Nei, dette er ikke månen!

Selv om det faktisk kan se sånn ut. Dette er Taraldrud hvor beredskapssenteret skal bygges.

– Prosjektet går som det skal, og vi har ikke møtt på noen uforutsette hindringer. Det vi hovedsakelig jobber med nå, er sprengning og graving av det som skal bli sentralområdet, hvor landingsplass for helikopter og kontorbygg skal være, forklarer anleggsleder i Skanska, Espen Rudshaug.

Første spadetak ble tatt 28. februar, og sprengningsarbeidene startet i begynnelsen av april.

Les også: Sjekk hvordan det blir i Storebukta!

Til nå har de allerede fjernet mye jord og vegetasjon, påbegynt landingsplass for helikopter og internveier, og gjort ferdig tilbringerveien som skal være hovedåren til anleggsområdet.

Skanska leder anleggsprosessen, og leier inn underentreprenører underveis.

Saken fortsetter under bildet.

Tilbringerveien er ferdig

SKANSKA: Det er Skanska som leder arbeidet, og nå har de blant andre inne underentreprenøren Marthinsen & Duvholt. Det er 30-40 stykk som jobber her inne hver dag. 

Hvis du har kjørt i rundkjøringen på Taraldrud ved E6, har du sikkert sett den nye grusveien inn til anleggsområdet.

Til nå har de brukt Fløisbonnveien, men siden den nye veien stod klar i starten av april, har de benyttet seg av den.

Les også: O'Learys er i rute foran åpningen

– Innkjørselen er slik den skal være, men selve innfartsveien er foreløpig midlertidig, forklarer anleggslederen.

Det bor fortsatt folk i noen av husene i området hvor veien skal være, og de skal flytte i utgangen av august.

Saken fortsetter under bildet.

FERDIG: Nå er tilbringerveien ved rundkjøringen ferdig. Frem til begynnelsen av april brukte de Fløisbonnveien.

 

Hvor og hva

Det første som møter oss på vei inn, er et kryss hvor turveien Fløisbonnveien går tvers over innfartsveien. Her skal det komme et stoppskilt, slik at turgåere fortsatt kan bruke Fløisbonnveien.

Les også: Spennende byggeplaner i Sønsterudveien

Det neste som møter oss, er et lite skogholt, hvor det skal komme velkomstsenter. Noen meter videre skal sentralområdet ligge, med kontorer, og landingsplass for helikoptre.

Bortenfor der igjen, altså det man kan se fra E6 fra Oslo, kommer treningssenteret.

350 DEKAR: Eller omtrent 44 fotballbaner er størrelsen på beredskapssenteret. Rett til venstre for der Rudshaug peker, retning Oslo, skal selve treningsområdet være. På høyre halvside av kartet, retning Ski, skal administrasjon, kontorer, parkeingsplasser osv. komme. E6-en går på oversiden av kartet .

Saken fortsetter under bildet. 

Støy og klokke

– Det er jo kjent at støy har vært et dilemma i denne saken, men her har vi heldigvis relativt stor avstand til naboer sammenlignet med andre byggeprosjekter. Vi prøver å ta så mye hensyn som vi kan. Vi har egentlig tillatelse til å lage bråk fra klokken seks til ti, men vi prøver å begrense oss, og støyer for det meste fra sju til nitten på hverdager, sier Rudshaug.

På søndager skal det være stille.

Egen blogg

Skanska har opprettet sin egen blogg hvor alle kan følge med og melde seg på nyhetsvarsling: https://beredskapssenterblogg.skanska.no.

BLOGG: Skjermdump av Skanskas blogg om arbeidet.

Her kan du også melde deg på SMS-varsling ved sprengning.

– Vi opplever at bloggen er et godt kommunikasjonsverktøy, for vi ønsker jo å informere naboer så godt vi kan om det vi jobber med, sier HMS-rådgiver Mette Ellefsen.

Saken fortsetter under bildet.

Fakta

  • Skanska leder prosessen på oppdrag fra Justisdepartementet.
  • Innfartsveien ved Taraldrud rundkjøring er nå klar. Tidligere har de brukt Fløisbonnveien for transport av maksiner.
  • Hold deg oppdatert på Skanskas blogg https://beredskapssenterblogg.skanska.no/
  • Les mer om prosjektet på regjeringen.no.
  • Beredskapssenteret skal stå klart i utgangen av 2020.

Se video fra området øverst i saken!

Powered by Labrador CMS