kraftig ned.

Publisert

Prisen på bensin var satt ned til 12,87 kroner per liter og dieselprisen var nede i hele 12,27 kroner da Oppegård Avis var innom UnoX sin ubemannede stasjon på Sofiemyr mandag formiddag.

KAOTISK: Det ble litt kaotisk ved UnoX på Sofiemyr i dag da prisene på drivstoff ble satt kraftig ned.
KAOTISK: Det ble litt kaotisk ved UnoX på Sofiemyr i dag da prisene på drivstoff ble satt kraftig ned.

– Prisene er nå satt ned med omtrent tre kroner, sier Gunnar Lia (66) fornøyd.

66-åringen fra Sofiemyr er blant de mange som har fylt full tank på bilen i dag.

12,27 vs. 15,60 for diesel

Gunnar Lia sier det er helt tilfeldig hvor han kjøper drivstoff.

– Det varierer fra gang til gang, og som de fleste fyller jeg full tank på bilen hver gang. Siden jeg har et Statoil-kort kjøper jeg ofte diesel på Statoil (red. anm.: Circle K). I dag har diesel kostet 15,60 kroner per liter der, mens på UnoX koster den 12,27 kroner, sier han.

Oppegård Avis har snakket med innehaveren på Circle K Kolbotn og fått bekreftet at prisene har i dag blitt satt til 15,60 kroner per liter for diesel og 16,20 kroner for bensin, og at den store prisforskjellen skyldes innkjøpsprisene hos dem.

HISTORISK LAVE PRISER PÅ DRIVSTOFF: Bildet ble tatt mandag formiddag.
HISTORISK LAVE PRISER PÅ DRIVSTOFF: Bildet ble tatt mandag formiddag.

– Fortsatt blant det rimeligste

Lia understreker at uansett om det er et prishopp eller et prisfall på drivstoff klager han ikke på prisen han betaler.

– Drivstoff i Norge er fortsatt blant det rimeligste i Europa om man tar kjøpekraften i betraktning, sier Lia.

Han mener det er riktig å innføre ulike tiltak for å begrense unødvendig bilkjøring. Selv velger 66-åringen tog eller buss fremfor bil hvis han skal til byen.

– Jeg kjøpte denne dieselbilen som ny i 2010 og kjørte med den ca. 30.000 kilometer per året da jeg var i jobb. Nå er jeg pensjonist og kjører bil vesentlig mindre. Vi har også en elbil i tillegg og bruker den ofte på handleturer når vi skal til Kolbotn eller Vinterbro, sier han.

Bompenger på elbiler om to måneder

Samtidig er Lia spent på hvordan situasjonen med kjøp av elbiler blir når det skal innføres bompenger på elbiler om drøye to måneder.

Oppegård Avis har nylig skrevet at fredag 1. mars får Oslo 53 nye bomstasjoner. Seks av disse vil berøre Oppegård-folk direkte.

Les også: Her kommer bomstasjonene

Fra samme dag må også elbiler betale for å kjøre gjennom bomringen. Prisen for elbiler gjennom dagens bomstasjoner blir fem kroner i hver retning. I rushtrafikken blir det ti kroner.

Les også: Priser ikke bomringene

Mens fossilbiler må tåle én bomøkning i mars 2019, får elbilistene en ny bomøkning allerede i 2020. Da blir prisen 10 kroner i hver retning utenom rushtrafikken, og 15 kroner i rushtrafikken i begge retninger.

Les også: Dette bekymrer togpendlerne

PRISBEVISSTE: Astrid og Simeon Stamenov.
PRISBEVISSTE: Astrid og Simeon Stamenov.

Prisbevisst

– Drivstoff i Norge er ikke dyrt i forhold til prisene på mat og boliger. Jo lavere priser på drivstoff er, desto bedre det er for oss, kunder, men ikke for klima, sier Astrid Stamenov (76) fra Hellerasten.

Jo lavere priser på drivstoff er, desto bedre det er for oss, kunder, men ikke for klima.

Hun er prisbevisst og har også vært innom UnoX på Sofiemyr i dag.

 

– Jeg fyller diesel her veldig ofte. Som regel går prisene ned i løpet av helgen og de er lavest på mandager frem til klokken 13:00-14:00, men også noen ganger på onsdager og torsdager, sier 76-åringen.

Sammen med ektemannen Simeon (76) prøver hun å kjøre bil minst mulig. De mener det er positivt med alle tiltak som begrenser biltrafikk.

– Vi kjører med bil omtrent 12.000 til 13.000 kilometer per år. Vi velger bil bare hvis vi skal en tur til Sverige eller på turer utover i Østfold, og vi kjører aldri bil til byen, sier Stamenov.

Les også: Nye takster i bomringen