TAR FLERE BUSSEN?: Køen virker endeløs for mange om dagen under togsreiken, som her gjennom Rikeåstunellen på Kolbotn.
TAR FLERE BUSSEN?: Køen virker endeløs for mange om dagen under togsreiken, som her gjennom Rikeåstunellen på Kolbotn.

Mer kø - lengre rush

Lokførerstreiken påvirker helt klart trafikkbildet inn og ut av hovedstaden.

Publisert

Mange har nok lurt på hvordan køene i rushtidene har blitt påvirket av den pågående lokfører-streiken. Bussene er overfylte, men hva med veinettet vårt?

Statens vegvesen foretar daglige målinger både på E6 og E18 på vei fra Follo og Oppegård og inn til hovedstaden,  Vi har snakket med dem for å sjekke ut hvordan kø-situasjonen har vært siden streiken startet. Mange mener at køen har blitt ganske så forverret, men stemmer dette?

25 minutter lengre tid enn normalt

MINDRE ENN MAN SKULLE TRO: Tallene fra Statens Vegvesen viser at det er en økning i rushtrafikken.
MINDRE ENN MAN SKULLE TRO: Tallene fra Statens Vegvesen viser at det er en økning i rushtrafikken.

Svaret er ja. Det er en økning i antall biler, og også en forlengelse av morgen- og ettermiddagsrushet, kanskje ikke overraskende. Men hvor mye er det snakk om?

Selv om Statens vegvesen ikke har opplevd noen særlig økning i henvendelser, kan man ved sammenligninger av reiseruten Tusenfryd-Filipstad se at trafikkbildet er noe forandret etter streiken satte i gang.

– Morgensrushet for eksempel i dag, torsdag den 20. oktober, tok noe lenger tid enn det som er vanlig en vanlig torsdag morgen. På det meste var det 25 minutter mer enn normalt, sier Åsmund Møller Johansen, pressevakt i Region Øst.

Han presiserer likevel at vegtrafikksentralen ikke har mottatt noen flere henvendelser enn vanlig i forbindelse med streiken.

Se reisetider og forsinkelser ved å klike her

Forlenget morgenrush

Hvis man går inn på Statens vegvesen sin nettside for reisetider, kan man se hvilke strekninger som har stor påkjenning til hvilken tid.

Morgenrushet er forskjøvet og forlenget. Det er noe mer trafikk enn vanlig, for eksempel mellom ni og ti på morgenen.

FØR STREIKEN: Slik ser en vanlig torsdag morgen ut.
FØR STREIKEN: Slik ser en vanlig torsdag morgen ut.

Under her kan du se grafer som viser hvordan rushtrafikken ser ut på en vanlig torsdag morgen kontra nå under streiken. 

LENGRE RUSHTRAFIKK: Denne grafen viser torsdagens morgenrush denne uken på strekningen Vinterbro-Filipstad.
LENGRE RUSHTRAFIKK: Denne grafen viser torsdagens morgenrush denne uken på strekningen Vinterbro-Filipstad.

 

MANGE PARKERER HER: Ved innfartsparkeringene har det vært et stort oppsving i antall parkerte biler, som her ved Rosenholm stasjon, noe som kan tyde på at mange velger buss fremfor egen bil.
MANGE PARKERER HER: Ved innfartsparkeringene har det vært et stort oppsving i antall parkerte biler, som her ved Rosenholm stasjon, noe som kan tyde på at mange velger buss fremfor egen bil.


Dermed kan det kanskje tyde på at mange heller velger buss fremfor egen bil nå under streiken. Det viser også parkeringstallene fra innfartsparkeringene.

Flere bruker innfartsparkeringene

Tall fra Statens vegvesen viser at innfartsparkeringen på Vinterbro og Tusenfryd har hatt en økning av biler den siste uken. 

– Tall fra tirsdag denne uken viser 65 biler på Vinterbro og 257 biler på Tusenfryd. Dette er cirka tre ganger mer enn normalt. For en uke siden var tallene, henholdsvis, 51 biler på Vinterbro og 165 på Tusenfryd. Det vanlige har vært 20-30 biler på Vinterbro og rundt 70 på Tusenfryd, sier Møller Johansen. 

Hold deg oppdatert

Hver eneste dag er trafikkbildet oppdatert døgnet rundt ved hjelp av Statens Vegvesens kameraer på både E6 og E18 på forsiden av nye oavis.no. Du kan også holde deg oppdatert på trafikkbildet her.

Vegvesenets kartsider

Vegtrafikksentralen øst på Twitter

Powered by Labrador CMS