PRISHOPP: Dersom det foreslåtte statsbudsjettet blir vedtatt, får BYD Tang et prishopp på over 50.000 kroner.

Kritikken hagler etter «sjokkbudsjettet»

Det smalt flere «bilbomber» i statsbudsjettet. Slik blir de nye avgiftene.

Publisert Sist oppdatert

Moms på prisen over 500.000 på elbiler er bare noe av det som treffer bilkjøperne neste år - dersom Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 blir vedtatt.

Innføring av moms på prisen over 500.000 kroner for elbiler, kan utgjøre store summer på dyrere biler, men var likevel ikke blant overraskelsene i statsbudsjettet som ble lagt fram 6. oktober.

Dette grepet var varslet av regjeringspartnerne allerede i forbindelse med revidert budsjett i mai. Det som gjorde at mange hoppet i stolen, var at de i tillegg foreslår å innføre engangsavgift for elbiler - noe bare «fossile» biler blir pålagt å betale i dag.

I praksis legger de opp til å innføre en ny type vektavgift for alle personbiler. Regjeringen foreslår at det skal betales 12 kroner og 50 øre for hver kilo bilen veier over 500 kilo. For en typisk elbil som veier 1.900 kilo vil det gi en engangsavgift på 17.500 kroner, mens en bil på 1.100 kilo vil få en avgiftsøkning på 7.500 kroner. Denne nye avgiften kommer i tillegg til det alle bensin- og dieselbiler betaler av bilens vekt i dag.

Skattesmell

Det legges også opp til å likebehandle elbiler med andre biler i firmabilbeskatningen. Full skatt gir en smell på flere tusen kroner i året for de som har elbil som firmabil. Fra neste år blir det heller ingen rabatt i omregistreringsavgiften for elbiler, som de har i dag. I forslaget skal satsene i omregistreringsavgiften for elbiler økes til samme nivå som for øvrige personbiler.

– Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, dette er i praksis en rekkeviddeavgift for elbiler, uttalte NAF-sjef Stig Sjøstad i en kommentar til bransjenettstedet Bilbransje24.

Norges Bilbransjeforbund (NBF) var heller ikke nådig i sin kritikk:

– De foreslåtte endringene vil gi en betydelig avgiftsøkning for elbilene. Regjeringen gjør elbilen til statsbudsjettets taper, var NBFs entydige konklusjon.

Dyrere hydrider

Ladbare hybridbiler blir enda dyrere. Det skjer som følge av at de mister noe av fradraget denne biltypen har i avgiftene for batterivekt i dag.

Regjeringen vil også øke avgiftene på CO2-utslipp med 20 prosent for personbilene. Dette rammer alle bensin- og dieselbiler, inkludert hybridbilene.

Hvis budsjettet blir vedtatt, vel og merke.

NIO MIN NIO: Elbilen Nio ES8 øker med over 70.000 kroner.
Powered by Labrador CMS