FREKK FRANSKMANN: Nye Citroën ë-C4 har fått strålende mottagelser etter at den ble lansert. Vi kjørte nyheten på kalde Oppegård-veier.
FREKK FRANSKMANN: Nye Citroën ë-C4 har fått strålende mottagelser etter at den ble lansert. Vi kjørte nyheten på kalde Oppegård-veier.

Fransk eleganse

Bli med på prøvetur i modellen som gir deg absolutt mest bil for pengene nå.

Publisert Sist oppdatert

Da elbil24 testet Citroën ë-C4 i slutten av november var konklusjonen klokkeklar: Ingen annen elbil på markedet i dag byr på mer elbil for pengene.

Derfor var det men litt ekstra spenning vi tok turen til den lokale forhandleren Mobile Follo for å ta en prøvetur. Ifølge salgssjef Kim Holtzschwartz er det såpass stor etterspørsel at vi måtte nøye oss med en effektiv prøvetur.

GODT FØRSTEINNTRYKK: Du får virkelig følelsen av komfort når du setter deg inn i ny ë-C4
GODT FØRSTEINNTRYKK: Du får virkelig følelsen av komfort når du setter deg inn i ny ë-C4

– Denne bilen setter en ny standard for komfort i elbil. Den er en svært prisgunstig pakke i sin klasse. Her får du en romslig bil med god rekkevidde og topp komfort, sier Holtzschwartz.

Girbryter

Vi legger turen i kalde, men flott vinterværet i retning mot Myrvoll. Vi har avtalt å møte eiendomsmegler og Citroën-entusiast Bjørn Vidar Lazar Braathen fra Sofiemyr. Han fremhever stadig komforten som det franske bilmerket er så kjent for.

Vi setter bilen i drive med den innovative girspaken her formet vare som en bryter du trykker frem og tilbake. ë-C4 er bygget med ganske like byggeklosser som de andre slektningene i PSA-konsernet. Motoren er på136 hester, rekkevidden på 350 km etter WLTP-standarden. Altså får du ikke det frekkeste frasparket, og heller ikke den heftigste rekkevidden. Men er det ikke greit å legge inn pauser på bilturen? Både motor og rekkevidde har nok spilt inn når bilen prises ekstremt gunstig.

Tre versjoner

Citröen har tre utstyrsversjoner: Innstegsmodellen Feel til 277.000 kroner, deretter det midterste nivået Feel Pack til 292.00 kroner, og til slutt toppmodellen Shine til 312.000 kroner. Med andre ord ikke så store forskjellen. Med toppmodellen får du også det meste du trenger, inkludert varme i rattet.

INNOVATIVT: Giret skiftes med den enkle bryter frem og tilbake.
INNOVATIVT: Giret skiftes med den enkle bryter frem og tilbake.

Nei, den sparker ikke unna, men selv en fører på 1,90 sitter svært komfortabelt. Førersetet er riktignok stilt helt bakerst, og da er det spennende å sjekke om samme mann får plass i setet like bak. Vi tar plass, og det går akkurat. Det er slett ikke verst for en bil i denne klassen.

Du får følelsen av å cruise skikkelig når du kjører Citroën. For noen måneder siden prøvde vi den ladbare storebroren C5, men vi må innrømme at ë-C4 er noe av det mest spennende på lenge. I hvert fall dersom du skal veie en ny bil opp mot innhugget investeringen vil gjøre på sparekontoen.

Entusiasten

Vi parkerer på Myrvoll, og ut kommer eiendomsmegleren som er den stolte eier av 15 forskjellige eldre Citroën-utgaver.

IMPONERT: Bjørn Vidar Lazar Braathen har 15 eldre Citroën. Til daglig kjører han en C5, og har to år igjen av leasingavtalen.
IMPONERT: Bjørn Vidar Lazar Braathen har 15 eldre Citroën. Til daglig kjører han en C5, og har to år igjen av leasingavtalen.

– Som liten gutt fikk jeg boken «Alt om bilen». Da ble jeg enormt fascinert av både Citröen og Mini.

Senere har det franske bilmerket fulgt Bjørn Vidar, som skrev særoppgave om Citroën på skolen.

– Også hadde sjefen til min mor en gul Citroen 2 Cv . Han var alltid så glad da han kjørte denne bilen, sier Bjørn Vidar og smiler.

Da det franske bilmerket lanserte nye ë-C4 fikk de hjelp av nettopp bilentusiasten fra Sofiemyr. Han stilte med sin GS, som fikk møte den elektriske nyvinningen.