VARER I DØREN: Inntil videre er det forhåndsbestilling og utlevering på døren ved butikken i Prinsdal som gjelder for Ingvill Anke Garden og hennes medarbeidere ved Bogerud i Prinsdal.
VARER I DØREN: Inntil videre er det forhåndsbestilling og utlevering på døren ved butikken i Prinsdal som gjelder for Ingvill Anke Garden og hennes medarbeidere ved Bogerud i Prinsdal.

– Håper på snarlig åpning

Nettbutikken har blitt en liten redning for Bogerud.

Publisert

Tekstilforretningen har tradisjoner tilbake til 1965 da moren til Ingvill Anke Garden og Elisabeth Hast åpnet den første butikken på nettopp Bogerud i Oslo.

Like over kommunegrensa i Prinsdal ligger butikken som bistår mange strikkende og tekstilglade kunder i Oppegård med varer. Ingvill Anke Garden forteller om et år som har vært formidabelt tøft.

– Det var egentlig tøft allerede i fjor. Gaten utenfor butikken vår her i Prinsdal var gravd opp i to måneder, så kundene kom nesten ikke frem til butikken. Den samme situasjonen opplevde hovedbutikken vår på Gunerius i Oslo. I tillegg selger vi mye ull, men det ble ikke mye av det med en så mild vinter som vi hadde i fjor. På toppen av alt dette kom så koronaviruset.

Løftet nettbutikken

På den verste tiden i fjor hadde butikken én ansatt på jobb i butikkene.

– Heldigvis har vi hatt greie huseiere. Ting så faktisk bra ut ved inngangen til dette året, men som kom den totale nedstengingen. Med ingen kunder inn i butikkene har nettbutikken vært halmstrået vårt. Heldigvis har vi klart å løfte den skikkelig den siste tiden, sier Ingvill Anke Garden.

HENTET UT: Flere kunder var innom butikken i Prinsdal og fikk levert varer gjennom døren da Oppegård Avis besøkte Bogerud i Prinsdal sist fredag.
HENTET UT: Flere kunder var innom butikken i Prinsdal og fikk levert varer gjennom døren da Oppegård Avis besøkte Bogerud i Prinsdal sist fredag.

Hun innrømmer at med en voksen kundegruppe har det vært tungt å få fart i nettbutikken.

– Nå har det blitt jobbet voldsomt med å få opp utvalget på nett, og det ser vi hjelper, sier Ingvill.

– I tillegg deler vi dette mye på Facebook. Det er her de voksne kundene finnes. Vi får stadig telefoner fra kunder som forteller at de aldri har handlet på nettet tidligere. Da får vi drevet litt voksenopplæring også, sier Elisabeth Hast.

– Burde vært samfunnskritisk

Søstrene forteller at det kommer kunder med rullator fra eldresenteret som skal hente varer. Barna har installert Vipps, men de eldre har aldri brukt det tidligere.

– Den beste var hun hyggelige damen som kom hit og kunne stolt fortelle at hun var sånn Vipps-kunde, sier Elisabeth - før søsteren følger opp.

– Vi opplever at veldig mange kunder er veldig takknemlige for at vi tilrettelegger løsninger for dem. Butikker som selger strikkegarn burde egentlig hatt status som samfunnskritisk.

Nå håper søstrene på en oppmykning i restriksjonene slik at de snart kan få åpnet noen av butikkene sine. Inntil videre har damene på Bogerud ressurser på plass til å ta imot kunder via bogerud.no, bestillinger på telefon, og varene kan hentes ut i døren på butikken i Prinsdal.

KLART BUDSKAP: Det er stengt i Prinsdal, men Bogerud har funnet flere alternative måter til å hjelpe kunder som trenger varer av dem.
KLART BUDSKAP: Det er stengt i Prinsdal, men Bogerud har funnet flere alternative måter til å hjelpe kunder som trenger varer av dem.